• Anonym (Förbannade kocken)

Sluta förstör köttfärssås med ketchup!

När jag bjuder på middag, ex spagetti och köttfärssås blir jag riktigt förbannad när gästerna frågar efter ketchup. I mitt hem äter vi spagetti och köttfärssås på italiensk sätt. När jag gör köttfärssås anstränger jag mig in i det sista för att det ska bli så bra och gott som möjligt. Köttfärssåsen i sig innehåller mkt tomat så varför ska man dränka på med ketchup då och förstöra övriga smaker? Hos mig är det parmesanost som gäller och en grönsallad som tillbehör utöver spagettin. Ni som dränker era tallrikar med ketchup till spagetti och köttfärssås, varför gör ni det? Jag blir väldigt upprörd och förbannad när folk gör det hemma hos mig. Jag tar det som en förolämpning Iom att jag har ansträngt mig hårt och så förstör en bara smaken sådär med ketchup.I Italien är det strängt förbjudet att be om ketchup till pastan för att de tar illa upp, och det gör jag också...

• Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!
  • Anonym (Svenssons)
    Anonym (kanske...) skrev 2018-07-26 06:50:37 följande:

Parmesanost är oätligt så det har jag aldrig ens hemma. Men grädde kan slinka ner om jag har någon slatt över. Det har jag dock inte nu så idag blir det ingen grädde

Nu vet jag inte vad för sorts parmesan alla har provat, som skriver att det är oätligt. Färdigriven parmesan smakar fruktansvärt, däremot färsk parmesan som kommer i från en hel stor ost är fantastisk.
  • Anonym (..lala)
    elyse skrev 2018-07-26 00:13:16 följande:

Men ha inte ketchup hemma då? När använder du ketchup? Vi använder den väldigt sällan här hemma. Till pasta blir det ofta ost. Är väl när vi gör potatismos som flaskan kan åka fram.

Jag skulle bli skitförbannad om du åt ketchup till min potatismos när jag bjöd! Till potatismos har man bostongurka och inget annat och hade du bett om ketchup så tar jag det som en förolämpning när jag ansträngt mig så hårt och fixat potatismos till dig och allt!

Nej, jag skojar, för det vore vansinne. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-26 07:01:12 följande:
    Varför säljer butikerna parmesanost om det nu är oätligt?
    Varför säljer butikerna ketchup om det nu är så äckligt? Drömmer
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (kanske...) skrev 2018-07-26 06:59:41 följande:

God morgon alla, nya popcorn? Kan göra med curry idag som omväxling smile2.gif

Låter som en intressant kryddning på popcorn, det provar jag gärna.
  • EnAnonumius
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-26 06:40:51 följande:
    Se detta inlägg så kanske det går hem vad jag menar;
    Nej det går inte hem på vad du menar.
    Det är inte din sak att sitta likt en diktator och bestämma vad folk skall tycka är gott och inte gott baserat på din individuella smak.

Att en liten flicka på EN restaurang i Italien blev utskälld, säger inget om att det är så för "alla Italienare" och kan bevisa att det är "vanligt i Italien".

Så nej det "går inte hem".

• Anonym (Förbannade kocken)
    EnAnonumius skrev 2018-07-26 09:18:03 följande:

Nej det går inte hem på vad du menar.

Det är inte din sak att sitta likt en diktator och bestämma vad folk skall tycka är gott och inte gott baserat på din individuella smak.

Att en liten flicka på EN restaurang i Italien blev utskälld, säger inget om att det är så för "alla Italienare" och kan bevisa att det är "vanligt i Italien".

Så nej det "går inte hem".

Jag är uppenbarligen inte ensam om incidenten.

www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/news/ketchup-on-your-pasta-basta-italian-food-institute-issues-a-list-of-rules-for-foreigners-to-follow-8803472.html

crazyitalians.com/the-10-most-common-mistakes-and-stereotypes-about-italian-cooking/
  • EnAnonumius
    Anonym (Förbannade kocken) skrev 2018-07-26 09:30:47 följande:
    Jag är uppenbarligen inte ensam om incidenten.
    www.independent.co.uk/life-style/food-and-dri...

crazyitalians.com/the-10-most-common-mistakes.../
    Jaha OCH? Man skall bry sig om dessa anekdoter från tidningen för att...?

Du kan lägga in hur mycket artiklar som "bevisar din sak" du vill.
    Det är fortfarande bara just anekdoter, anekdoter säger fortfarande inte något om "alla(100%) italienare i italien" för den saken skull och att det är något "vanligt bland italienare".

Sedan så har det inte ett skit med att göra heller som bevis på att du skall sätta dig och skaffa dig rätten att diktera villkoren för vad andra ska gilla eller inte gilla heller när de skall äta spaghetti och köttfärssås (eller andra maträtter), baserat på vad du som individ tycker om.

Men jag skulle inte heller ta parmesanost på spaghetti och köttfärssås heller frivilligt. Jag äter parmesanost om det finns redan på om det är någon annan som lagt upp i förväg, även om jag inte är förtjust i parmesan.
    Skall du börja gapa och skrika nu och kräva av mig att jag "måste" älska parmesanost på köttfärssåsen och spaghettin, bara för att du gillar det och "det ska vara så"?

Vet du.. Jag skulle aldrig ta illa upp om folk tog ketchup till min spaghetti och köttfärssås om jag bjöd på det, och då ska du hålla i minnet, innan du svarar, att jag själv aldrig skulle ta ketchup på spaghetti och köttfärssås.

Jag tillhör de högfärdiga och fisförnäma typerna du vet, du vet de fisförnäma och högfärdiga typerna som respektera och accepterar att folk gillar olika.  Flört

• Anonym (Col cazzo che metto ketchup!)
    Anonym (lolz) skrev 2018-07-26 00:14:52 följande:
    Inte en enda gång när jag själv bad om ketchup eller såg någon annan be om ketchup höjde någon italienare ens på ögonbrynet. 
    Konstiga italienare som du känner... Finns inte en enda italienare jag känner som skulle godkänna Ketchup på köttfärssåsen eller annan pasta... 

Min pappa bad om ketchup en gång på en restaurang och vi höll på att bli utsparkade innan min pappa bad om ursäkt :-P 

Har själv bott i Italien i 7 år och min bror bor där nu sedan snart 15 år... Åker ner flera gånger om året. Och jobbar för en intressegrupp för italienare i Sverige och ett av de samtalsämnen som alltid dyker upp är ketchup på pastan och hur förbannade de blir när det händer att någon ber om det! 

Så verkligen konstiga italienare du känner som inte ens höjer på ögonbrynet... eller så är de väl tränade i att dölja det, men tro mig de spottar mer eller mindre efter dig när du inte ser även om de låtsas som inget innan  
  • EnAnonumius
    Anonym (Col cazzo che metto ketchup!) skrev 2018-07-26 10:10:46 följande:
    Konstiga italienare som du känner... Finns inte en enda italienare jag känner som skulle godkänna Ketchup på köttfärssåsen eller annan pasta... 

Min pappa bad om ketchup en gång på en restaurang och vi höll på att bli utsparkade innan min pappa bad om ursäkt :-P 

Har själv bott i Italien i 7 år och min bror bor där nu sedan snart 15 år... Åker ner flera gånger om året. Och jobbar för en intressegrupp för italienare i Sverige och ett av de samtalsämnen som alltid dyker upp är ketchup på pastan och hur förbannade de blir när det händer att någon ber om det! 

Så verkligen konstiga italienare du känner som inte ens höjer på ögonbrynet... eller så är de väl tränade i att dölja det, men tro mig de spottar mer eller mindre efter dig när du inte ser även om de låtsas som inget innan smile1.gif  
    Ja och tro mig, det finns faktiskt italienare som inte bry sig, som fattar att olika nationaliteter gör olika.

• Anonym (Col cazzo che metto ketchup!)
    annabellelee skrev 2018-07-25 18:51:55 följande:

Gästerna kanske inte uppskattar din kryddning på samma sätt som du gör? De kanske dränker maten i ketchup för att vara artiga och kunna äta av den?

Att du menar att du serverar köttfärssåsen på italienskt sätt är lite ironiskt, eftersom köttfärssås inte finns i Italien. Jag citerar Mitt kök:

" I Italien finns det ingen rätt som heter Spaghetti bolognese, det har det aldrig gjort. Många italienska kockar skyller hädelsen på britterna som förstörde rätten med tomater och oregano.

En äkta ragu bolognese görs på koncentrerad tomatpure och kycklingbuljong. Ska serveras med färsk tagliatelle."

Köttfärssås finns.. och heter just ragu... sen att spaghetti bolognese eller att kalla köttfärssås bolognese är fel är en annan femma men köttfärssås finns... Det är dock långt från det som vi i Sverige kallar köttfärssås. Kokas ju dessutom i flera timmar så är helt och hållet sönderfallet kött  
Svar på tråden Sluta förstör köttfärssås med ketchup!