• Anonym (Tina)

Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • brallison

Vad roligt - alla har ju sina egna recept. Jag använder varken chillisås, soja eller grädde. Min köttfärssås består av köttfärs, lök, vitlök, morot, tomater, basilika/oregano, lite ketchup, kanske buljon/fond (om jag kommer ihåg den). Det var allt - ingen nånsin klagat på smakenFlört

• sextiotalist
    Coccolina skrev 2019-01-16 11:15:11 följande:

Faaast... detta är ju inte heller det äkta Ragu bolognese.... Den som är registrerad på Bolognas Camera di commercio som "äkta ragu bolognese" har bland annat vitt vin och inte rött som det står i ditt recept Skillnaderna är inte så stor kanske men ja... Skall du prata om det äkta receptet så bör du ju ha det inget annat  

(www.chefstefanobarbato.com/ita/ricette/ragu-classico-bolognese-ricetta-depositata-alla-camera-di-commercio-di-bologna/)

Jag gör två olika köttfärsåser. Det ena är det klassiska italienska som jag lärde mig när jag bodde i området kring Bologna i 8 års tid. Då lagar jag det till punkt och pricka som jag lärt mig. Det tar låååång tid och är inget jag gör en vardagskväll. Det serveras rigoröst med parmesanost och spaghetti. Ketchup och annat ställs inte fram på bordet. Kort sagt väldigt italienskt och faktiskt inte så populärt bland svenskar som är vana vid den mer gräddiga typiska svenska versionen av köttfärsås. Det är denna jag gör om jag skall göra lasagne tex. Det är något man kokar upp en stor gryta av och sedan portionerar i små byttor så jag kan ta fram ur frysen efter behov. 

Sen kan jag göra den köttfärsåsen min mamma brukade göra när jag var liten. Den är mycket enklare och tillagas med en klick tomatpure, en skvätt mjölk, en skvätt grädde, salt och peppar, lite soja och en klick honung eller lite socker för att höja smaken. Köttfärsen och lök steks först i smör sedan tillsätts alla andra ingredienser och när det kokat ihop är det klart. Serveras med ketchup, riven hushållsost och en klick smör på spaghettin. 

Gräddiga?
    Just köttfärssås är väl rätt vanligt att man stöter på olika recept, men aldrig har jag (förrän nu) mött på att man använder grädde (och då är jag ändå rätt gammal ;) )
  • Coccolina
    sextiotalist skrev 2019-01-16 11:23:39 följande:
    Gräddiga?
    Just köttfärssås är väl rätt vanligt att man stöter på olika recept, men aldrig har jag (förrän nu) mött på att man använder grädde (och då är jag ändå rätt gammal ;) )

Den jag fick i skolan var gräddig, den jag fick hos dagmamman var gräddig, den jag fått hos vänner har varit gräddig oavsett om det varit vännerna eller deras föräldrar (när jag var yngre) som gjorde den. På restauranger om det inte varit en italiensk restaurang så har den varit gräddig. 

Därför har det för mig varit en självklarhet att den svenska är mer gräddig. Och så ung är jag nu inte som om det skulle spela någon roll. Men vi snackar från tidigt 80 tal och framåt så har jag i Sverige till 80-90% stött på gräddiga köttfärssåser. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sextiotalist
    Coccolina skrev 2019-01-16 11:32:31 följande:

Den jag fick i skolan var gräddig, den jag fick hos dagmamman var gräddig, den jag fått hos vänner har varit gräddig oavsett om det varit vännerna eller deras föräldrar (när jag var yngre) som gjorde den. På restauranger om det inte varit en italiensk restaurang så har den varit gräddig. 

Därför har det för mig varit en självklarhet att den svenska är mer gräddig. Och så ung är jag nu inte som om det skulle spela någon roll. Men vi snackar från tidigt 80 tal och framåt så har jag i Sverige till 80-90% stött på gräddiga köttfärssåser. 

Måste nog vara något nytt, för jag har aldrig mött på det, inte under hela 70-talet (då vår diskussion var om man skulle ha krossade tomater eller tomatpuré i köttfärssåsen). Skolans var vattnig och smakade konstgjord..
    Nej, under mina snart 40 år som vuxen (då räknar jag 20+) har jag nog aldrig mött på detta.
  • Inteutanproblem

Blandfärs, kycklingfärs eller älgfärs.

Finhackad gul lök & pressad vitlök.

Krossade tomater & tomatpuré.

Ovan är basen jag brukar utgå ifrån men grädde, soya eller ketchup? Känns helt fel enligt mig.

Rörande kryddning så styr valet av färs till viss del, men oavsett vilken färs jag än väljer så bryner jag alltid färsen ordentligt i salt och svartpeppar. Sen i med löken och steker den mjuk tillsammans med köttfärsen. Därefter pressar jag vitlöken, rör i och detta följs av dom krossade tomaterna och tomatpurén. Har jag valt kyckling eller älgfärs använder jag i regel Rosmarin istället för Oregano, annars åker timjan i också och är jag sugen på en hetare köttfärs använder jag cayennepeppar men även ingefära och sambal olek blir gott - har i antingen köttfond eller viltfond i lagom mängd. Låter köttfärssåsen sjuda i en halvtimme eller så, smakar av med salt och peppar innan servering.

Det händer att jag varierar köttfärssåsen med svarta oliver, riven morot, hackad röd paprika eller skivad champinjon.

• Inteutanproblem
    sextiotalist skrev 2019-01-16 11:35:33 följande:

Måste nog vara något nytt, för jag har aldrig mött på det, inte under hela 70-talet (då vår diskussion var om man skulle ha krossade tomater eller tomatpuré i köttfärssåsen). Skolans var vattnig och smakade konstgjord..

Nej, under mina snart 40 år som vuxen (då räknar jag 20+) har jag nog aldrig mött på detta.

Inte stött på gräddiga köttfärssåser heller, så att läsa att så många har i grädde är helt nytt för mig. Är 30 år gammal så vågar nog påstå att jag är uppvuxen med s.k "modern" köttfärssås med andra ord.
  • Coccolina

Som sagt... ser inte vad ålder spelar för roll. Jag är 40 och har ätit köttfärssås sedan jag började äta fast föda.... Så skall vi verkligen diskutera hur många år man ätit köttfärssås? Vinner du för du har ätit det fler år än mig? Ändrar det vad jag har ätit? Att kalla det något nytt med gräddig köttfärssås är bara idiotiskt då jag som sagt ätit det sedan 79!!!!! Din ålder ändrar ju krasst sätt inte min upplevelse och vad jag varit med om. 

Omkring mig har alla haft gräddiga köttfärssåser. Hemma hos vänner, hemma hos släkten, alla de olika dagmammorna jag hade genom åren vilket var 5-6 stycken om man räknar med de man hade på sommaren. I de 4 olika skolor jag gått på (i två olika kommuner). 

För mig var det en chock att komma till Italien där de inte hade gräddig köttfärssås (även om de har mjölk i är den ju inte gräddig) 

Du har upplevt något annat men jag kan bara uttrycka mig om hur jag upplevt det! För mig var det mer typiskt med gräddig här i Sverige. Då som sagt nästan alla (mycket få undantag) köttfärssåser jag ätit i Sverige varit gräddiga!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Giraffeeen
    Coccolina skrev 2019-01-16 11:53:41 följande:

Som sagt... ser inte vad ålder spelar för roll. Jag är 40 och har ätit köttfärssås sedan jag började äta fast föda.... Så skall vi verkligen diskutera hur många år man ätit köttfärssås? Vinner du för du har ätit det fler år än mig? Ändrar det vad jag har ätit? Att kalla det något nytt med gräddig köttfärssås är bara idiotiskt då jag som sagt ätit det sedan 79!!!!! Din ålder ändrar ju krasst sätt inte min upplevelse och vad jag varit med om. 

Omkring mig har alla haft gräddiga köttfärssåser. Hemma hos vänner, hemma hos släkten, alla de olika dagmammorna jag hade genom åren vilket var 5-6 stycken om man räknar med de man hade på sommaren. I de 4 olika skolor jag gått på (i två olika kommuner). 

För mig var det en chock att komma till Italien där de inte hade gräddig köttfärssås (även om de har mjölk i är den ju inte gräddig) 

Du har upplevt något annat men jag kan bara uttrycka mig om hur jag upplevt det! För mig var det mer typiskt med gräddig här i Sverige. Då som sagt nästan alla (mycket få undantag) köttfärssåser jag ätit i Sverige varit gräddiga!!

Precis, att ha grädde i köttfärssåsen är inget unikt. De som inte stött på det vet nog bara inte att den köttfärssås de ätit ute (om de ätit det ute) innehållt grädde.  
    You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • smulpaj01

Vad konstigt. Du är ju precis som jag född och uppväxt i Stockholm på 70 talet och min mamma samt alla jag känner har alltid haft grädde i köttfärssås.
  • smulpaj01

Vad konstigt. Du är ju precis som jag född och uppväxt i Stockholm på 70 talet och min mamma samt alla jag känner har alltid haft grädde i köttfärssås.
Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?