• Anonym (Tina)

Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • Fjäril kär

Hackad lök, vitlök, färs, krossade tomater, halva burken med vatten, tomatpuré, salt och peppar, en nypa oregano. En skvätt soja. En skvätt fond. Låt puttra ihop. Ev späd med mer vatten.

Vill du ha den såsig så är den klar här.

Vill du ha den mer krämig tar du två matskedar creme Fraiche och rör om precis vid servering.

• Anonym (Tina)
    IceKitten skrev 2019-01-15 18:52:58 följande:

Skippa grädden, sojan, ketchup och chilisåsen.

Ta blandfärs, krossade tomater, svampbuljong, gul lök, vitlök, salt (smaksätt efter buljongen), peppar och örter. Brukar variera vilket ört och fryst fungerar jättebra... Det är "bara" köttfärssås trots allt :p ibland även champinjoner och morötter.

Mitt tips :)

Här är det nötfärs som gäller, så det byter jag inte. Krossade tomater ska testas. Jag vill verkligen ha gul lök i, men barnen gillar inte lök tyvärr. 
  • Gryntroll

Jag brukar få beröm för min köttfärssås och gör den på nötfärs, hackad gul lök, ganska mycket vitlök och några finstrimlade baconskivor som får fräsas ihop. Sedan en tomatkross och en passerade tomater evt tomatpuré och en skvätt kalvfond. Och sedan rejäl dos med oregano och timjan. Har jag en rödvinslatt åker den med. Och sedan får den puttra i minst 30 min.

Det är basen, ofta lägger jag till oliver, soltorkade tomater eller kapris också.

Mao jag skippar mejeriprodukter och oftast även soja.

• sextiotalist
    Anonym (Tina) skrev 2019-01-15 18:57:21 följande:

Här är det nötfärs som gäller, så det byter jag inte. Krossade tomater ska testas. Jag vill verkligen ha gul lök i, men barnen gillar inte lök tyvärr. 

Testa lökpulver
  • Aniiee
    Riv löken på rivjärnet eller kör i en matberedare. Oftast med barn handlar det om att de inte vill ha lökBITAR, men smaken går bra. Samma med svamp, har jag märkt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • mysmamma84

Riv löken så märks den inte :D Märker det den då, så kanske man kan vara snäll och skippa den haha
  • Anonym (Tina)
    Limajo skrev 2019-01-15 19:04:13 följande:
    Samma här och gärna en skvätt rött vin och ett lagerblad och ibland finrivna morötter (känns nyttigt och ger lite sötma). Sen måste den få puttra ett bra tag. Helst minst en halvtimme.
    Har fått många bra tips här och ska verkligen ha i krossade tomater nästa gång och minska ner på mejeriprodukterna. Kanske utesluta dom helt. 
  • Anonym (Tina)
    Aniiee skrev 2019-01-15 19:05:57 följande:
    Riv löken på rivjärnet eller kör i en matberedare. Oftast med barn handlar det om att de inte vill ha lökBITAR, men smaken går bra. Samma med svamp, har jag märkt.
    Det är smart eller som sextiotalist skrev, lökpulver. 
  • nernu

Grädde och ketchup??? Hua... En bolognese är tomatbaserad. Krossade tomater och tomatpure är det enda som behövs. Ta mer än vad du tror behövs och låt det stå och puttra en stund. Krydda med oregano och basilika. Glöm inte att salta och peppra färsen när du stekt den innan du häller på tomatkross. Annars blir själva färsen smaklös även om såsen är god. Lök och vitlök kan du pressa i så märks den inte.

• CarpeNoctem

Lök, passerade tomater, en pressad vitlöksklyfta, oregano, basilika, salt, svartpeppar, en halv buljongtärning (kalv) lite grädde eller mjölk, majs.

Låt koka en längre stund. Använder alltid blandfärs.. Brukar vara en väldigt uppskattad köttfärssås.

Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?