• Anonym (Tina)

Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2019-01-16 12:50:30 följande:
    Vad konstigt. Du är ju precis som jag född och uppväxt i Stockholm på 70 talet och min mamma samt alla jag känner har alltid haft grädde i köttfärssås.
    Ute har jag ingen aning om, för jag har nog aldrig valt denna rätt på restaurant (undviker generellt pastarätter på lunchrestauranter eftersom pastan ofta är rätt blaskig). I skolan var den väldigt vattnig vad jag minns.

Under min studenttid (förvisso i Göteborg) så var det en rätt som vi åt ibland när vi gjorde gemensamma middagar, men ingen grädde där heller.

• Coccolina
    sextiotalist skrev 2019-01-16 13:25:41 följande:
    Ute har jag ingen aning om, för jag har nog aldrig valt denna rätt på restaurant (undviker generellt pastarätter på lunchrestauranter eftersom pastan ofta är rätt blaskig). I skolan var den väldigt vattnig vad jag minns.

Under min studenttid (förvisso i Göteborg) så var det en rätt som vi åt ibland när vi gjorde gemensamma middagar, men ingen grädde där heller.
    Och jag är från Göteborg och alla jag känner har grädde i sin köttfärssås så inte ovanligt här heller.... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • LFF
    Inteutanproblem skrev 2019-01-16 11:45:18 följande:
    Inte stött på gräddiga köttfärssåser heller, så att läsa att så många har i grädde är helt nytt för mig. Är 30 år gammal så vågar nog påstå att jag är uppvuxen med s.k "modern" köttfärssås med andra ord.
    Är 42 och har absolut alltid haft grädde i köttfärssåsen Men inte i långkoket.
  • Johan H

Tänkte jag ska laga lite köttfärsås och spagetti har fått lite tips också. Alltid kul att läsa hur andra lagar ska prova någras ideer som vissa använder. =)
    Tack för tipsen alla kul att läsa hur andra lagar.

• FruTe

Min fd svärmor har grädde och ost i sin köttfärssås. Riktigt gott faktiskt. Har försökt själv men det blir aldrig särskilt bra.

• TillFlorida

Lite olivolja
    En stor hackad gul lök.
    500g köttfärs (lågt fettinnehåll)
    tomatkross (en eller två förpackningar)
    två hackade vitlöksklyftor 
    Kryddor efter smak (svartpeppar, oregano, chilli mm)

Stek vitlöken i olivoljan så att oljan tar upp vitlökssmaken.
    Lägg i och stek övrig hackad lök tills den blir lite genomskinlig.
    knuffa löken åt sidan lite och lägg i köttet.
    Låt köttet brynas på båda sidorna innan du finfördelar det och steker det färdigt.
    Tillsätt tomatkross och kryddor (eventuellt lite ketchup om du vill runda av smaken något). Det kan vara gott att tillsätta lite hetta med en hackad chilli av något slag.
    Om du vill ha lite grönt i så kan du vända i spenat blad som du skurit i mindre bitar. En hel på se går lätt i. Det blir så mycket mer kompakt när det vänds ned i såsen.
    Låt det puttra på låg värme några minuter.

• adisa

Så roligt att läsa om alla varianter på denna folkkära maträtt!

Detta använder jag:

Gul lök, vitlöksklyftor, tomatpuré, krossade tomater, nötfärs, selleri, riven morot, kalvfond, italiensk salladskrydda, oregano, salt och peppar. Ev lite socker vid behov. Koka länge!

Obligatoriska tillbehör enligt mig är, förutom pasta, parmesanost och ketchup.

• Jag är bara jag
    Anonym (Weird) skrev 2019-01-16 01:30:51 följande:
    Vad är det som ni har i köttfärssåsen? Curry, svamp, soja, sambal och fläskfärs har inget i en köttfärssås att göra. En köttfärssås kan lagas på två olika sätt. Man steker hackad lök och brynser köttfärsen. Man strör på mjöl och rör ut med vatten. Sen kryddar man med ketchup, salt, vitpeppar och svartpeppar. Alternativet är att riva morötter och blanda i hackad lök som man brynser tillsammans i en panna. Man har sen i köttfärsen och kryddor. Oregano, dragon, vitpeppar och svartpeppar och salt. Sen häller man i krossade tomater och några matskedar med tomatpuré. Efter det kan man hälla i lite grädde eller så låter man bli. Man kan behöva hälla i lite socker om man har sura tomater.
    Man har precis vad man vill i en köttfärssås! Köttfärs+ sås av nåt slag= köttfärssås. Och jag som hatar tomater VÄGRAR ha det i- jag är liksom ingen självplågare. Skulle inte få ner det om nån bjöd heller och har definitivt inte tomatsås på pizzan. Kan du inte bara acceptera att smaken är olika och att alla gör som de vill?
  • Salica

Köttfärssås som jag gör den.
    Hackad gul lök fräser i smör med
    svartpeppar timjan vitlökspeppar
    Köttfärsen bryns för sig med samma kryddor.
    När allt är brynt så lägger jag det i en kastrull
    eller hög traktörpanna med finkrossade tomater chili
    Lite kalvfond och så vatten
    Sen koka några timmar under lock
    späda med vatten och röra om.
    3 timmar brukar den få stå.
    På slutet rundar jag av med en nypa socker och en skvätt grädde.
    Resultatet blir en god mustig färssås
    Lagar jag den i min Crockpot så är det samma
    mer kryddor och så tillagning på 7-8 timmar
    Den blir ännu godare i crock poten och man behöver inte passa den.
    Lagar sig själv när jag är på jobbet.
    Bara att koka spagetti när man kommer hem.

• Svensk Pirat
    Anonym (Tina) skrev 2019-01-15 18:20:21 följande:

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

Du är dålig på att krydda köttfärssåsen.
Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?