• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
  • Aniiee
    Anonym (Låt folk va) skrev 2018-07-25 17:43:31 följande:

Betvivilar starkt att du gör köttsfärsås på italienskt vis för hade du gjort det hade folk inte velat ha ketchup till..

Du vet om att tomaterna i italienska köttfärsåsåser är av en extra söt sort? Och att tomaterna skållas och skalas och sedan läggs i en speciell sockerlag övernatt innnan de blir tomatkross i såsen? 

Så om du bara lagat "köttsfärsås och spaghetti" ja då smakar det surt och bittert som lättas upp med ketchup!

Så antingen får du börja laga såsen ordentligt eller låta folk få sin ketchup. Att du gillar bitter mat betyder inte att alla dina gäster gör det.

När jag jobbade i Italien var jag på tomat-kross-duty i en vecka. Lovar att det är lika mycket socker i det än det är i svensk ketchup.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym

Förstår inte folk som ska lägga sig i vad andra äter och inte äter, och till och med blir upprörda över att alla inte vill ha sin mat på samma sätt som en själv. Detta med ketchupen är ungefär samma sak som när folk som blir upprörda över att någon beställer kött well done. 

Ge fan i vad andra äter så blir det lättare för både dig själv och andra. Vad du gillar och inte gillar är inte någon allmänrådande sanning som alla håller med om, eller måste hålla med om. Hur kan det vara så svårt att förstå det?

• annabellelee

Gästerna kanske inte uppskattar din kryddning på samma sätt som du gör? De kanske dränker maten i ketchup för att vara artiga och kunna äta av den?

Att du menar att du serverar köttfärssåsen på italienskt sätt är lite ironiskt, eftersom köttfärssås inte finns i Italien. Jag citerar Mitt kök:

" I Italien finns det ingen rätt som heter Spaghetti bolognese, det har det aldrig gjort. Många italienska kockar skyller hädelsen på britterna som förstörde rätten med tomater och oregano.

En äkta ragu bolognese görs på koncentrerad tomatpure och kycklingbuljong. Ska serveras med färsk tagliatelle."

• annabellelee

Gästerna kanske inte uppskattar din kryddning på samma sätt som du gör? De kanske dränker maten i ketchup för att vara artiga och kunna äta av den?

Att du menar att du serverar köttfärssåsen på italienskt sätt är lite ironiskt, eftersom köttfärssås inte finns i Italien. Jag citerar Mitt kök:

" I Italien finns det ingen rätt som heter Spaghetti bolognese, det har det aldrig gjort. Många italienska kockar skyller hädelsen på britterna som förstörde rätten med tomater och oregano.

En äkta ragu bolognese görs på koncentrerad tomatpure och kycklingbuljong. Ska serveras med färsk tagliatelle."

• Anonym (Förbannade kocken)

Men om folk VET att jag blir upprörd när de dränker maten med ketchup, ska det vara så svårt att respektera det? Jag skiter i hur mycket eller lite ketchup de äter hemma hos sig, men när jag lagar köttfärssås vill jag INTE att man har ketchup på den!

• Panduro
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 19:01:06 följande:

Men om folk VET att jag blir upprörd när de dränker maten med ketchup, ska det vara så svårt att respektera det? Jag skiter i hur mycket eller lite ketchup de äter hemma hos sig, men när jag lagar köttfärssås vill jag INTE att man har ketchup på den!

Har du sagt till dem att du blir upprörd av ketchup? Isf är det ganska konstigt att de ändå helt kallt går och hämtar ur ditt kylskåp.

Jag tycker också det är oartigt att krydda någon annans mat med t.ex salt. Eller ketchup. Skulle dock inte ta illa upp över ketchup på köttfärssås, det är ju en enkel vardagsrätt.
  • Anonym (Maj)

Men göm ketchupen om det är ett så stort problem för dig. Du kan ju lika gärna ställa undan saltet och pepparn när det är bjudning. Eller bjud endast folk som avgudar dina utomjordliga matlagningskunskaper.
  • Anonym (Svenssons)

Jag förstår vad du menar. Folk som använder ketchup istället för parmesan är Svenssons. Finns många Svenssons med taskiga smaklökar, de som gillar plankstek, bea, flintastekar mm och de som tycker jensens är en fin restaurang.

Skit i att bjuda sådana otacksamma människor med sönder rökta smaklökar och njut själv sv din goda mat.

• Nama

Herregud, du beter dig som att detta är det största problemet i din värld. Snacka om att vara lyckligt lottad isf! Det är inte hälsosamt att bli så förbannad över en sån här bagatell. Rannsaka dig själv.

När jag har gäster över är mitt främsta mål att vi ska ha en trevlig, avslappnad stund där de ska få, för dem, den bästa möjliga smakupplevelsen. Skull de tycka att det innefattade ketchup så för all fucking del.

Skulle tycka att det var fruktansvärt obehagligt att gå på middag hos dig. Du verkar väldigt obehaglig.
    Lev och låt leva
  • Anonym (lolz)

Läs första delen av ditt inlägg här.. förstår du hur sinnessjuk du framstår? Du blir upprörd över ketchup och har dessutom framför detta till dina stackars gäster haha. 

Du har ingenting att göra med vad andra har för tillbehör till sin mat. Vill du inte ha ketchup, använd inte ketchup, men vill någon annan ha det är det upp till dom. 
    Anonym (Svenssons) skrev 2018-07-25 19:19:13 följande:

Jag förstår vad du menar. Folk som använder ketchup istället för parmesan är Svenssons. Finns många Svenssons med taskiga smaklökar, de som gillar plankstek, bea, flintastekar mm och de som tycker jensens är en fin restaurang.

Skit i att bjuda sådana otacksamma människor med sönder rökta smaklökar och njut själv sv din goda mat.

Haha titta ts en tvillingsjäl, ska ni inte träffas och prata om era överlägsna smaklökar och alla dessa lägre stående människor som gillar andra saker än er?
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!