• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
  • argast

Haha, laga köttfärssås för barn då. Utan kryddor, typ köttfärs, ketchup och vatten ;)

I övrigt håller jag med dig, ketchup är en styggelse. 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det påminner mig om ett företag i något annat land som bjöd på mat i samband med anställningsintervjuer. De som kryddade maten innan de smakat på den fick inget jobb!

I ditt fall är den enkla lösningen att komma ihåg vilka som vill ha ketchup till spagetti och köttfärssås, och aldrig laga den maträtten igen när de personerna ska bjudas på mat.

PS
    Jag avskyr parmesanost
    DS

• Anonym (Maj)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-07-25 17:23:55 följande:

Det påminner mig om ett företag i något annat land som bjöd på mat i samband med anställningsintervjuer. De som kryddade maten innan de smakat på den fick inget jobb!

I ditt fall är den enkla lösningen att komma ihåg vilka som vill ha ketchup till spagetti och köttfärssås, och aldrig laga den maträtten igen när de personerna ska bjudas på mat.

PS
    Jag avskyr parmesanost
    DS

Man säger ju att det är en viss typ av personlighet som kryddar innan de smakat. Ofog är vad det är.
  • Grande Rock
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:26:34 följande:
    De går och plockar fram ketchup från min kyl på eget initiativ! Och man skulle kunna tro att det är barn, men det är det inte.
    Om du nu tvunget måste ha ketchup hemma, så får du väl gömma den när du ska bjuda på bolognese till dessa ohyfsade människor.
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Låt folk va)

Betvivilar starkt att du gör köttsfärsås på italienskt vis för hade du gjort det hade folk inte velat ha ketchup till..

Du vet om att tomaterna i italienska köttfärsåsåser är av en extra söt sort? Och att tomaterna skållas och skalas och sedan läggs i en speciell sockerlag övernatt innnan de blir tomatkross i såsen? 

Så om du bara lagat "köttsfärsås och spaghetti" ja då smakar det surt och bittert som lättas upp med ketchup!

Så antingen får du börja laga såsen ordentligt eller låta folk få sin ketchup. Att du gillar bitter mat betyder inte att alla dina gäster gör det.

• John22

Vilket jävla trams. Om du ska vara nån jävla spaghetti-nazist som in i minsta detalj ska bestämma hur gäster ska äta får du väl strunta i att bjuda hem nån och i all din präktighet käka ensam.

• MrsJenka

Som kock skulle jag säga att spagetti och köttfärssås är en vardagsrätt, som folk slänger ihop för att det går fort och gärna har ketchup till.

Och att det inte på något sätt har med en italiensk pasta bolognese, som ju är en ragu på (oftast) högrev.

Skulle aldrig servera äkta parmesan till köttfärssås! Grana Padano från närmsta livsmedelsbutik funkar utmärkt till vardagsmat.

• Physalis

Tycker det är onödigt att bli arg.

Försök sälja in din köttfärs istället så de vet att det är något speciellt och inte det gamla vanliga.

Säg något i stil med "Idag bjuder jag på bolognese på italienskt vis. Detta innebär yadayada kokat si och så länge... Fina råvaror och speciell kryddning. Det är ingen vanlig köttfärs som man dränker i ketchup. Den här köttfärsen inmundigast som den är eller möjligen med lite parmesan, precis som i Italien. Varsågoda!" sen ska du se att ingen kommer våga fråga om ketchup.

Korrekturläser som en kratta
  • klyban
    MrsJenka skrev 2018-07-25 18:10:11 följande:
    Som kock skulle jag säga att spagetti och köttfärssås är en vardagsrätt, som folk slänger ihop för att det går fort och gärna har ketchup till.
    Och att det inte på något sätt har med en italiensk pasta bolognese, som ju är en ragu på (oftast) högrev.
    Skulle aldrig servera äkta parmesan till köttfärssås! Grana Padano från närmsta livsmedelsbutik funkar utmärkt till vardagsmat.
    Det är bara en smaksak, går givetvis precis lika bra med bägge eller pecorino om man känner för den.
    hur många meter var det?
  • Anonym (lolz)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 17:10:15 följande:
    Fast inte lika mycket och inte på samma sätt. Har jag haft i tomatkross och tomatpuré uppskattas inte att man häller på ketchup sedan. Det är konstigt för när jag gör spagetti med tomatsås är det ingen som ber om ketchup?
    Jo det är samma sak. Båda är tillbehör som tillför en smak. Om något smakar permasanost ännu mer, vidrig stark smak. Enda skillnaden är att du är en smaknazist som tycker att dina smaklökar och åsikter är mer värda och dom enda rätta. Du gillar att ha ost på och därför är det okej, du gillar inte att ha ketchup på och därför är det inte okej. 

Att någon har ketchup på saker betyder inte att personen inte gillar smaken av maten utan ketchup, hen tycker helt enkelt att det är ett gott tillbehör. Många gör det av vana. Klart man kan använda ketchup för att man tycker maten är äcklig eller inte smakar tillräckligt men det är knappast det vanligaste. 
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!