• 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Hej! Jag undrar kan verkligen bvc och läkaren tvinga mig att lämna mitt barn på dagis? Jag hade min son hemma till han blev 3 år och nu hade jag tänkt ha likadant med min dotter. Hon är jätte krånglig att äta man. tar ca 1-2 timmar att ge henne klart maten och ibland får jag inte i henne allting. hon är hur pigg och glad som helst och full fart hela tiden. hon har ingen ro att sitta still i matstolen, sitter och gnuggar röven ungefär som att hon skulle ha myror i röven :) Hon går ju inte upp så mycket i vikt pga att hon är krånglig. Men det lyssnar inte bvc och läkaren på. utan de tror det är några stora fel på henne, vi ska få en tid till en barnläkare och det åker jag gärna på så får de kolla henne, men problemet är att de tjatar och tjatar på mig om dagis. min dotter stoppar allt hon hittar i munnen, ja allt utom mat. jag är skit orolig för att lämna henne på dagis för det. när vi var på bvc sist tjata de på mig och jag är en sån som har svårt att säga ifrån, kunde jag säga rakt ut allt jag tänker på skulle det bli många fula ord. bvc sköterskan ringde kommun över dagis och då fanns det plats. jag skulle själv prata med kommun sen om tider och så, men då ringde jag kommun och sa att jag inte ville ha platsen. jag sa till hon på kommun "bvc sköterskan och läkaren kan ju inte bestämma om vi ska ha vårat barn på dagis eller inte" då sa hon "nej herregud, fan det kan de inte göra" då kändes det bra efter det, men nu idag ringde bvc sköterskan och fråga om jag hade pratat med kommun. då sa jag att jag hade sagt ifrån platsen. 2 timmar senare ungefär kommer hon hit och ringer på dörren. då sa hon att hon och läkaren hade diskuterat med varandra och om det skulle vara pengar det sitter i så kan vi ta hjälp av soc. jag är sjukskriven och nu i sommar vet jag faktiskt inte hur det blir med pengar för mig, får jag inget är det ju några tusen som försvinner för oss. men det är inte pengarna det sitter i, jag vll helt enkelt inte lämna henne än. men nu nästa vecka ska bvc sköterskan kontakta soc så får vi gå på möte och se om vi kan få hjälp till dagis avgift. vi är inte anmälda eller så. men jag vill fan inte ha något över huvudtaget med soc att göra. vi kommer knappast få hjälp för min sambo har heltidsjobb. våra nära tycker det låter helt sjukt att de kan hålla på såhär. Jag blir så jävla förbannad, jag har ms och efter jag fått min dotter fick jag ett skov och jag är fortfarande inte bra i mina ben efter det och kommer troligen aldrig bli heller. när de håller på såhär och oroar mig kommer de göra mig riktigt dålig. varför ska de hålla på dagis är frivilligt. jag vill hellre må bra och vara en glad och pigg mamma för mina två älskade barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-10 00:55
    jag vill även tillägga att min dotter är pigg, sprallig, hittar på sattyg ibland så jag vill slita av mig håret :) glad jämt, sover hela nätterna. att det skulle vara något fel på henne för att hon inte äter tillräckligt tror jag knappast. skulle det vara något fel skulle hon väl visa något annat också tycker jag.

• Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?
  • 123jhejlhvh123
    Tow2Mater skrev 2018-05-10 00:57:49 följande:

Det låter ju mycket märkligt med en bvc skoterska som kommer och ringer på dorren. Ar det verkligen normalt idag?

Kanske du borde ta med dig sambon nästa gång, och bara säga att ni har barnet hemma tills det blir tre år och har ingen anledning att ha mote med soc. Skulle som du inte vilja ha något alls med dem att gora. Och sen se om du kan byta bvc skoterska.

jag tycker också det är väldigt märkligt. hon sa att hon hade vägarna förbi, ung. som om att hon skulle komma och snoka. finns väl telefon. men jag har inget att dölja. ja precis jag skulle ha gjort det nästa gång. men de tror tydligen att de kan köra över mig. 
  • 123jhejlhvh123

Det låter ju mycket märkligt med en bvc skoterska som kommer och ringer på dorren. Ar det verkligen normalt idag?

Kanske du borde ta med dig sambon nästa gång, och bara säga att ni har barnet hemma tills det blir tre år och har ingen anledning att ha mote med soc. Skulle som du inte vilja ha något alls med dem att gora. Och sen se om du kan byta bvc skoterska.

jag tycker också det är väldigt märkligt. hon sa att hon hade vägarna förbi, ung. som om att hon skulle komma och snoka. finns väl telefon. men jag har inget att dölja. ja precis jag skulle ha gjort det nästa gång. men de tror tydligen att de kan köra över mig. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (K) skrev 2018-05-10 01:14:39 följande:

Barn behöver ofta inte förskola tidigt.

Om din lilla har myror i baken och tar tid på sig med maten kan hon kanske vara känslig för intryck utan att något är "mer oroande" . Då kan förskolan den första tiden innan hjärnan mognar mer kanske bli överstimulerande och hämma utvecklingen istället för att skynda på den. Det är buller och bång all day long och konflikter och 5-6 barn per vuxen. I så fall gör du ju rätt i att hålla henne hemma ett tag till. Jag känner inte er, men det är en vinkel på det hela.

Tänk även på alternativet dagmamma om det finns någon bra i krokarna.

/mamma till känslig, smart och livlig tjej

ja precis jag håller med dej. men de tror tydligen allt ska bli bättre. visst det kanske blir det och det kanske inte blir så.
  • Sommarmoln

Vet din handläggare om att du har barnet hemma hela dagarna och att sambon arbetar? Om du tar hand om ett barn visar du på arbetsförmåga och har inte rätt till sjukpenning. När FK får reda på att du gör så kan du bli återbetalningsskyldig på hela sjukpenningen som du fått. Man kan inte vara sjukskriven för att inte vilja ha sitt barn på förskola, isf får du ta föräldrapenning eller stä utan ersättning.

Jag tolkar det du skriver som att bvc och läkare är oroliga för barnet, väldigt ovanligt av bvc att göra hembesök efter telefonsamtal? Om jag vore du skulle jag snarare oroa mig för en orosanmälan

• Anonym (Systeryster)

Jag arbetar själv som bvcsköterska.

Kan det vara så att du missuppfattat orsaken till varför man tycker flickan ska på förskola?

För någon (stor)orsak måste det finnas.

Tror inte det finns någon bvcsköterska som tycker att så små barn absolut måste på förskola" bara för att".

Kring 3-4 års åldern kan det vara gynnsamt för många barn att komma in i förskolevärlden, men sällan före det

• 123jhejlhvh123
    Anonym (Systeryster) skrev 2018-05-10 02:01:56 följande:

Jag arbetar själv som bvcsköterska.

Kan det vara så att du missuppfattat orsaken till varför man tycker flickan ska på förskola?

För någon (stor)orsak måste det finnas.

Tror inte det finns någon bvcsköterska som tycker att så små barn absolut måste på förskola" bara för att".

Kring 3-4 års åldern kan det vara gynnsamt för många barn att komma in i förskolevärlden, men sällan före det

orsaken är att hon inte går upp som hon ska. hon går upp i vikt men inte väldigt mkt. orsaken de säger är att hon kan bli bättre på att äta om hon ser andra barn äta menar de.
  • 123jhejlhvh123
    Sommarmoln skrev 2018-05-10 01:26:50 följande:

Vet din handläggare om att du har barnet hemma hela dagarna och att sambon arbetar? Om du tar hand om ett barn visar du på arbetsförmåga och har inte rätt till sjukpenning. När FK får reda på att du gör så kan du bli återbetalningsskyldig på hela sjukpenningen som du fått. Man kan inte vara sjukskriven för att inte vilja ha sitt barn på förskola, isf får du ta föräldrapenning eller stä utan ersättning.

Jag tolkar det du skriver som att bvc och läkare är oroliga för barnet, väldigt ovanligt av bvc att göra hembesök efter telefonsamtal? Om jag vore du skulle jag snarare oroa mig för en orosanmälan

ja de vet. har inte riktig sjukpenning. pga att jag inte har jobb eller haft jobb. de är oroliga för att hon inte går upp som hon ska. hon går upp i vikt men inte så mycket. de menar att hon kan bli bättre på att äta om hon är på dagis 15 timmar per vecka. en orosanmälan tror jag inte. vi stog ute i trappuppgången och prata också hon var inte in överhuvudtaget. hon hade bråttom sa hon och ville prata lite snabbt. så ville hon in hit och kolla så hade hon ju frågat om hon kunde komma in.. hon sa att hon har varit på hembesök och var här i närheten så därför åkte hon hit i stället för att ringa.
  • 123jhejlhvh123
    123jhejlhvh123 skrev 2018-05-10 02:10:45 följande:
    orsaken är att hon inte går upp som hon ska. hon går upp i vikt men inte väldigt mkt. orsaken de säger är att hon kan bli bättre på att äta om hon ser andra barn äta menar de.
    jag kämpar och kämpar med att få i henne allt jag kan om dagarna. mycket olja i maten. rån, såna där barn kakor utan socker och välling älskar hon att äta. men maten inte lika. jobbigt att sitta still tror jag. det enda som funkar är om jag trycker på babblarna och hon får sitta med någon leksak så hon glömmer bort sig. då skyndar jag mig och ger henne några tuggor innan hon kommer på det. när hon kommit på det vänder hon bort huvudet och sitter o gnussar röven o försöker göra allt för att hon ska få komma ur stolen. sen måste jag försöka med någon ny grej så hon glömmer bort sig. så det tar ett tag.
  • 123jhejlhvh123

jag svarar en gång till :) jag vågar faktiskt inte neka till dagis en gång till för jag är livrädd att de gör en orosanmälan pga det. om jag nekar till att kanske få hjälpen av soc till dagis avgift är jag rädd för att bvc sköterskan och läkaren börjar prata om det ist och tänker att något annat kanske är fel. få en orosanmälan till soc är fan rena rama skräcken tycker jag. känner en del som har med de och göra och det är hemskt. hade en gång en kompis när min son var liten hon hade med soc att göra. hon frågade om jag ville följa med på öppna förskolan med henne och soc tanten, men jag nekade till att följa med. har inget överhuvudtaget att dölja det är inte det. men jag vill inte synas i närheten av en sån.
  • elyse
    123jhejlhvh123 skrev 2018-05-10 02:26:41 följande:

jag kämpar och kämpar med att få i henne allt jag kan om dagarna. mycket olja i maten. rån, såna där barn kakor utan socker och välling älskar hon att äta. men maten inte lika. jobbigt att sitta still tror jag. det enda som funkar är om jag trycker på babblarna och hon får sitta med någon leksak så hon glömmer bort sig. då skyndar jag mig och ger henne några tuggor innan hon kommer på det. när hon kommit på det vänder hon bort huvudet och sitter o gnussar röven o försöker göra allt för att hon ska få komma ur stolen. sen måste jag försöka med någon ny grej så hon glömmer bort sig. så det tar ett tag.

Vill hon inte äta själv då? Är ni helt säkra på att hon inte har för trång matstrupe?
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?