kan bvc och läkare tvinga till dagis?
Nej, såklart de inte ska kunna tvinga dig att lämna barnet på dagis, det låter ju helt sjukt!
Ett tips är att du visar stor samarbetsvilja kring barnens ätvanor, kost och näringsintag. Ge dem inga skäl till att påtvinga dig något.
Jo, det kan de faktiskt. I vissa fall behöver barn andra kontakter än sin förälder och att se till så att barnet går på förskola är att föredra framför att placera barnet i familjehem. Ofta behövs bara att barnet får andra vuxna kontakter för att bryta en negativ situation. Uppenbarligen anser BVC och läkaren att barnet och föräldern har en negativ situation hemma som de ser kan lösas väldigt enkelt genom att barnet får börja på förskolan.
TS, du har fått goda råd redan antar jag, jag har inte läst hela tråden utan skummat igenom. Har du testat att ge barnet färre mål så att barnet verkligen är hungrigt och att se till att det är grädde/riktigt smör i maten? Eller ge flera små mål under dagen? Huvudsaken är ju att den totala mängden är bra.
Har du testat att stänga av tv:n och skapa lugn och ro, kanske med meditativ musik? Skärma av så gott det går så att matplatsen är lugn, ge henne en egen sked att äta med om hon inte redan har det och ge henne skedar du med emellan när hon grejar med sin egen sked.
Ge henne något att syssla med för händerna medan du matar eller gör mat som hon kan plocka i sig med fingrarna. Om hon äter bra av någon mat, skriv ner det och se till att hon får något varje dag som är en favorit. Kolla om det är någon konsistens som går bättre än andra, en del ogillar konsistensen på tex kokta grönsaker.
Kanske vill hon har mer kryddad mat, eller mindre kryddad mat osv. Många barn gillar tex spiskummin i maten Det upptäckte jag när jag jobbade med barn i behov av särskilt stöd som bla inte åt någon mat alls i princip. Garam masala är också en krydda om var populär. Efter att det första barnet visade stor positivitet till morotssoppa med lök och paprika, smaksatt med spiskummin, garam masala, curry och lite salt och peppar så har jag testat det med fler, alla har älskat det.