• 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Hej! Jag undrar kan verkligen bvc och läkaren tvinga mig att lämna mitt barn på dagis? Jag hade min son hemma till han blev 3 år och nu hade jag tänkt ha likadant med min dotter. Hon är jätte krånglig att äta man. tar ca 1-2 timmar att ge henne klart maten och ibland får jag inte i henne allting. hon är hur pigg och glad som helst och full fart hela tiden. hon har ingen ro att sitta still i matstolen, sitter och gnuggar röven ungefär som att hon skulle ha myror i röven :) Hon går ju inte upp så mycket i vikt pga att hon är krånglig. Men det lyssnar inte bvc och läkaren på. utan de tror det är några stora fel på henne, vi ska få en tid till en barnläkare och det åker jag gärna på så får de kolla henne, men problemet är att de tjatar och tjatar på mig om dagis. min dotter stoppar allt hon hittar i munnen, ja allt utom mat. jag är skit orolig för att lämna henne på dagis för det. när vi var på bvc sist tjata de på mig och jag är en sån som har svårt att säga ifrån, kunde jag säga rakt ut allt jag tänker på skulle det bli många fula ord. bvc sköterskan ringde kommun över dagis och då fanns det plats. jag skulle själv prata med kommun sen om tider och så, men då ringde jag kommun och sa att jag inte ville ha platsen. jag sa till hon på kommun "bvc sköterskan och läkaren kan ju inte bestämma om vi ska ha vårat barn på dagis eller inte" då sa hon "nej herregud, fan det kan de inte göra" då kändes det bra efter det, men nu idag ringde bvc sköterskan och fråga om jag hade pratat med kommun. då sa jag att jag hade sagt ifrån platsen. 2 timmar senare ungefär kommer hon hit och ringer på dörren. då sa hon att hon och läkaren hade diskuterat med varandra och om det skulle vara pengar det sitter i så kan vi ta hjälp av soc. jag är sjukskriven och nu i sommar vet jag faktiskt inte hur det blir med pengar för mig, får jag inget är det ju några tusen som försvinner för oss. men det är inte pengarna det sitter i, jag vll helt enkelt inte lämna henne än. men nu nästa vecka ska bvc sköterskan kontakta soc så får vi gå på möte och se om vi kan få hjälp till dagis avgift. vi är inte anmälda eller så. men jag vill fan inte ha något över huvudtaget med soc att göra. vi kommer knappast få hjälp för min sambo har heltidsjobb. våra nära tycker det låter helt sjukt att de kan hålla på såhär. Jag blir så jävla förbannad, jag har ms och efter jag fått min dotter fick jag ett skov och jag är fortfarande inte bra i mina ben efter det och kommer troligen aldrig bli heller. när de håller på såhär och oroar mig kommer de göra mig riktigt dålig. varför ska de hålla på dagis är frivilligt. jag vill hellre må bra och vara en glad och pigg mamma för mina två älskade barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-10 00:55
    jag vill även tillägga att min dotter är pigg, sprallig, hittar på sattyg ibland så jag vill slita av mig håret :) glad jämt, sover hela nätterna. att det skulle vara något fel på henne för att hon inte äter tillräckligt tror jag knappast. skulle det vara något fel skulle hon väl visa något annat också tycker jag.

• Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (K) skrev 2018-05-10 11:41:48 följande:

Sen skulle jag vilja tillägga att om din lilla är så ofokuserad att det påverkar maten och att du behöver Babblarna för att få saker att funka, då behöver ni nog fundera ordentligt och kontakta ett oberoende proffs. För nånting är det ju som gör att det inte riktigt funkar. Om det är så att hon har lite svårt att smälta intryck behöver ni hitta ett sätt utan skärm. Hon behöver hitta harmoni. Jag tror inte heller att dagis är lösningen, men nånting bör ni göra. Lycka till med lilla skatten.

jo jag vet. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-10 07:41:17 följande:

Tack! Du skrev ungefär det jag hade tänkt skriva, du besparade mig den tiden! Ts, stå på dig! Ring socialtjänsten och säg att du inte har behov av något möte då ni går på öppen fsk och tycker 3 år är lagom att börja förskola samt att ni väntar på utredning för matproblematiken. (Inte för att du behöver uppge anledning men så vet socialsekreteraren detta ifall denna gränslösa Bvc-sköterska ringer dem igen...)/en socionom

ja jag tycker varför inte ta det här först med att vi träffar barnläkare och om de inte hittar något som är fel (vilket jag inte tror) så kan man ta dagis och prova det efter det ist tycker jag. ne utan allt ska dras upp på engång.
  • Anonym (En mamma)

Mitt första barn åt dåligt under en ganska lång period. Jag kom till slut på varför. Barnet hann aldrig bli hungrigt mellan måltiderna. Vid mellanmålen var inte barnet hungrig men stoppade i sej pyttelite efter trugande från mej. Det lilla han fick i sej var ändå tillräckligt för att han inte skulle vara särskilt hungrig vid lunch och middag. Resultatet blev att han åt jättelite vid varje mål. Så jag gjorde tvärt emot vad alla rekommendationer sa och skippade mellanmålen. Då först började han äta ordentligt. Kanske kan vara något att testa för dej? Mitt barn är 14 nu och han vill fortfarande inte äta nåt mellan måltiderna. Han tackar nej till fika och mellanmål men äter som en häst 3 gånger om dagen.

Stå på dej ts om dagis. Genom att ha ditt barn hemma ger du barnet den finaste gåva ett barn kan få. Samla mod och börja ifrågasätta BVC sköterskan. Ställ motfrågor till henne. Ex Hur ser stöttningen kring matsituationen ut på förskolan hon föreslår? Hur går störningen av ditt barn till där ( det bör hon veta eftersom hon föreslår det)? Vad är planen om barnet inte äter där?Varför anser hon att det är bättre att du lämnar bort ditt barn till andra personer än att du som mamma får stöttning av expertisen / sjukvården? Är det någon brist hos dej hon ser eller saknar hon själv kompetens att stötta dej? .....Ställ en sjuhelsikes massa obekväma frågor och kräv ordentliga svar om hur och varför. Lägg fokus på varför hon anser att hon som BVC sköterska anser att hon inte är kapabel att ge dej råd och stöttning i matfrågan.

Och till sist. Min andra sons kompis gick aldrig på dagis eller fritids. Han började direkt i förskoleklassen. Han var den första som började läsa och fick direkt en massa nya kompisar. Han gick ut gymnasiet förra året med toppbetyg och är en artig, trevlig och social kille. Lägg inte för mycket vikt vid förskolans betydelse. Det som spelar roll är att du som mamma finns där. Inte om ditt barn klarar av att fösas runt i grupp av förskolelärare. Den biten lär dom sej fort när det är dags.

• Anonym (D)
    123jhejlhvh123 skrev 2018-05-10 11:13:12 följande:
    ja precis tycker likadant. jag tror inte det kanske kommer bli bättre pga av det. dessutom ska jag skola in henne nu snart och i slutet av juni blir sambon hemma på semester i hela två månader och då ska vi ha henne hemma hela tiden för vi har planer på saker vi ska hitta på då.. tycker det är jävligt onödigt. ska jag skola in henne på nytt sen efter det då eller. 
    OM det landar i att du väljer att hon ska börja på förskola nu snart så rekommenderar jag starkt att inte skola in innan sommaren om det går att undvika. Det blir bara förvirrande och jobbigt för henne att först skolas in, sedan få ett jättelångt uppehåll alternativt hamna i en sommarsammanslagning och till slut behöva inskolas om efter sommaren igen.

Oavsett om hon skulle börja äta väldigt bra på förskolan så menar jag att det ändå inte skulle väga upp för de negativa effekterna av ett långt uppehåll precis efter inskolningen med en ominskolning som följd.
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (D) skrev 2018-05-10 12:21:32 följande:
    OM det landar i att du väljer att hon ska börja på förskola nu snart så rekommenderar jag starkt att inte skola in innan sommaren om det går att undvika. Det blir bara förvirrande och jobbigt för henne att först skolas in, sedan få ett jättelångt uppehåll alternativt hamna i en sommarsammanslagning och till slut behöva inskolas om efter sommaren igen.

Oavsett om hon skulle börja äta väldigt bra på förskolan så menar jag att det ändå inte skulle väga upp för de negativa effekterna av ett långt uppehåll precis efter inskolningen med en ominskolning som följd.
    precis så tycker jag också. blir bara förvirrande för henne
  • Anonym (Igenkänning)

Har också en liten som har varit väldigt liten i maten.

Det har varit jättejobbigt med BVC för det känns som att de totaldömmer en som varande en dålig och inkompetent förälder.

Det som hjälpte oss var att vi fick reda på att tillväxtkurvorna BVC använder inte är ideala för (ammade) barn mellan 0-2 år utan man bör då anvä de sk who kurvorna. Så vi laddade hem en app(growth) och la in viktvärdena, och TADA bebisen följde sin kurva perfekt sedan flera månader tillbaka! BVC fortsätter att vara kritiska och totalignorerar oss när vi pratar om who kurvan.

Men till andra föräldrar om barnet faller på BVC kurvan så kolla om de följer sin who kurva. Följer de den så blir det lättare att säga åt BVC att fara åt pipsvängen!

• Anonym (Anna O)

Det är bara ibland som matkrångel beror på barnet. I nästan alla fall beror matproblematik enbart på föräldern. Därför hade det varit bra med förskola, för att bryta de mönster, som du inte ens ser. 

• Anonym (Linn socionom)

Vad har du för källa på det?

Anonym (Anna O) skrev 2018-05-10 13:08:38 följande:

Det är bara ibland som matkrångel beror på barnet. I nästan alla fall beror matproblematik enbart på föräldern. Därför hade det varit bra med förskola, för att bryta de mönster, som du inte ens ser. 

• Anonym (Tintin)

(Jag har försökt läsa ikapp i tråden.)

Det jag reagerar på är att hon gör ett spontant hembesök, utan att boka med dig. Eller blev du åtminstone tillfrågad? Vet inte hur bvc ser på det men det låter konstig. Ifall hon var direkt orolig för att ditt barn far illa ska hon göra en orosanmälan direkt, enligt lag. Och det verkan hon inte ha gjort.

Det andra jag tänkte på är att många ser soc som något ont och hemskt när det egentligen är en samhällsresurs som hjälper och stöttar upp där det behövs. Soc kan eventuellt erbjuda dig och familjen samtalskontakt ifall ni har det tufft, de kan ge stöd/råd och hänvisa er till vart ni kan söka hjälp ifall ni behöver söka er vidare. Sen har soc ett tydligt uppdrag när det gäller barn: att se till att inget barn far illa, men det är ju något bra! Och det innebär att de kanske kommer ställa jobbiga frågor som upplevs beskyllande. Men det är deras jobb, och det är ett viktigt jobb. För även om inte ert barn far illa, kanske nästa barn de stöter på. Tänk bara den sorgen år senare när barnet vuxet upp - minnet av att "ingen vuxen ifrågasatte" - så får det ju inte heller vara. Eller hur?

Kan absolut förstå att det är jobbigt att bvc är påstridig! Såklart att det inte känns helt bra Men det har åtminstone lätt till att ni får kolla upp henne ordentligt med prover och så :)

Försök se soc-mötet som en möjlighet! Hoppas det känns bättre efteråt <3

• 123jhejlhvh123
    Anonym (Anna O) skrev 2018-05-10 13:08:38 följande:

okej då undrar jag vad gör jag då för fel? mer än att gör allt för att få i mitt barn maten..
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?