Anonym (Stina) skrev 2019-01-15 19:27:02 följande:
Nej, det är just vad en äkta bolognese inte är. tomatbaserad alltså. :)
Nu tycker jag att alla ska få ändra recept hur 17 de vill utan att slaviskt följa de s.k. Äkta recepten från 1400-talet men när du nu ska snobba dig och säga att TS inte gör på rätt sätt så måste jag bara påpeka att du faktiskt inte har med nästan en enda av de ingredienser som ingår i en klassisk bolognese. ;) Det kan vara kul att göra den på det klassiska viset - det blir en helt annan grej men tar en evighet att göra iom att köttet glaseras i pannan först och sen ska koka i ett par timmar.
www.bonappetit.com/recipe/classic-rag-bologneseFaaast... detta är ju inte heller det äkta Ragu bolognese.... Den som är registrerad på Bolognas Camera di commercio som "äkta ragu bolognese" har bland annat vitt vin och inte rött som det står i ditt recept
Skillnaderna är inte så stor kanske men ja... Skall du prata om det äkta receptet så bör du ju ha det inget annat
(www.chefstefanobarbato.com/ita/ricette/ragu-classico-bolognese-ricetta-depositata-alla-camera-di-commercio-di-bologna/)
Jag gör två olika köttfärsåser. Det ena är det klassiska italienska som jag lärde mig när jag bodde i området kring Bologna i 8 års tid. Då lagar jag det till punkt och pricka som jag lärt mig. Det tar låååång tid och är inget jag gör en vardagskväll. Det serveras rigoröst med parmesanost och spaghetti. Ketchup och annat ställs inte fram på bordet. Kort sagt väldigt italienskt och faktiskt inte så populärt bland svenskar som är vana vid den mer gräddiga typiska svenska versionen av köttfärsås. Det är denna jag gör om jag skall göra lasagne tex. Det är något man kokar upp en stor gryta av och sedan portionerar i små byttor så jag kan ta fram ur frysen efter behov.
Sen kan jag göra den köttfärsåsen min mamma brukade göra när jag var liten. Den är mycket enklare och tillagas med en klick tomatpure, en skvätt mjölk, en skvätt grädde, salt och peppar, lite soja och en klick honung eller lite socker för att höja smaken. Köttfärsen och lök steks först i smör sedan tillsätts alla andra ingredienser och när det kokat ihop är det klart. Serveras med ketchup, riven hushållsost och en klick smör på spaghettin.