• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
  • EnAnonumius
    Anonym (Col cazzo che metto ketchup!) skrev 2018-07-26 10:27:58 följande:
    Köttfärssås finns.. och heter just ragu... sen att spaghetti bolognese eller att kalla köttfärssås bolognese är fel är en annan femma men köttfärssås finns... Det är dock långt från det som vi i Sverige kallar köttfärssås. Kokas ju dessutom i flera timmar så är helt och hållet sönderfallet kött smile1.gif  
    Om jag minns rätt (efter vad en italienare berättade för mig) så skär de köttet i småbitar innan de sätter det på långkok för att underlätta "sönderfallandet" av köttet under långkokningen?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (JK)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:09:07 följande:

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

Ketchup är ett sätt att göra maten sötare. Människor gillar sött.
  • Anonym (Italiana)

I Italien äter man inte spaghetti med köttfärssås, jag känner att jag behöver påpeka det eftersom det tycks vara en viktig del i dina funderingar.

Man äter pastasciuta som är vegetarisk, protein äter man som andra rätt för sig.
    Till pastasciutan serveras parmesanost, till proteinet serveras sallad, salt, peppar, olivolja och ibland majonäs.
    Ketchup används inte så mycket till annat än korv typ.

• Anonym (Hallon)

Jag har hallonsylt på köttfärssåsen, jättegott även om det kanske låter lite udda.

• Anonym (lolz)
    Anonym (Col cazzo che metto ketchup!) skrev 2018-07-26 10:10:46 följande:
    Konstiga italienare som du känner... Finns inte en enda italienare jag känner som skulle godkänna Ketchup på köttfärssåsen eller annan pasta... 

Min pappa bad om ketchup en gång på en restaurang och vi höll på att bli utsparkade innan min pappa bad om ursäkt :-P 

Har själv bott i Italien i 7 år och min bror bor där nu sedan snart 15 år... Åker ner flera gånger om året. Och jobbar för en intressegrupp för italienare i Sverige och ett av de samtalsämnen som alltid dyker upp är ketchup på pastan och hur förbannade de blir när det händer att någon ber om det! 

Så verkligen konstiga italienare du känner som inte ens höjer på ögonbrynet... eller så är de väl tränade i att dölja det, men tro mig de spottar mer eller mindre efter dig när du inte ser även om de låtsas som inget innan  
    Du umgås enbart med så otrevliga italienare som spottar efter folk och blir skitförbannade för att folk använder ketchup och sedan är du rolig nog att säga att jag känner konstiga italienare haha? 

Det finns självklart konstiga italienare också men det är knappast något vanligt att attackera invandrare eller turister för att dom äter ketchup. För det är dom flesta civiliserade människorna där helt enkelt vana vid. 
  • Anonym (Col cazzo che metto ketchup!)
    EnAnonumius skrev 2018-07-26 10:41:07 följande:
    Om jag minns rätt (efter vad en italienare berättade för mig) så skär de köttet i småbitar innan de sätter det på långkok för att underlätta "sönderfallandet" av köttet under långkokningen?

Man kan göra så... Då handlar det dock om finhackat kött inte bara skuret. Vanligast är dock att man maler köttet. Dock mer än vad vi gör... Deras ragu är liksom nästan lite finkorning man känner ingen köttkonsistens helt enkelt!

Kanske skall påpeka att jag själv skiter i vad man gör. Däremot vet jag att de flesta italienare tar det på blodigt allvar. Själv kan jag ibland göra ragu och då tar jag endast parmesan på (Grana Padano har jag sällan då det innehåller ägg och har vänner som är äggallergiker tycker dessutom inte det smakar riktigt lika bra som en riktigt god parmesan, men jag bodde i parmesan distriktet så är lite bortskämd!)  andra gånget gör jag en äkta svensk köttfärssås med grädde, ketchup i såsen, ketchup på och sen som pricken över i:et lite riven hushålls eller gräddost :-P Mina italienska vänner skriker då högt om jag berättar för dem att jag gör så! 

Italienare har massor med regler kring mat, så enkelt är det... 

Kan tycka att TS har rätt att bli irriterad dock om folk har mage att gå och plocka i hens kylskåp efter något som hen inte satt fram när hen bjuder på middag. Jag fattar att vissa tycker om ketchup på pastan, men står den inte på bordet låter man det vara... Det är god uppfostran helt enkelt. 

Anonym (Italiana) skrev 2018-07-26 11:09:00 följande:

I Italien äter man inte spaghetti med köttfärssås, jag känner att jag behöver påpeka det eftersom det tycks vara en viktig del i dina funderingar.

Man äter pastasciuta som är vegetarisk, protein äter man som andra rätt för sig.
    Till pastasciutan serveras parmesanost, till proteinet serveras sallad, salt, peppar, olivolja och ibland majonäs.
    Ketchup används inte så mycket till annat än korv typ.

Bodde i Bologna området (Modena) och där åt man mycket pasta col ragu... vilket ju faktiskt är köttfärssås så jo man äter köttfärssås i Italien. Sällan med spaghetti dock... med tagliatelle eller penne däremot. 

Pasta serveras även med protein... som tex carbonara (låt oss inte börja diskutera hur svenskar inte vet hur man gör carbonara :-P ), al arrabiata,al ragu, con panna e salsiccia, al tonno, al salmone, allo scoglio osv osv... Så nej pasta är inte vegetariskt. Det kan vara det men är det inte per definition. Sen att huvudsaken av proteinet finns i il secondo är en annan femma

Nu är Italien ett land som har väldigt olika matkultur i olika delar av landet. Så går egentligen inte att säga att man äter på ett eller annat sätt rakt av. Vad som stämmer är att man sällan har ketchup. Jag har sett det till korv, till hamburgare men främst till pommes! 
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-26 11:36:52 följande:
    Du umgås enbart med så otrevliga italienare som spottar efter folk och blir skitförbannade för att folk använder ketchup och sedan är du rolig nog att säga att jag känner konstiga italienare haha? 

Det finns självklart konstiga italienare också men det är knappast något vanligt att attackera invandrare eller turister för att dom äter ketchup. För det är dom flesta civiliserade människorna där helt enkelt vana vid. 
    Nej de är väldigt trevliga personer, och dessutom har merparten av de jag känner samma åsikt. Det är lite av en förolämpning för dem att ha ketchup på pastan, lite som ananas på pizzan, ett annat tabu. 

De tar bara mat så mycket mer seriöst än vad vi svenskar gör. 

Som sagt jag skiter i det och jag kan även säga till dem att jag gärna tar snabbmakaroner med falukorv och ketchup. De får väl bli griniga om de vill. Äter jag hemma hos dem så låter jag bli ketchupen dock. Det är vanligt hyfs att man äter av det som ställs fram och inte går och hämtar saker i kyl och skåp på eget bevåg. 

De som attackerar går så klart till överdrift men att de visar sitt missnöje bakom din rygg är inte så konstigt, det är en naturlig reaktion när man känner att något är helt fel. 
  • Anonym (Förbannade kocken)
    EnAnonumius skrev 2018-07-26 10:02:48 följande:

Jaha OCH? Man skall bry sig om dessa anekdoter från tidningen för att...?

Du kan lägga in hur mycket artiklar som "bevisar din sak" du vill.

Det är fortfarande bara just anekdoter, anekdoter säger fortfarande inte något om "alla(100%) italienare i italien" för den saken skull och att det är något "vanligt bland italienare".

Sedan så har det inte ett skit med att göra heller som bevis på att du skall sätta dig och skaffa dig rätten att diktera villkoren för vad andra ska gilla eller inte gilla heller när de skall äta spaghetti och köttfärssås (eller andra maträtter), baserat på vad du som individ tycker om.

Men jag skulle inte heller ta parmesanost på spaghetti och köttfärssås heller frivilligt. Jag äter parmesanost om det finns redan på om det är någon annan som lagt upp i förväg, även om jag inte är förtjust i parmesan.

Skall du börja gapa och skrika nu och kräva av mig att jag "måste" älska parmesanost på köttfärssåsen och spaghettin, bara för att du gillar det och "det ska vara så"?

Vet du.. Jag skulle aldrig ta illa upp om folk tog ketchup till min spaghetti och köttfärssås om jag bjöd på det, och då ska du hålla i minnet, innan du svarar, att jag själv aldrig skulle ta ketchup på spaghetti och köttfärssås.

Jag tillhör de högfärdiga och fisförnäma typerna du vet, du vet de fisförnäma och högfärdiga typerna som respektera och accepterar att folk gillar olika. 

Men herregud vad otrevlig man kan va då! Detta var exempel, inget bevis på någonting...
  • Anonym (myran)

Och jag vill inte att mina gäster saltar och pepprar på maten jag serverar för då blir jag sur. Jag gillar heller inte att de har sylt på pannkakorna som jag stått och stekt i timmar och heller inte att de har dressing på salladen som jag hackat med så stor omsorg. Och de som har senap i min hemgjorda ärtsoppa blir jag vansinnigt galen på. 

• Anonym (Orka)

Det här är bland den roligaste tråden jag läst på länge.... helt seriöst, hur ofta bjuder du dessa vänner på köttfärssås då det verkar vara ett så stort irritationsmoment.

När jag bjuder middag så brukar jag försöka variera vad som bjuds på... det är visserligen inte så ofta men laga något annat istället eftersom köttfärssåsen inte verkar uppskattas

• EnAnonumius
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-26 14:08:38 följande:
    Men herregud vad otrevlig man kan va då! Detta var exempel, inget bevis på någonting...
    Du är knappast rätt person om att kommentera om andra är trevliga eller inte... 
    Jag sjunker inte på din låga nivå, och diktera villkoren för vad andra skall tycka om och inte tycka om i matväg.

• Anonym (kanske...)
    Anonym (Svenssons) skrev 2018-07-26 07:34:48 följande:
    Nu vet jag inte vad för sorts parmesan alla har provat, som skriver att det är oätligt. Färdigriven parmesan smakar fruktansvärt, däremot färsk parmesan som kommer i från en hel stor ost är fantastisk.
    Jag har vänner som är ostälskare och de har gett mig smakprov på 'riktig parmesanost som är såååååå god, du kommer ändra dig helt bara du smakar'   men bara stanken är vedervärdig. Vi har en ostbutik här i stan, jag går inte förbi den om jag kan undvika för jag kräks nästan. 

Jag är dock väldigt känslig för lukter och smaker. 
  • Anonym (kanske...)
    EnAnonumius skrev 2018-07-26 09:13:24 följande:
    Låter som en intressant kryddning på popcorn, det provar jag gärna.
    Det är faktiskt rätt gott Jag skulle krudda mina popcorn med salt tänkte jag, men eftersom jag inte la ner boken jag läste i blev det curry. Jag märkte det ju dock snabbt pga lukten, men hann inte riktigt så några popcorn fick curry på sig. Jag smakar tänker jag och det var riktigt gott så jag delade upp popcornen i två skålar  
  • EnAnonumius
    Anonym (kanske...) skrev 2018-07-27 21:03:50 följande:
    Det är faktiskt rätt gott smile2.gif Jag skulle krudda mina popcorn med salt tänkte jag, men eftersom jag inte la ner boken jag läste i blev det curry. Jag märkte det ju dock snabbt pga lukten, men hann inte riktigt så några popcorn fick curry på sig. Jag smakar tänker jag och det var riktigt gott så jag delade upp popcornen i två skålar smile1.gif  
    Då skall jag prova de så snart jag har skaffat in mer curry..

• Anonym (Heinz)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:09:07 följande:

Hhmmmm......kanske är din köttfärssås inte så god som du inbillar dig, och dina gäster dränker smaken med ketchup?!?

Men seriöst, va glad att dina problem i världen inte är värre än ketchup i köttfärssåsen
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2018-07-27 22:41:43 följande:
    Då skall jag prova de så snart jag har skaffat in mer curry.. smile2.gif

Parmesanpopcorn är gott med, men blir väldans kladdigt då det är även en ansenlig mängd smör.
    hur många meter var det?
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2018-07-28 12:26:08 följande:
    Parmesanpopcorn är gott med, men blir väldans kladdigt då det är även en ansenlig mängd smör.
    Fan vilka härliga förslag man får. Tungan ute
  • EnGladPingvin

Den här tråden påminner mig om när jag en gång var på en italiensk restaurang och beställde två pastarätter, en mindre som typ förrätt och en större som varmrätt (vet att det inte kallas så i italienska kök). Då kom kocken till vårt bord och mycket bestämt sa "inte pasta på pasta!". Jag var tvungen att byta ut en av rätterna ????

Fast egentligen håller jag med TS lite, även om det kanske är lite överdrivet att bli så upprörd. Ketchup är verkligen ett otyg till i stort sett allt annat än korv. En riktig köttfärssås tar tid att göra och ska njutas utan ketchup. Vi har inte ens ketchup hemma. Alldeles för sött.

• Themis

HAHA, jag förstår din känsla TS och jag vill också äta min köttfärssås "ren" men nu är vi i Sverige så du får nog bara släppa det.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!