• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
  • Anonym (Le Chef)

Jag anpassar min köttfärssås så att den blir perfekt med lite ketchup till!

• Anonym (lolz)
    Anonym (Maj) skrev 2018-07-25 20:57:36 följande:
    Eller så har man i vad man tycker är gott, om det så är lök, hallonsylt eller surströmming.
    Nej, det är inte tillåtet. Ingen grädde, parmesanost, hallonsylt eller surströmming. 
  • Anonym (trams)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:09:07 följande:

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

Du är ju bra fånig. Folks smaklökar är olika, du bestämmer inte vad andra människor äter. Om du blir så upprörd, bjud på någon annan rätt när du har gäster. 

Om du tar det som en förolämpning = ditt problem. 

Det är inte alls "förbjudet" att be om ketchup i Italien. 
  • Anonym (trams)
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-25 20:56:11 följande:
    Så länge du inte har i grädde eller parmesanost är det okej. 
    Har alltid i grädde i vår köttfärsås. Blir väldigt gott. 
  • Anonym (lolz)
    Anonym (trams) skrev 2018-07-25 21:09:39 följande:
    Har alltid i grädde i vår köttfärsås. Blir väldigt gott. 
    Jag trodde alltid att jag ogillade bolognese när jag växte upp. Föräldrarna gjorde alltid en superfet sås med grädde som knappt smakade tomat. Sen började jag prova att beställa det på restauranger utomlands och blev förvånad när det kom utan grädden och helt plötsligt smakade det skitgott. Sen åkte jag till Italien och beställde det där, igen ingen nasty grädde, och oh my god that shit was amazing. Som natt och dag mot svensk grädddränkt bolognese. 

Grädde gör såsen så himla tung och fet och bara minimerar smakerna overall. 
  • Anonym (Maj)
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-25 21:18:52 följande:
    Jag trodde alltid att jag ogillade bolognese när jag växte upp. Föräldrarna gjorde alltid en superfet sås med grädde som knappt smakade tomat. Sen började jag prova att beställa det på restauranger utomlands och blev förvånad när det kom utan grädden och helt plötsligt smakade det skitgott. Sen åkte jag till Italien och beställde det där, igen ingen nasty grädde, och oh my god that shit was amazing. Som natt och dag mot svensk grädddränkt bolognese. 

Grädde gör såsen så himla tung och fet och bara minimerar smakerna overall. 
    Har man bara lite grädde så framhäver fettet smakerna, men det är klart dränker man ner allt i grädde så blir det ju inte så bra.
  • Anonym (Förbannade kocken)
    Anonym (trams) skrev 2018-07-25 21:08:37 följande:

Du är ju bra fånig. Folks smaklökar är olika, du bestämmer inte vad andra människor äter. Om du blir så upprörd, bjud på någon annan rätt när du har gäster. 

Om du tar det som en förolämpning = ditt problem. 

Det är inte alls "förbjudet" att be om ketchup i Italien. 

Ett år jag var där tillsammans med min syster med familj vars dotter var 4 år och ville ha ketchup på pastan, skrek de halsen av sig och jag trodde de skulle ge flickan en lavett. So jo det är det visst.
  • Anonym (Hå)
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-25 16:12:00 följande:

Haha jäklar vilken dålig värd du är som förbjuder dina gäster att välja sina tillbehör själva utan behandlar dom som barn för bestämmer över.

Man äter ketchup till för att man anser att det blir ännu godare då och passar till. Precis som du gör med osten. Att du bestämt att dina smaklökar och preferenser är bättre än andras får dig inte att se bra ut.

Jag antar att du köper in allt som finns att köpa i matbutiker , annars är du en usel värd med din logik.

Eller hycklare.

Äter TS inte ketchup är det logisk att hen har ingen ketchup hemma.
  • Anonym (Hå)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 19:01:06 följande:

Men om folk VET att jag blir upprörd när de dränker maten med ketchup, ska det vara så svårt att respektera det? Jag skiter i hur mycket eller lite ketchup de äter hemma hos sig, men när jag lagar köttfärssås vill jag INTE att man har ketchup på den!

Göm släng ketchupen , så problemet är löst.

Jag har ingen ketchup hemma , så mina gäster kan inte plocka fram ketchup.

Men jag blir inte arg om någon frågar , bara upplyser dem trevligt att jag har ingen ketchup hemma.
  • Anonym (Hå)
    Anonym (Hå) skrev 2018-07-25 21:52:00 följande:

Jag antar att du köper in allt som finns att köpa i matbutiker , annars är du en usel värd med din logik.

Eller hycklare.

Äter TS inte ketchup är det logisk att hen har ingen ketchup hemma.

Nu har jag läst att att hen tydligen har ketchup , men du får fortfarande ha hemma allt i matväg annars :

Haha jäklar vilken dålig värd du är som förbjuder dina gäster att välja sina tillbehör själva utan behandlar dom som barn för bestämmer över.

Man äter X till för att man anser att det blir ännu godare då och passar till. Precis som du gör med osten. Att du bestämt att dina smaklökar och preferenser är bättre än andras får dig inte att se bra ut.
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!