• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-25 19:30:55 följande:

Läs första delen av ditt inlägg här.. förstår du hur sinnessjuk du framstår? Du blir upprörd över ketchup och har dessutom framför detta till dina stackars gäster haha. 

Du har ingenting att göra med vad andra har för tillbehör till sin mat. Vill du inte ha ketchup, använd inte ketchup, men vill någon annan ha det är det upp till dom. Haha titta ts en tvillingsjäl, ska ni inte träffas och prata om era överlägsna smaklökar och alla dessa lägre stående människor som gillar andra saker än er?

Tycker du kan lägga ner nu. Någon respekt för andras känslor har du inte! Hemma hos mig är det Mina regler som gäller. Punkt.
  • Anonym (kanske...)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 19:01:06 följande:

Men om folk VET att jag blir upprörd när de dränker maten med ketchup, ska det vara så svårt att respektera det? Jag skiter i hur mycket eller lite ketchup de äter hemma hos sig, men när jag lagar köttfärssås vill jag INTE att man har ketchup på den!

Men, varför ska folk äta något de inte tycker är gott bara för att du ska slippa att de äter ketchup hos dig? För många är det så att köttfärssås och ketchup hör ihop, hur bra du än anser att du har lagat maten. 

Problemet är ju lättlöst, servera inte köttfärssås. Eller, bjud inte hem folk alls om du inte kan acceptera att de vill äta maten på sitt vis. 
  • Corneliass
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:09:07 följande:

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

Men snälla..
    Gravid med första barnet
  • Anonym (kanske...)

Aahh vänta, det är onsdag idag! Jag är lite dagvill nu när jag har semester. Någon som vill ha popcorn? Jag kan göra till alla, vill någon ha ketchup till finns det i kylen

• Bröstlängtan
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 16:09:07 följande:

Bli inte arg! Det tillhör svensk kultur att ha ketchup till pasta, potatismos, pommes, pyttipanna och korv mm.

Jag håller med dig att det är en styggelse, men helt naturligt för en "vanlig" svensk
  • Anonym (lolz)
    Anonym (kanske...) skrev 2018-07-25 19:46:30 följande:

Aahh vänta, det är onsdag idag! Jag är lite dagvill nu när jag har semester. Någon som vill ha popcorn? Jag kan göra till alla, vill någon ha ketchup till finns det i kylen

Jag tycker ändå dessa sorter är rätt roliga till skillnad från många andra, ingen skada skedd liksom. Bara lite kul tjafs. 
  • Anonym (lolz)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 19:37:53 följande:
    Tycker du kan lägga ner nu. Någon respekt för andras känslor har du inte! Hemma hos mig är det Mina regler som gäller. Punkt.
    Har man så dåliga smaklökar att man gillar något så vidrigt som parmesanost och förstör pasta med denna hemskhet har man ingen grund för att döma andras smakval. 
  • Bröstlängtan
    annabellelee skrev 2018-07-25 18:51:42 följande:

Gästerna kanske inte uppskattar din kryddning på samma sätt som du gör? De kanske dränker maten i ketchup för att vara artiga och kunna äta av den?

Att du menar att du serverar köttfärssåsen på italienskt sätt är lite ironiskt, eftersom köttfärssås inte finns i Italien. Jag citerar Mitt kök:

" I Italien finns det ingen rätt som heter Spaghetti bolognese, det har det aldrig gjort. Många italienska kockar skyller hädelsen på britterna som förstörde rätten med tomater och oregano.

En äkta ragu bolognese görs på koncentrerad tomatpure och kycklingbuljong. Ska serveras med färsk tagliatelle."

Originalvarianten av ragu bolognese innehåller finhackad eller mald biff...köttfärs.
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-25 19:37:53 följande:
    Du låter som en riktig drömvärd. Antar att du har slips och kavajtvång vid bjudningar också.
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-25 19:52:51 följande:

Har man så dåliga smaklökar att man gillar något så vidrigt som parmesanost och förstör pasta med denna hemskhet har man ingen grund för att döma andras smakval. 

Du kritiserar mig för att jag påtalar detta om ketchup, vilket inte är annat än ett äckligt sockersås..men du har rätt att säga att parmesanost är vidrigt som om det skulle vara den enda rätta åsikten? Lägg av och lasta sten i glashus. Du framstår som patetisk.
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!