• 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Hej! Jag undrar kan verkligen bvc och läkaren tvinga mig att lämna mitt barn på dagis? Jag hade min son hemma till han blev 3 år och nu hade jag tänkt ha likadant med min dotter. Hon är jätte krånglig att äta man. tar ca 1-2 timmar att ge henne klart maten och ibland får jag inte i henne allting. hon är hur pigg och glad som helst och full fart hela tiden. hon har ingen ro att sitta still i matstolen, sitter och gnuggar röven ungefär som att hon skulle ha myror i röven :) Hon går ju inte upp så mycket i vikt pga att hon är krånglig. Men det lyssnar inte bvc och läkaren på. utan de tror det är några stora fel på henne, vi ska få en tid till en barnläkare och det åker jag gärna på så får de kolla henne, men problemet är att de tjatar och tjatar på mig om dagis. min dotter stoppar allt hon hittar i munnen, ja allt utom mat. jag är skit orolig för att lämna henne på dagis för det. när vi var på bvc sist tjata de på mig och jag är en sån som har svårt att säga ifrån, kunde jag säga rakt ut allt jag tänker på skulle det bli många fula ord. bvc sköterskan ringde kommun över dagis och då fanns det plats. jag skulle själv prata med kommun sen om tider och så, men då ringde jag kommun och sa att jag inte ville ha platsen. jag sa till hon på kommun "bvc sköterskan och läkaren kan ju inte bestämma om vi ska ha vårat barn på dagis eller inte" då sa hon "nej herregud, fan det kan de inte göra" då kändes det bra efter det, men nu idag ringde bvc sköterskan och fråga om jag hade pratat med kommun. då sa jag att jag hade sagt ifrån platsen. 2 timmar senare ungefär kommer hon hit och ringer på dörren. då sa hon att hon och läkaren hade diskuterat med varandra och om det skulle vara pengar det sitter i så kan vi ta hjälp av soc. jag är sjukskriven och nu i sommar vet jag faktiskt inte hur det blir med pengar för mig, får jag inget är det ju några tusen som försvinner för oss. men det är inte pengarna det sitter i, jag vll helt enkelt inte lämna henne än. men nu nästa vecka ska bvc sköterskan kontakta soc så får vi gå på möte och se om vi kan få hjälp till dagis avgift. vi är inte anmälda eller så. men jag vill fan inte ha något över huvudtaget med soc att göra. vi kommer knappast få hjälp för min sambo har heltidsjobb. våra nära tycker det låter helt sjukt att de kan hålla på såhär. Jag blir så jävla förbannad, jag har ms och efter jag fått min dotter fick jag ett skov och jag är fortfarande inte bra i mina ben efter det och kommer troligen aldrig bli heller. när de håller på såhär och oroar mig kommer de göra mig riktigt dålig. varför ska de hålla på dagis är frivilligt. jag vill hellre må bra och vara en glad och pigg mamma för mina två älskade barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-10 00:55
    jag vill även tillägga att min dotter är pigg, sprallig, hittar på sattyg ibland så jag vill slita av mig håret :) glad jämt, sover hela nätterna. att det skulle vara något fel på henne för att hon inte äter tillräckligt tror jag knappast. skulle det vara något fel skulle hon väl visa något annat också tycker jag.

• Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?
  • Anonym (?)
    123jhejlhvh123 skrev 2018-05-10 11:31:08 följande:

jo fast jag har inte riktig sjukskrivning så jag är hemma från ett jobb.

Jag förstår ändå inte, varifrån får du ersättning utan att h krav på att
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2018-05-10 14:38:15 följande:

Jag förstår ändå inte, varifrån får du ersättning utan att h krav på att

Förlåt, det gick iväg för tidigt. Det jag ville fråga var, varifrån får du ersättning idag som inte har krav på löst barnomsorg?
  • Tom Araya

Nej, såklart de inte ska kunna tvinga dig att lämna barnet på dagis, det låter ju helt sjukt!

Ett tips är att du visar stor samarbetsvilja kring barnens ätvanor, kost och näringsintag. Ge dem inga skäl till att påtvinga dig något.

• Anonym (,mkjh)
    Tom Araya skrev 2018-05-10 14:59:44 följande:

Nej, såklart de inte ska kunna tvinga dig att lämna barnet på dagis, det låter ju helt sjukt!

Ett tips är att du visar stor samarbetsvilja kring barnens ätvanor, kost och näringsintag. Ge dem inga skäl till att påtvinga dig något.

Jo, det kan de faktiskt. I vissa fall behöver barn andra kontakter än sin förälder och att se till så att barnet går på förskola är att föredra framför att placera barnet i familjehem. Ofta behövs bara att barnet får andra vuxna kontakter för att bryta en negativ situation. Uppenbarligen anser BVC och läkaren att barnet och föräldern har en negativ situation hemma som de ser kan lösas väldigt enkelt genom att barnet får börja på förskolan. 

TS, du har fått goda råd redan antar jag, jag har inte läst hela tråden utan skummat igenom. Har du testat att ge barnet färre mål så att barnet verkligen är hungrigt och att se till att det är grädde/riktigt smör i maten? Eller ge flera små mål under dagen? Huvudsaken är ju att den totala mängden är bra. 

Har du testat att stänga av tv:n och skapa lugn och ro, kanske med meditativ musik? Skärma av så gott det går så att matplatsen är lugn, ge henne en egen sked att äta med om hon inte redan har det och ge henne skedar du med emellan när hon grejar med sin egen sked. 

Ge henne något att syssla med för händerna medan du matar eller gör mat som hon kan plocka i sig med fingrarna. Om hon äter bra av någon mat, skriv ner det och se till att hon får något varje dag som är en favorit. Kolla om det är någon konsistens som går bättre än andra, en del ogillar konsistensen på tex kokta grönsaker.

Kanske vill hon har mer kryddad mat, eller mindre kryddad mat osv. Många barn gillar tex spiskummin i maten Det upptäckte jag när jag jobbade med barn i behov av särskilt stöd som bla inte åt någon mat alls i princip. Garam masala är också en krydda om var populär. Efter att det första barnet visade stor positivitet till morotssoppa med lök och paprika, smaksatt med spiskummin, garam masala, curry och lite salt och peppar så har jag testat det med fler, alla har älskat det. 

• Tom Araya
    Anonym (,mkjh) skrev 2018-05-10 15:34:32 följande:

Jo, det kan de faktiskt. I vissa fall behöver barn andra kontakter än sin förälder och att se till så att barnet går på förskola är att föredra framför att placera barnet i familjehem. Ofta behövs bara att barnet får andra vuxna kontakter för att bryta en negativ situation. Uppenbarligen anser BVC och läkaren att barnet och föräldern har en negativ situation hemma som de ser kan lösas väldigt enkelt genom att barnet får börja på förskolan. 

Jag tycker det är lite långsökt att barns behov av andra kontakter skulle vara skäl att tvinga dem in på förskola. Det kan ju lösas på andra sätt.
  • Fiona M

Exakt varför ordnar läkare och bvc så mycket med förskolan, vad står i journalen?
    Står sköterskans besök med?

• Anonym (,mkjh)
    Tom Araya skrev 2018-05-10 17:19:54 följande:
    Jag tycker det är lite långsökt att barns behov av andra kontakter skulle vara skäl att tvinga dem in på förskola. Det kan ju lösas på andra sätt.
    Det går absolut att lösa på andra vis, men för att barnet ska få andra kontakter än föräldrarna är det enklast med förskola. När man menar att barnet ska få andra kontakter (i såna här fall) så ska det vara utan att föräldrarna är med och det ska vara kontinuerligt.
    Farföräldrar tex är inte tillräckligt och då blir det kontaktfamilj vilket inte heller är varje dag och inte tillräckligt det heller, eller familjehemsplacering och TS fall är inte allvarligt nog för det. 
  • Anonym (Linn socionom)

Men det är inte BVC som har möjlighet att ställa den sortens krav! De går långt utöver sina befogenheter här. Det enda de kan göra är att anmäla oro till socialtjänsten. Sedan är det socialtjänstens sak att bedöma, inte Bvc:s (som f ö är en helt frivillig inrättning. Det finns inga som helst krav på att man ska gå dit med sitt barn.)

Anonym (,mkjh) skrev 2018-05-10 15:34:32 följande:

TS, du har fått goda råd redan antar jag, jag har inte läst hela tråden utan skummat igenom. Har du testat att ge barnet färre mål så att barnet verkligen är hungrigt och att se till att det är grädde/riktigt smör i maten? Eller ge flera små mål under dagen? Huvudsaken är ju att den totala mängden är bra. 

Har du testat att stänga av tv:n och skapa lugn och ro, kanske med meditativ musik? Skärma av så gott det går så att matplatsen är lugn, ge henne en egen sked att äta med om hon inte redan har det och ge henne skedar du med emellan när hon grejar med sin egen sked. 

Ge henne något att syssla med för händerna medan du matar eller gör mat som hon kan plocka i sig med fingrarna. Om hon äter bra av någon mat, skriv ner det och se till att hon får något varje dag som är en favorit. Kolla om det är någon konsistens som går bättre än andra, en del ogillar konsistensen på tex kokta grönsaker.

Kanske vill hon har mer kryddad mat, eller mindre kryddad mat osv. Många barn gillar tex spiskummin i maten Det upptäckte jag när jag jobbade med barn i behov av särskilt stöd som bla inte åt någon mat alls i princip. Garam masala är också en krydda om var populär. Efter att det första barnet visade stor positivitet till morotssoppa med lök och paprika, smaksatt med spiskummin, garam masala, curry och lite salt och peppar så har jag testat det med fler, alla har älskat det. 

• Anonym (,mkjh)
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-10 18:57:33 följande:

Men det är inte BVC som har möjlighet att ställa den sortens krav! De går långt utöver sina befogenheter här. Det enda de kan göra är att anmäla oro till socialtjänsten. Sedan är det socialtjänstens sak att bedöma, inte Bvc:s (som f ö är en helt frivillig inrättning. Det finns inga som helst krav på att man ska gå dit med sitt barn.)

Jag vet. TS har dock hamnat på BVC´s radar och en anmälan kommer troligen inom kort. Här där jag bor ser socialtjänsten väldigt allvarligt på anmälningar som kommer från vården. Även när anmälningar kommer från skolor tas det på stort allvar och föräldrarna kallas till möten, ofta med uppföljande samtal om föräldraskap, stödinsatser etc. 
  • Iowhannah

Det största problemet här är ju maten. Jag har själv haft det rätt tufft på den fronten, med skillnaden att mitt barn åtminstone följde sin kurva någorlunda.

Äter ni tillsammans? Nåt som funkar för oss är att helt strunta i hur barnet äter, att helt enkelt fokusera på sin egen mat.

Andra saker vi har gjort (utöver att leta fram favoriträtter) är att inte blanda maten, sås hamnar vid sidan om så han kan välja om han vill hälla över pastan eller doppa pastan i såsen, samt låta honom göra själv. Redan från start har han ogillat mixad mat så vi körde på plockmat tidigt, efterhand märkte vi att han äter med bättre humör när han får försöka själv med sked och gaffel, och nu måste vi se till att han får lägga upp sin egen mat (fast nu är han 2,5 år, så han är lite större än ert barn).

Det viktigaste är nog ändå att låta barnet kladda och leka lite med maten. Iaf så här i början.

Någon skrev nåt om talutveckling osv, att FÖRSKOLAN behövs för sånt, men det är bara befängt. Jag var 13 månader när jag började prata på riktigt och jag var strax över 3 år när jag började FÖRSKOLA. Jag kunde både läsa och skriva när jag var 5 år och hade sedan rätt lätt för mig i skolan.

Innan barn är 3 år så är förskolan mest till för föräldrarna.

Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?