• Anonym (Tina)

Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • Inga bekymmer
    Meriall skrev 2019-01-15 18:46:12 följande:

Är det helfel med tomatpuré? Det har jag alltid i men ingen av er använder det...

Brukar ta tomatpuré, kalvfond, hackad gul lök och vitlök, ev chili. Salt och peppar. Ev lite socker. Ibland krossade tomater

Möjligen ett stänk soja för färg.

Vi har nästan alltid i tomatpuré! Förvånad över hur många som skriver att de använder ketchup.

Gör lite olika.. Men gul lök, köttfond, krossade tomater, tomatpuré, vitlök och oregano och ev lite grädde blir ofta en barnvänlig och god köttfärssås. Vill man ha lite hetta i så testa lite garam masala eller ha i lite cayennepeppar.

Ibland gör vi en variant med lök, créme fraiche-paprika/chili, vitlök och soja. Blir jättegott och som en bra kombo till vanlig köttfärssås:)
  • LFF

Vår köttfärssås:

Nötfärs eller blandfärs
    Lök
    Vitlök
    Stjälkselleri
    Morot
    Oxfond (flytande)
    Krossade tomater (Mutti Polpa)
    Balsamico vinäger
    Skvätt soja
    Svartpeppar
    Paprikapulver (rökt)

Finhacka löken och stek den mjuk på låg värme tillsammans med pressad (eller finhackad) vitlök. Häll över i gryta eller stor kastrull. Häll över de krossade tomaterna och den utblandade fonden och sätt på låg värme.

Finriv morot och kör stjälksellerin i mixer. Fräs en liten stund och häll sen ner i tomatsåsen. Bryn köttfärsen.

Hemligheten med denna köttfärssås är att den ska koka länge, helst minst 4 timmar, på låg temperatur. Så vi gör köttfärssås på ca 1,6kg köttfärs och en 4-6 burkar krossade tomater. Då har man en bra bas att frysa in som man sen kan smaka upp med tex tabasco eller chili och andra kryddor när man ska äta den.

• sextiotalist
    Anonym (Weird) skrev 2019-01-16 01:30:51 följande:

Vad är det som ni har i köttfärssåsen? Curry, svamp, soja, sambal och fläskfärs har inget i en köttfärssås att göra. En köttfärssås kan lagas på två olika sätt. Man steker hackad lök och brynser köttfärsen. Man strör på mjöl och rör ut med vatten. Sen kryddar man med ketchup, salt, vitpeppar och svartpeppar. Alternativet är att riva morötter och blanda i hackad lök som man brynser tillsammans i en panna. Man har sen i köttfärsen och kryddor. Oregano, dragon, vitpeppar och svartpeppar och salt. Sen häller man i krossade tomater och några matskedar med tomatpuré. Efter det kan man hälla i lite grädde eller så låter man bli. Man kan behöva hälla i lite socker om man har sura tomater.

Det bästa är med köttfärssås, det finns inget ska. Det finns lika många recept som det finns de som lagar, det enda gemensamma är att det är sås/gryta, med basen köttfärs och någon form av tomat.
    Jag använder aldrig mjöl eller ketchup, inte grädde och absolut inget socker, men det är min köttfärssås. (ingen droppe ketchup i min mat inte)

• Inga bekymmer
    Inga bekymmer skrev 2019-01-16 09:15:44 följande:

Vi har nästan alltid i tomatpuré! Förvånad över hur många som skriver att de använder ketchup.

Gör lite olika.. Men gul lök, köttfond, krossade tomater, tomatpuré, vitlök och oregano och ev lite grädde blir ofta en barnvänlig och god köttfärssås. Vill man ha lite hetta i så testa lite garam masala eller ha i lite cayennepeppar.

Ibland gör vi en variant med lök, créme fraiche-paprika/chili, vitlök och soja. Blir jättegott och som en bra kombo till vanlig köttfärssås:)

Glömde skriva att jag alltid kryddar på färsen också, när den steks. Annars blir färsen i sig smaklös som någon annan skrev. Så kryddar färsen med lite salt och svartpeppar. Steker först löken och lägger den i en annan skål/panna och sen bryner jag färsen.
  • LFF
    Anonym (Weird) skrev 2019-01-16 01:30:51 följande:

Vad är det som ni har i köttfärssåsen? Curry, svamp, soja, sambal och fläskfärs har inget i en köttfärssås att göra. En köttfärssås kan lagas på två olika sätt. Man steker hackad lök och brynser köttfärsen. Man strör på mjöl och rör ut med vatten. Sen kryddar man med ketchup, salt, vitpeppar och svartpeppar. Alternativet är att riva morötter och blanda i hackad lök som man brynser tillsammans i en panna. Man har sen i köttfärsen och kryddor. Oregano, dragon, vitpeppar och svartpeppar och salt. Sen häller man i krossade tomater och några matskedar med tomatpuré. Efter det kan man hälla i lite grädde eller så låter man bli. Man kan behöva hälla i lite socker om man har sura tomater.

En italienare skulle nog strypa dig om du sa att du har i ketchup i en bolognese. 

Det är många förslag här som får många italienare att vända sig i sin grav
  • LFF
    Inga bekymmer skrev 2019-01-16 09:36:43 följande:
    Glömde skriva att jag alltid kryddar på färsen också, när den steks. Annars blir färsen i sig smaklös som någon annan skrev. Så kryddar färsen med lite salt och svartpeppar. Steker först löken och lägger den i en annan skål/panna och sen bryner jag färsen.
    Det är därför man gör långkok. Då går smaken in i köttfärsen vare sig man vill eller inte Och gör man då storkok som man sen fryser in i mindre portioner så behöver man inte lägga så mycket tid på det hela förutom just den långkoksdagen.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2019-01-16 10:26:10 följande:
    En italienare skulle nog strypa dig om du sa att du har i ketchup i en bolognese. 

Det är många förslag här som får många italienare att vända sig i sin grav
    Fast nu är ju bolognese en typ av köttfärssås, det finns ju hur många varianter som helst.
    Det är ju som med fisksoppa, det är ju som bouillabaisse, som är kungen av fisksoppor, men alla fisksoppor är ju inte bouillabaisse.
  • Inga bekymmer
    LFF skrev 2019-01-16 10:28:02 följande:

Det är därför man gör långkok. Då går smaken in i köttfärsen vare sig man vill eller inte Och gör man då storkok som man sen fryser in i mindre portioner så behöver man inte lägga så mycket tid på det hela förutom just den långkoksdagen.

Hehe, förväntade mig den kommentaren faktiskt:) Tänkte faktisk prova långkok i jutjärnsgrytan nästa gång, inspirerad av tråden och extra matlådor är ju toppen! Men om man börjar med såsen 17:30 och inte har tid att göra långkok så är tipset att krydda på färsen väldigt bra!
  • Inga bekymmer
    LFF skrev 2019-01-16 10:28:02 följande:

Hehe, förväntade mig den kommentaren faktiskt:) Tänkte faktisk prova långkok i jutjärnsgrytan nästa gång, inspirerad av tråden och extra matlådor är ju toppen! Men om man börjar med såsen 17:30 och inte har tid att göra långkok så är tipset att krydda på färsen väldigt bra!
  • Coccolina
    Anonym (Stina) skrev 2019-01-15 19:27:02 följande:
    Nej, det är just vad en äkta bolognese inte är. tomatbaserad alltså. :)

Nu tycker jag att alla ska få ändra recept hur 17 de vill utan att slaviskt följa de s.k. Äkta recepten från 1400-talet men när du nu ska snobba dig och säga att TS inte gör på rätt sätt så måste jag bara påpeka att du faktiskt inte har med nästan en enda av de ingredienser som ingår i en klassisk bolognese. ;) Det kan vara kul att göra den på det klassiska viset - det blir en helt annan grej men tar en evighet att göra iom att köttet glaseras i pannan först och sen ska koka i ett par timmar.

www.bonappetit.com/recipe/classic-rag-bolognese

Faaast... detta är ju inte heller det äkta Ragu bolognese.... Den som är registrerad på Bolognas Camera di commercio som "äkta ragu bolognese" har bland annat vitt vin och inte rött som det står i ditt recept Skillnaderna är inte så stor kanske men ja... Skall du prata om det äkta receptet så bör du ju ha det inget annat  

(www.chefstefanobarbato.com/ita/ricette/ragu-classico-bolognese-ricetta-depositata-alla-camera-di-commercio-di-bologna/)

Jag gör två olika köttfärsåser. Det ena är det klassiska italienska som jag lärde mig när jag bodde i området kring Bologna i 8 års tid. Då lagar jag det till punkt och pricka som jag lärt mig. Det tar låååång tid och är inget jag gör en vardagskväll. Det serveras rigoröst med parmesanost och spaghetti. Ketchup och annat ställs inte fram på bordet. Kort sagt väldigt italienskt och faktiskt inte så populärt bland svenskar som är vana vid den mer gräddiga typiska svenska versionen av köttfärsås. Det är denna jag gör om jag skall göra lasagne tex. Det är något man kokar upp en stor gryta av och sedan portionerar i små byttor så jag kan ta fram ur frysen efter behov. 

Sen kan jag göra den köttfärsåsen min mamma brukade göra när jag var liten. Den är mycket enklare och tillagas med en klick tomatpure, en skvätt mjölk, en skvätt grädde, salt och peppar, lite soja och en klick honung eller lite socker för att höja smaken. Köttfärsen och lök steks först i smör sedan tillsätts alla andra ingredienser och när det kokat ihop är det klart. Serveras med ketchup, riven hushållsost och en klick smör på spaghettin. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?