• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
  • Kyss

Oj vad lättkränkt man kan vara då...

Om du ska bjuda på mat får du nog inse att alla inte har samma smaklökar som dig. Varför tar du så extremt illa upp av ketchup om jag får fråga? Servera inte något som passar med ketchup då...men om det är någon som inte tycker din mat föll i deras smak, blir du upprörd och förbannad då också? Snälla skärp dig. Annars kan du ta ditt pick och pack till Italien. Det är så sjukt töntigt att bli upprörd över ketchup.

• Anonym (lol)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:15:07 följande:
    Ska nog inte bjuda på detta mer nej. Ingen idé att laga mat i timmar som dränls med ketchup. Jag tar illa upp. Är det så svårt att respektera det? Jag erbjuder parmesanost och grönsallad. Men trots det ska vissa envisas med en sliskig sockersås till..

Om någon bjöd mig på ost skulle jag bli förolämpad. Vet du inte att ost är fett och onyttigt? Och du har väl inte pasta till såsen? Inte särskilt nyttigt.
    linani skrev 2018-07-25 16:20:42 följande:

Kan du inte beskriva hur det går till, när dina gäster envisas med att få ketchup till maten?

Du dukar fram din pastasås.

- Kan jag få ketchup?

- Nej.

- Jag vill ha ketchup!

- Jag vägrar att servera dig ketchup!!

- Jag vägrar att äta din pasta utan ketchup!!!

Är du säker på att det var vuxna människor du bjöd, inte ett barnkalas?

De går och plockar fram ketchup från min kyl på eget initiativ! Och man skulle kunna tro att det är barn, men det är det inte.
  • Anonym (Maj)

Jag kan använda ketchup i köttfärsåsen under tillagning, för att få en mer syrlig och söt ton. Skulle aldrig ha det på köttfärsåsen efteråt, känns som något man gjorde i skolan då maten inte smakade något annars.

Som värd ska man dock få gästerna att trivas. Man ska inte behandla dem som att det är världens ära att de ens får sätta sig vid ens matbord, sådana snobbiga kockar kan man vara utan.

Dessutom är det väldigt få som ser grönsallad som en ersättning till någonting alls.

Enklaste är väl att helt enkelt gömma ketchupen till nästa bjudning, och kanske tona ner sin egna förträfflighet.

• linani
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:26:34 följande:
    De går och plockar fram ketchup från min kyl på eget initiativ! Och man skulle kunna tro att det är barn, men det är det inte.
    Hahaha, du får väl börja sätta hänglås på kylskåpet då! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (A)
    Anonym (C) skrev 2018-07-25 16:14:04 följande:
    Smaken är som baken. Somliga föredrar ketchup framför parmesan, så är det bara. Spara din ilska tills den verkligen behövs!
    Håller med
  • Anonym (lolz)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:15:07 följande:

Ska nog inte bjuda på detta mer nej. Ingen idé att laga mat i timmar som dränls med ketchup. Jag tar illa upp. Är det så svårt att respektera det? Jag erbjuder parmesanost och grönsallad. Men trots det ska vissa envisas med en sliskig sockersås till..

Varför tar du illa upp om någon sätter på ketchup men inte ost? Är du skön eller båda tillför en smak?
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-25 16:48:29 följande:

Varför tar du illa upp om någon sätter på ketchup men inte ost? Är du skön eller båda tillför en smak?

Fast inte lika mycket och inte på samma sätt. Har jag haft i tomatkross och tomatpuré uppskattas inte att man häller på ketchup sedan. Det är konstigt för när jag gör spagetti med tomatsås är det ingen som ber om ketchup?
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 17:10:15 följande:
    Fast inte lika mycket och inte på samma sätt. Har jag haft i tomatkross och tomatpuré uppskattas inte att man häller på ketchup sedan. Det är konstigt för när jag gör spagetti med tomatsås är det ingen som ber om ketchup?
    Fast det är ju ändå ganska stor skillnad på krossad tomat, tomatpuré och ketchup, olika syrligheter, konsistenser och sötma. Något som är väldigt ofint är dock att blaffa på med ketchup innan man ens provsmakat maten.
  • Anonym (kanske...)

Kanske är du inte en så bra kock som du tror men gästerna vill inte säga det utan väljer att vräka på ketchup istället? 

Personligen äter jag inte ketchup till nåt egentligen, det är ytterst få ggr jag tar det. Men om andra vill äta det så inte mig emot, jag vet att mina smaklökar är lite känsligare än andras och att alla inte gillar samma mat. 

Jag äter inte heller parmesan, det stinker vedervärdigt (har känslig näsa också..) så jag hade tyckt illa om att du erbjuder det till maten, men inte sagt något, jag blev bra uppfostrad. 

Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!