• Anonym (Tina)

Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • Anonym (Alla älskar min köttfärssås)

Lök

Nötfärs

Passerade tomater

Ketchup

En skvätt vispgrädde

(Lite socker eller honung - om tomaterna behöver balanseras)

Kryddor (salt, peppar, curry)

Lingonsylt

• Anonym (Udda?)

Nu får jag säkert på skallen, men jag bjuder på det! Tungan ute Jag fullkomligt hatar allt vad krossade tomater, tomatröror och ketchup (finns aldrig hemma!) heter och har aldrig det i köttfärssåsen. Dessutom har vi bara blandfärs- ingen av oss gillar ren nötfärs (jag äter inte ens nötkött ö.h.t p.g.a smaken). Hackad lök, majs, lite sås gjort på mjölk och mjöl, fond, salt, peppar, sambal, hackad vitlök. Gör såsen väldigt stark, maken svettas! Skulle jag orka anstränga mig skulle jag ha i lite rivna morötter, champinjoner och äkta grädde. Och löken stekt i smör förstås.

• Anonym (Köttfärssåsen)
    Anonym (Tina) skrev 2019-01-15 21:17:52 följande:
    Eftersom fläskfärs är fetare så förstår jag att såsen blir saftigare med. Kanske ska testa blandfärs, har dock svårt med grissmaken som ofta finns kvar. Men med mycket kryddor kanske den inte känns.
    Jag förstår vad du menar med grissmak, ogillar det också. Köper enbart eco fläskfärs och ser till att "koka"/hälla bort allt fett innan jag bryner färsen i lite smör.

Sedan glömde jag skriva att jag alltid har i en tsk socker också. Pga tomaterna.
  • smulpaj01
    Anonym (Alla älskar min köttfärssås) skrev 2019-01-15 21:20:56 följande:

Lök

Nötfärs

Passerade tomater

Ketchup

En skvätt vispgrädde

(Lite socker eller honung - om tomaterna behöver balanseras)

Kryddor (salt, peppar, curry)

Lingonsylt

Lingonsylt i köttfärssås låter helt vedervärdigt. Urk
  • FuckGoggleAskMe
    smulpaj01 skrev 2019-01-15 21:14:29 följande:
    Jag har aldrig gjort köttfärssås utan grädde och krossade tomater. Sedan även riven lök, kryddor, tomatpuré och eventuellt vitlök.

Hmm tror jag måste pröva med grädde någon gång. Kanske också med lingon, sorry men kan bli intressant! Då måste man kanske ha i enbär och koriander också, och skippa tomatpurén ... min vyer blir vidgade
  • Aniiee
    smulpaj01 skrev 2019-01-15 21:36:52 följande:
    Lingonsylt kan vara ok, men inte tillsammans med curry.....  Förvisso älskar jag fusion food, men curry och lingonsylt går inte särskilt bra ihop (jag har testa).
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Weird)

Vad är det som ni har i köttfärssåsen? Curry, svamp, soja, sambal och fläskfärs har inget i en köttfärssås att göra. En köttfärssås kan lagas på två olika sätt. Man steker hackad lök och brynser köttfärsen. Man strör på mjöl och rör ut med vatten. Sen kryddar man med ketchup, salt, vitpeppar och svartpeppar. Alternativet är att riva morötter och blanda i hackad lök som man brynser tillsammans i en panna. Man har sen i köttfärsen och kryddor. Oregano, dragon, vitpeppar och svartpeppar och salt. Sen häller man i krossade tomater och några matskedar med tomatpuré. Efter det kan man hälla i lite grädde eller så låter man bli. Man kan behöva hälla i lite socker om man har sura tomater.

• jennie08
    smulpaj01 skrev 2019-01-15 21:36:52 följande:

Haha ja det gör det. Men oj så gott. Har ju inte mycket, en tsk kanske till 1 kg nötfärs. Och curry har jag inte mycket heller. Men det blir riktigt gott.
  • tobbe01

Blandfärs, tomatsås, allkrydda och en burk skivade champinjoner. Hur svårt kan det vara? -"Hungern är bästa kryddan" sa man förr och det är så sant. Ska faktiskt bjuda yngsta dottern på middag idag och då blir det men enkla köttfärssås och hon får med sig en matlåda att ha på jobbet i morgon. ALLTID lika uppskattat.

• litenlinjal

Oxfond (snåla inte) och creme fraiche paprika och chili, lök, vitlök, krossade/passerade tomater. Kan inte misslyckas :)

Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?