• 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Hej! Jag undrar kan verkligen bvc och läkaren tvinga mig att lämna mitt barn på dagis? Jag hade min son hemma till han blev 3 år och nu hade jag tänkt ha likadant med min dotter. Hon är jätte krånglig att äta man. tar ca 1-2 timmar att ge henne klart maten och ibland får jag inte i henne allting. hon är hur pigg och glad som helst och full fart hela tiden. hon har ingen ro att sitta still i matstolen, sitter och gnuggar röven ungefär som att hon skulle ha myror i röven :) Hon går ju inte upp så mycket i vikt pga att hon är krånglig. Men det lyssnar inte bvc och läkaren på. utan de tror det är några stora fel på henne, vi ska få en tid till en barnläkare och det åker jag gärna på så får de kolla henne, men problemet är att de tjatar och tjatar på mig om dagis. min dotter stoppar allt hon hittar i munnen, ja allt utom mat. jag är skit orolig för att lämna henne på dagis för det. när vi var på bvc sist tjata de på mig och jag är en sån som har svårt att säga ifrån, kunde jag säga rakt ut allt jag tänker på skulle det bli många fula ord. bvc sköterskan ringde kommun över dagis och då fanns det plats. jag skulle själv prata med kommun sen om tider och så, men då ringde jag kommun och sa att jag inte ville ha platsen. jag sa till hon på kommun "bvc sköterskan och läkaren kan ju inte bestämma om vi ska ha vårat barn på dagis eller inte" då sa hon "nej herregud, fan det kan de inte göra" då kändes det bra efter det, men nu idag ringde bvc sköterskan och fråga om jag hade pratat med kommun. då sa jag att jag hade sagt ifrån platsen. 2 timmar senare ungefär kommer hon hit och ringer på dörren. då sa hon att hon och läkaren hade diskuterat med varandra och om det skulle vara pengar det sitter i så kan vi ta hjälp av soc. jag är sjukskriven och nu i sommar vet jag faktiskt inte hur det blir med pengar för mig, får jag inget är det ju några tusen som försvinner för oss. men det är inte pengarna det sitter i, jag vll helt enkelt inte lämna henne än. men nu nästa vecka ska bvc sköterskan kontakta soc så får vi gå på möte och se om vi kan få hjälp till dagis avgift. vi är inte anmälda eller så. men jag vill fan inte ha något över huvudtaget med soc att göra. vi kommer knappast få hjälp för min sambo har heltidsjobb. våra nära tycker det låter helt sjukt att de kan hålla på såhär. Jag blir så jävla förbannad, jag har ms och efter jag fått min dotter fick jag ett skov och jag är fortfarande inte bra i mina ben efter det och kommer troligen aldrig bli heller. när de håller på såhär och oroar mig kommer de göra mig riktigt dålig. varför ska de hålla på dagis är frivilligt. jag vill hellre må bra och vara en glad och pigg mamma för mina två älskade barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-10 00:55
    jag vill även tillägga att min dotter är pigg, sprallig, hittar på sattyg ibland så jag vill slita av mig håret :) glad jämt, sover hela nätterna. att det skulle vara något fel på henne för att hon inte äter tillräckligt tror jag knappast. skulle det vara något fel skulle hon väl visa något annat också tycker jag.

• Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-05-12 04:32:55 följande:
    Jo visst sker det misstag i vården MEN liksom är det troligt att BVC och läkare skulle gå samman för att hjälpa TS (som de ju vill göra) och så är allt bara ett misstag? Liksom visst finns det olika personligheter bland BVC-personalen, precis som i alla grupper, en del gillar man och andra kanske man rentav tycker är oproffsiga....MEN man håller god min och bryr sig inte för det spelar ju ingen roll. De väger och mäter och ger goda råd och så går man hem och glömmer dem.
    PS: Jag menar inte att man ska glömma råden utan personalen.
  • Anonym (Linn socionom)

Menar du att du utan att tveka skulle sätta ett så litet barn på förskola enbart för att göra BVC:s sköterska och läkare nöjda? Det är ju inte precis som att följa rådet att besöka en öppen förskola då och då? Vi vet ju inte ens hur diskussionen mellan dessa två har sett ut. Kanske är det en påstridig sköterska (låter ju onekligen så) och en läkare som mest hummat lite medhåll...

En annan aspekt av det hela är ju att den lilla oundvikligen kommer åka på en mängd infektioner i barnomsorgen som knappast påverkar vikten positivt.

Anonym (mor) skrev 2018-05-12 04:34:09 följande:

PS: Jag menar inte att man ska glömma råden utan personalen.

• Anonym (mor)
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-12 06:25:33 följande:

Menar du att du utan att tveka skulle sätta ett så litet barn på förskola enbart för att göra BVC:s sköterska och läkare nöjda? Det är ju inte precis som att följa rådet att besöka en öppen förskola då och då? Vi vet ju inte ens hur diskussionen mellan dessa två har sett ut. Kanske är det en påstridig sköterska (låter ju onekligen så) och en läkare som mest hummat lite medhåll...

En annan aspekt av det hela är ju att den lilla oundvikligen kommer åka på en mängd infektioner i barnomsorgen som knappast påverkar vikten positivt.

Verkar inte som om TS tänker lyda utan tvekan, utan behålla sitt barn hemma? HON bestämmer. Med TS sjukdom så fattar jag inte hur hon orkar. MS är ju inte en barnlek och att ha en trygg barnomsorg där ens barn kan vara några timmar om dagen borde kunna vara en välsignelse. Liksom man behöver ju inte ha sitt barn långa dagar om man inte jobbar. TS är sjukskriven nu och har man MS så tänker jag att det inte blir aktuellt med heltidsjobb när TS klarar att börja jobba igen? Tror man att förskolan är det värsta som kan hända ens barn så är det sorgligt och kanske behöver man skapa lite positiva bilder och besöka förskolan och se om det är helvetet på jorden!
  • Anonym (Säg)

Säg rakt ut att ni inte behöver hjälp med dagiskostnaden, och att det är inte det detta handlar om. Dra inte in soc i det hela! Dessutom, om ni skulle ansöka om dagiskostnaden, då kommer soc utreda alla era inkomster och utgifter, och förmodligen komma fram till att ni inte har rätt till hjälp. Bvc verkar tro att man bara kan springa till soc och få pengar, det är något många verkar tro, har själv varit med om det, och alla verkar tro att socialen är någon sorts universal lösning på alla problem.

Sen om det finns möjlighet, byt bvc sköterska.

Om jag ska vara ärlig mot dig, så låter detta som trubbel, och bvc kommer förmodligen vilja blanda in socialen om de inte får sin vilja igenom. Sätt ner foten och ta med sin man som stöd. De kan inte tvinga dig att placera på dagis, oavsett hur många de kontaktar.

Jag har själv haft ett jäkla tjat om dagis, men om jag inte behövt det, varför måste jag då skicka mitt lilla barn till främlingar som ska ta hand om henne??

• sophialinnea

Jag hade varit försiktig om jag vore du, även om det inte är skolplikt på förskola så är det något man har diskuterat eftersom forskning visar att det finns oerhört många fördelar med förskola. Vid ett par tillfällen i mitt arbete där jag kommer i kontakt med barn som tvångsomhändertas så har socialtjänsten använt som argument mot att föräldrarna inte gör vad sm krävs för att barnen ska utvecklas ordentligt just att föräldrarna inte sätter barnen i förskola. Särskilt om det är en rekommendation från BVC/läkare. Observera att jag inte säger vad som är rätt och fel, och att jag lägger ingen värdering i det, men jag ville bara varna med tanke på vilken enorm betydelse det kan ha av egen erfarenhet. Lycka till!

• Iowhannah
    sophialinnea skrev 2018-05-15 20:24:20 följande:

Jag hade varit försiktig om jag vore du, även om det inte är skolplikt på förskola så är det något man har diskuterat eftersom forskning visar att det finns oerhört många fördelar med förskola. Vid ett par tillfällen i mitt arbete där jag kommer i kontakt med barn som tvångsomhändertas så har socialtjänsten använt som argument mot att föräldrarna inte gör vad sm krävs för att barnen ska utvecklas ordentligt just att föräldrarna inte sätter barnen i förskola. Särskilt om det är en rekommendation från BVC/läkare. Observera att jag inte säger vad som är rätt och fel, och att jag lägger ingen värdering i det, men jag ville bara varna med tanke på vilken enorm betydelse det kan ha av egen erfarenhet. Lycka till!

Forskning visar också att barn inte _behöver_ förskola innan tre års ålder. Definitivt inte vid 1,5 års ålder.
  • sophialinnea
    Iowhannah skrev 2018-05-15 20:53:16 följande:
    Forskning visar också att barn inte _behöver_ förskola innan tre års ålder. Definitivt inte vid 1,5 års ålder.
    Det sa jag ingenting om. Jag upplyste ts om mina, i arbetet, erfarenheter av hur socialtjänsten agerat när en förälder inte går på bvc:s rekommendationer om förskola. Oavsett vad forskningen säger så är det man bryr sig om ifall socialtjänsten skulle säga att man brister i omsorgen av sitt barn. Det är oerhört svårt att slå ifrån sig, och väldigt svårt att "bli av med" soc om de väl bestämt sig för att man på olika sätt inte fullföljer sitt föräldraansvar.
  • Tow2Mater
    sophialinnea skrev 2018-05-15 20:24:20 följande:

Jag hade varit försiktig om jag vore du, även om det inte är skolplikt på förskola så är det något man har diskuterat eftersom forskning visar att det finns oerhört många fördelar med förskola.

Forskning visar också att hemskolning kan fungera superbra och ge bättre resultat på alla plan än skola, och därmed borde vara ett fullgott alternativ och "skolplikten" vara forlegad och bytas ut mot "läroplikt". När sker det?

Nä, myndigheterna vill bara ta forskning i beaktande när det gäller deras egen agenda, inte individuella barns och familjers bästa.
  • sophialinnea
    Tow2Mater skrev 2018-05-15 21:05:56 följande:
    Forskning visar också att hemskolning kan fungera superbra och ge bättre resultat på alla plan än skola, och därmed borde vara ett fullgott alternativ och "skolplikten" vara forlegad och bytas ut mot "läroplikt". När sker det?

Nä, myndigheterna vill bara ta forskning i beaktande när det gäller deras egen agenda, inte individuella barns och familjers bästa.
    Men ärligt talat, läs mitt första svar. Står det inte "observera att jag inte lägger någon värdering i det eller säger vad som är rätt eller fel"? Jag säger inte att agerandet är rätt från myndigheternas sida, men eftersom ts uttrycker att bvc och läkare sagt som de gjort samt att hon uttrycker oro är det väl schysst att informera om hur soc agerat i liknande situationer? 
  • Tow2Mater
    sophialinnea skrev 2018-05-15 21:12:26 följande:
    Men ärligt talat, läs mitt första svar. Står det inte "observera att jag inte lägger någon värdering i det eller säger vad som är rätt eller fel"? Jag säger inte att agerandet är rätt från myndigheternas sida, men eftersom ts uttrycker att bvc och läkare sagt som de gjort samt att hon uttrycker oro är det väl schysst att informera om hur soc agerat i liknande situationer? 
    Men jag håller ju med dig. Soc har sin egen agenda, de är maktgalna och vill ha mer makt till sin myndighet. Barn och familjers "bästa" kommer i andra hand, speciellt om man skulle komma lite på kant på individnivå.
  • sophialinnea
    Tow2Mater skrev 2018-05-15 21:16:24 följande:
    Men jag håller ju med dig. Soc har sin egen agenda, de är maktgalna och vill ha mer makt till sin myndighet. Barn och familjers "bästa" kommer i andra hand, speciellt om man skulle komma lite på kant på individnivå.
    Haha sorry, läste alldeles för snabbt och misstolkade dig helt. Och ja, soc är helt sanslösa ibland!
  • Anonym (Fskl)

Antagligen ser BVC att ditt barn eller du och hela familjen skulle må bättre om du hade en förskoleplats. Kanske som avlastning pga din sjukdom? Kanske har de sett något behov hos ditt barn som inte kommer fram här?

Rekommendationen med förskola är inte ett straff, jag tror snarare att de försöker hjälpa dig. Bara för att du har en plats så betyder ju inte det att ditt barn måste vara där 40 timmar i veckan utan hon kan ju ha korta dagar så att du precis hinner vila upp dig och orkar ordentligt resten av dagen. Du är ju trots allt sjukskriven och du skriver själv att du har svårt att gå och stå och att din man arbetar jättemycket. Det måste ju vara väldigt svårt att ta hand om ett litet rörligt barn helt själv hela dagarna då.

• 123jhejlhvh123

Jag tänkte jag skulle svara nu. Har inte haft tid nu i några dagar. Jag tänkte bara tala om hur det går för oss nu. Jag pratade med min läkare om det här med dagis, hon sa nu ringer du dem och talar om att du behöver en paus från det här nu, annars ringer jag dit. Hon sa att du får inte stressa upp dig så du får ett skov igen, för då kan det bli väldigt allvarligt för dig. Så jag ringde bvc och sa det läkaren sagt och att jag vill vänta till iaf augusti innan jag skolar in min dotter när semestern är över. Bvc skulle prata med läkaren o hen skulle kontakta mig och hen ville något. Har inte hört något och det är några dagar sen jag ringde. Så de har nog lagt ner det nu.

Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?