Inlägg från: Anonym (Col cazzo che metto ketchup!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Col cazzo che metto ketchup!)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

Anonym (lolz) skrev 2018-07-26 00:14:52 följande:
    Inte en enda gång när jag själv bad om ketchup eller såg någon annan be om ketchup höjde någon italienare ens på ögonbrynet. 
    Konstiga italienare som du känner... Finns inte en enda italienare jag känner som skulle godkänna Ketchup på köttfärssåsen eller annan pasta... 

Min pappa bad om ketchup en gång på en restaurang och vi höll på att bli utsparkade innan min pappa bad om ursäkt :-P 

Har själv bott i Italien i 7 år och min bror bor där nu sedan snart 15 år... Åker ner flera gånger om året. Och jobbar för en intressegrupp för italienare i Sverige och ett av de samtalsämnen som alltid dyker upp är ketchup på pastan och hur förbannade de blir när det händer att någon ber om det! 

Så verkligen konstiga italienare du känner som inte ens höjer på ögonbrynet... eller så är de väl tränade i att dölja det, men tro mig de spottar mer eller mindre efter dig när du inte ser även om de låtsas som inget innan  
    annabellelee skrev 2018-07-25 18:51:55 följande:

Gästerna kanske inte uppskattar din kryddning på samma sätt som du gör? De kanske dränker maten i ketchup för att vara artiga och kunna äta av den?

Att du menar att du serverar köttfärssåsen på italienskt sätt är lite ironiskt, eftersom köttfärssås inte finns i Italien. Jag citerar Mitt kök:

" I Italien finns det ingen rätt som heter Spaghetti bolognese, det har det aldrig gjort. Många italienska kockar skyller hädelsen på britterna som förstörde rätten med tomater och oregano.

En äkta ragu bolognese görs på koncentrerad tomatpure och kycklingbuljong. Ska serveras med färsk tagliatelle."

Köttfärssås finns.. och heter just ragu... sen att spaghetti bolognese eller att kalla köttfärssås bolognese är fel är en annan femma men köttfärssås finns... Det är dock långt från det som vi i Sverige kallar köttfärssås. Kokas ju dessutom i flera timmar så är helt och hållet sönderfallet kött  
    EnAnonumius skrev 2018-07-26 10:41:07 följande:
    Om jag minns rätt (efter vad en italienare berättade för mig) så skär de köttet i småbitar innan de sätter det på långkok för att underlätta "sönderfallandet" av köttet under långkokningen?

Man kan göra så... Då handlar det dock om finhackat kött inte bara skuret. Vanligast är dock att man maler köttet. Dock mer än vad vi gör... Deras ragu är liksom nästan lite finkorning man känner ingen köttkonsistens helt enkelt!

Kanske skall påpeka att jag själv skiter i vad man gör. Däremot vet jag att de flesta italienare tar det på blodigt allvar. Själv kan jag ibland göra ragu och då tar jag endast parmesan på (Grana Padano har jag sällan då det innehåller ägg och har vänner som är äggallergiker tycker dessutom inte det smakar riktigt lika bra som en riktigt god parmesan, men jag bodde i parmesan distriktet så är lite bortskämd!)  andra gånget gör jag en äkta svensk köttfärssås med grädde, ketchup i såsen, ketchup på och sen som pricken över i:et lite riven hushålls eller gräddost :-P Mina italienska vänner skriker då högt om jag berättar för dem att jag gör så! 

Italienare har massor med regler kring mat, så enkelt är det... 

Kan tycka att TS har rätt att bli irriterad dock om folk har mage att gå och plocka i hens kylskåp efter något som hen inte satt fram när hen bjuder på middag. Jag fattar att vissa tycker om ketchup på pastan, men står den inte på bordet låter man det vara... Det är god uppfostran helt enkelt. 

Anonym (Italiana) skrev 2018-07-26 11:09:00 följande:

I Italien äter man inte spaghetti med köttfärssås, jag känner att jag behöver påpeka det eftersom det tycks vara en viktig del i dina funderingar.

Man äter pastasciuta som är vegetarisk, protein äter man som andra rätt för sig.
    Till pastasciutan serveras parmesanost, till proteinet serveras sallad, salt, peppar, olivolja och ibland majonäs.
    Ketchup används inte så mycket till annat än korv typ.

Bodde i Bologna området (Modena) och där åt man mycket pasta col ragu... vilket ju faktiskt är köttfärssås så jo man äter köttfärssås i Italien. Sällan med spaghetti dock... med tagliatelle eller penne däremot. 

Pasta serveras även med protein... som tex carbonara (låt oss inte börja diskutera hur svenskar inte vet hur man gör carbonara :-P ), al arrabiata,al ragu, con panna e salsiccia, al tonno, al salmone, allo scoglio osv osv... Så nej pasta är inte vegetariskt. Det kan vara det men är det inte per definition. Sen att huvudsaken av proteinet finns i il secondo är en annan femma

Nu är Italien ett land som har väldigt olika matkultur i olika delar av landet. Så går egentligen inte att säga att man äter på ett eller annat sätt rakt av. Vad som stämmer är att man sällan har ketchup. Jag har sett det till korv, till hamburgare men främst till pommes! 
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-26 11:36:52 följande:
    Du umgås enbart med så otrevliga italienare som spottar efter folk och blir skitförbannade för att folk använder ketchup och sedan är du rolig nog att säga att jag känner konstiga italienare haha? 

Det finns självklart konstiga italienare också men det är knappast något vanligt att attackera invandrare eller turister för att dom äter ketchup. För det är dom flesta civiliserade människorna där helt enkelt vana vid. 
    Nej de är väldigt trevliga personer, och dessutom har merparten av de jag känner samma åsikt. Det är lite av en förolämpning för dem att ha ketchup på pastan, lite som ananas på pizzan, ett annat tabu. 

De tar bara mat så mycket mer seriöst än vad vi svenskar gör. 

Som sagt jag skiter i det och jag kan även säga till dem att jag gärna tar snabbmakaroner med falukorv och ketchup. De får väl bli griniga om de vill. Äter jag hemma hos dem så låter jag bli ketchupen dock. Det är vanligt hyfs att man äter av det som ställs fram och inte går och hämtar saker i kyl och skåp på eget bevåg. 

De som attackerar går så klart till överdrift men att de visar sitt missnöje bakom din rygg är inte så konstigt, det är en naturlig reaktion när man känner att något är helt fel. 
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!