• 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Hej! Jag undrar kan verkligen bvc och läkaren tvinga mig att lämna mitt barn på dagis? Jag hade min son hemma till han blev 3 år och nu hade jag tänkt ha likadant med min dotter. Hon är jätte krånglig att äta man. tar ca 1-2 timmar att ge henne klart maten och ibland får jag inte i henne allting. hon är hur pigg och glad som helst och full fart hela tiden. hon har ingen ro att sitta still i matstolen, sitter och gnuggar röven ungefär som att hon skulle ha myror i röven :) Hon går ju inte upp så mycket i vikt pga att hon är krånglig. Men det lyssnar inte bvc och läkaren på. utan de tror det är några stora fel på henne, vi ska få en tid till en barnläkare och det åker jag gärna på så får de kolla henne, men problemet är att de tjatar och tjatar på mig om dagis. min dotter stoppar allt hon hittar i munnen, ja allt utom mat. jag är skit orolig för att lämna henne på dagis för det. när vi var på bvc sist tjata de på mig och jag är en sån som har svårt att säga ifrån, kunde jag säga rakt ut allt jag tänker på skulle det bli många fula ord. bvc sköterskan ringde kommun över dagis och då fanns det plats. jag skulle själv prata med kommun sen om tider och så, men då ringde jag kommun och sa att jag inte ville ha platsen. jag sa till hon på kommun "bvc sköterskan och läkaren kan ju inte bestämma om vi ska ha vårat barn på dagis eller inte" då sa hon "nej herregud, fan det kan de inte göra" då kändes det bra efter det, men nu idag ringde bvc sköterskan och fråga om jag hade pratat med kommun. då sa jag att jag hade sagt ifrån platsen. 2 timmar senare ungefär kommer hon hit och ringer på dörren. då sa hon att hon och läkaren hade diskuterat med varandra och om det skulle vara pengar det sitter i så kan vi ta hjälp av soc. jag är sjukskriven och nu i sommar vet jag faktiskt inte hur det blir med pengar för mig, får jag inget är det ju några tusen som försvinner för oss. men det är inte pengarna det sitter i, jag vll helt enkelt inte lämna henne än. men nu nästa vecka ska bvc sköterskan kontakta soc så får vi gå på möte och se om vi kan få hjälp till dagis avgift. vi är inte anmälda eller så. men jag vill fan inte ha något över huvudtaget med soc att göra. vi kommer knappast få hjälp för min sambo har heltidsjobb. våra nära tycker det låter helt sjukt att de kan hålla på såhär. Jag blir så jävla förbannad, jag har ms och efter jag fått min dotter fick jag ett skov och jag är fortfarande inte bra i mina ben efter det och kommer troligen aldrig bli heller. när de håller på såhär och oroar mig kommer de göra mig riktigt dålig. varför ska de hålla på dagis är frivilligt. jag vill hellre må bra och vara en glad och pigg mamma för mina två älskade barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-10 00:55
    jag vill även tillägga att min dotter är pigg, sprallig, hittar på sattyg ibland så jag vill slita av mig håret :) glad jämt, sover hela nätterna. att det skulle vara något fel på henne för att hon inte äter tillräckligt tror jag knappast. skulle det vara något fel skulle hon väl visa något annat också tycker jag.

• Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?
  • 123jhejlhvh123
    alexias mamma skrev 2018-05-10 07:02:58 följande:

Men alltså det finns inget barn som MÅSTE få stimulans av förskola innan 3 års ålder. Förskola är till för barnen vars föräldrar måste jobba el annan sysselsättning. Barn över 3 kan avsolut börja förskola och ha någon behållning av det, bra att lära sig vara med andra barn osv. Men under 3 finns det verkligen inget behov.

Den där läkaren och bvc skötaren verkar väldigt påstridiga, jag skulle nästan säga att hon trakasserar dig, alltså om hon plingar på igen så skit i att öppna! Säg till att du och din man är helt ense och övertygade om att ni gör det bästa för erat barn punkt. Jag tror att du måste bli lite mer säker i dig själv och våga säga stopp till dom där knasiga människorna. Om dom skulle göra en orosanmälan kan du ju fundera på hur konstig den skulle se ut...

Orosanmälan för att föräldern vill ta hand om sitt barn själv och inte lämna på förskola, tills det blir 3 år. Lägg då till att ni går på öppna förskolan och träffar andra och så, så kommer soc bara skaka på huvudet och ta nästa på hög istället.

Du har absolut ingenting att oroa dig över, byt bvc och skit sen i vad andra tycker!

ne jag tycker inte heller det finns behov till det nu. min son var 3 när han började. inget fel på han idag han är snart 11 år. ja väldigt påstridig. jag vet att jag måste tuffa till mig. men nu är jag ju skit rädd om det skulle bli att de anmäler. jag vet ju inte vad det är de tror egentligen om jag missköter mitt barn eller vad de tror. har aldrig haft något problem med sonen. familj och vänner till oss har varit med när vår dotter äter och de ser att hon är krånglig. så det är inget jag hittar på. det är bra att vi ska till barnläkare och kolla men läkaren och bvc sköterskan lyssnar ju inte på mig när jag säger att hon är krånglig. utan det är fel på henne tycker de. tog prover på henne förra veckan fick provsvaren på posten i går och proverna såg bra ut. de kollade gluten och sköldskörteln. gluten kollade de för hon har varit hård i magen sen födseln, men nu 1 år och 7 månader efter börjar de kolla upp det. även det här med vikten har varit till och från sen födseln, men lika med det jätte långt efter ska dom börja kolla det. och dessutom tvinga in henne på dagis samtidigt. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (D) skrev 2018-05-10 10:30:42 följande:

Låter som en lite underlig anledning att de drar igång så mycket bara för att barnet "kanske" kommer äta mer på förskolan. Jag jobbar i förskola och jag har skolat in och haft ett barn som knappt åt någonting hemma, men hon åt inte mycket på förskolan heller så det var knappast föräldrarnas "fel".

ja precis tycker likadant. jag tror inte det kanske kommer bli bättre pga av det. dessutom ska jag skola in henne nu snart och i slutet av juni blir sambon hemma på semester i hela två månader och då ska vi ha henne hemma hela tiden för vi har planer på saker vi ska hitta på då.. tycker det är jävligt onödigt. ska jag skola in henne på nytt sen efter det då eller. 
  • 123jhejlhvh123
    Fennyxx skrev 2018-05-10 08:31:26 följande:

Bvc sköterskan verkar för påstridig, men hon kan ha en poäng. För en del matkinkiga barn lossnar det faktiskt lite på fsk. De hänger liksom med strömmen, mat blir inte en grej utan bara en av alla saker man gör i gruppen 6 och så bärjar de pilla i sig mat som alla de andra barnen.

Ni kan ju testa halvtid tex, om du har ett ms skov kan du kanske vara sjukskriven på halvtid när dottern är på fsk och fl resten.

ja visst kan det även vara bra för henne och gå på dagis. men jag känner mitt barn bäst. ska ju inte behöva bli påtvingad till en sån sak.
  • 123jhejlhvh123
    elyse skrev 2018-05-10 08:22:17 följande:
    Jag är inte helt säker på mer permanenta åtgärder, men till se små barn kan man ge främst flytande kost. Det underlättar ju.

Äter hon inte alls när hon får prova själv utan kastar allt omkring sig? Att en del kommer på golvet och henne själv är ju som det brukar vara.
    ja jo precis jag ger henne välling lite då och då under dagarna. lite stoppar hon i munnen men det mesta hamnar på golvet
  • Anonym (?)

Måste man inte ha barnen på förskola om man är sjukskriven?

• 123jhejlhvh123
    chrissepisse skrev 2018-05-10 08:14:38 följande:

Som många andra redan svarat, nej, de kan inte tvinga er att sätta dottern på förskola. Jag har själv ett barn som är kraftigt underviktigt samt har varit sen med talet. BVC har inte varit särskilt trevliga i sitt bemötande. Jag har en känsla av att vår "räddning" har varit att vi har två äldre syskon där det inte har funnits några problem och att han har gått på förskola under hela den tid som vikten har rasat, då han inte har ätit på förskolan heller (vilket normala barn "ska").

Nu, vid fem års ålder, har talet äntligen lossnat. Maten är fortfarande ett stort problem, men både vi och förskolan kämpar på.

Jag tror att din BVC vill utesluta att flickan är underviktig och sen med talet på grund av vanvård och att det är därför de är påstridiga med att hon ska börja förskolan. Jag är glad att vikt- och talproblemen inte kom med mitt första barn, för då hade jag varit helt knäckt av bemötandet från BVC. Det är jobbigt att känna sig utpekad som en mindre bra förälder. Mitt förslag är att du och pappan ber om ett möte med sköterskan där hon får förklara och motivera varför hon tycker att barnet ska börja på förskola och hur hon ser på att ni tackar nej till platsen. Ni kan också be om remiss till dietist, om ni inte redan har varit i kontakt med en sådan, för att visa hur angelägna ni är om att maten ska fungera.

ja bara för att barn inte gör som alla barn är de ju onormala tycker de. men jag tycker inte det, man kan aldrig jämföra barn. hoppas ditt barn blir bättre med maten. man blir ju maktlös när man inte får i de som de ska ha. ja jag är också glad att det inte var sånt där med mitt första barn. ja jag ska kolla upp över ett möte. dietist skaa vi träffa en remiss har skickats dit men vet inte när vi får komma dit. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (?) skrev 2018-05-10 11:25:55 följande:

Måste man inte ha barnen på förskola om man är sjukskriven?

jo fast jag har inte riktig sjukskrivning så jag är hemma från ett jobb.
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-10 07:41:17 följande:

Tack! Du skrev ungefär det jag hade tänkt skriva, du besparade mig den tiden! Ts, stå på dig! Ring socialtjänsten och säg att du inte har behov av något möte då ni går på öppen fsk och tycker 3 år är lagom att börja förskola samt att ni väntar på utredning för matproblematiken. (Inte för att du behöver uppge anledning men så vet socialsekreteraren detta ifall denna gränslösa Bvc-sköterska ringer dem igen...)/en socionom

• Anonym (K)

Sen skulle jag vilja tillägga att om din lilla är så ofokuserad att det påverkar maten och att du behöver Babblarna för att få saker att funka, då behöver ni nog fundera ordentligt och kontakta ett oberoende proffs. För nånting är det ju som gör att det inte riktigt funkar. Om det är så att hon har lite svårt att smälta intryck behöver ni hitta ett sätt utan skärm. Hon behöver hitta harmoni. Jag tror inte heller att dagis är lösningen, men nånting bör ni göra. Lycka till med lilla skatten.

• 123jhejlhvh123
    Anonym (Fsklärare) skrev 2018-05-10 07:10:37 följande:

Först och främst måste jag beklaga bemötandet du fått på BVC. De har ingen som helst rätt att ringa kommunen och kolla upp platser till förskolan. De har ingen som helst rätt att försöka tvinga in er. BVC ska, om de misstänker att ett barn och deras föräldrar av någon anledning behöver stöttning i sitt föräldraskap anmäla det till socialen. BVC har gått för långt.

Ditt barn är inte två år gammal ännu och har faktiskt inget behov av förskolan. Det betyder inte att förskolan är en plats av ondo. Tvärtom har vi en utmärkt förskola. Men det betyder inte att ett så pass litet barn måste till förskolan och inte av skälet att lära sig äta.

Det finns många anledningar till att barn inte äter. En del är fysiska andra psykiska. En del barn har inte tillräcklig munmotorik och har svårt att svälja, andra barn klrar inte av vissa konsistenser och/eller smaker. En del barn äter allt och andra växer upp på luft.

I förskolan försöker vi ta bort alla kamper och alla krav kring maten eftersom det skapar en ond cirkel.

Äter barnet själv?

Annars lägg mat i bitar på bordet framför barnet och låt hen plocka med det samtidigt som du matar.

Vad gillar barnet?

Försök att bara servera mat som barnet verkligen gillar för att trigga igång aptiten. Hellre ensidigt ätande än inget ätande alls.

Minska tiden vid matbordet. 1-2 timmar är alldeles för lång tid för ett så litet barn. 30 minuter max. Massor med extra fett på maten, flytande smör smakar mycket bättre än olja.

Hur är viktuppgången?

Dålig men följer hon sin egen kurva?

Efter mer än tio år i barnomsorgen har man sett det mesta kring mat och barn.

Jag har haft barn som äter kokt potatis med lite salt på och inget annat. Jag har mött barn som äter allt och i mängder. Jag har mött barn som vi måste stoppa gör de äter så snabbt att kroppen inte hinner känna efter. Vi har barn som bara äter hemma och barn som bara äter på förskolan. Och då och då möter vi barnen som verkar överleva på luft. De äter då rakt ingenting.

Ditt barn går upp i vikt. Hade hen börjat gå ner i vikt hade det varit läge till oro men hen går upp om än salta. Hur står det i kontrast till växtkurvan?

Jag skulle råda er att backa och börja om kring maten. För den har inte blivit en bra situation längre.

Dela dagen i frukost, litet mellanmål, lunch, litet mellanmål, kvällsmat och litet mellanmål/välling.

Inte äta längre än 30-45 minuter. Låta barnet själv pilla på mat även om det far överallt. En del barn behöver känna, klämma, mosa, gegga ordentligt innan de äter maten. Om ens då.

Ge extra fett och server mat på helfeta mjölkprodukter och helfet mjölk till.

Ät samtidigt som barnet och prata om maten. ?Kola ärtan, den är alldeles grön och rund jag undrar om den kan rulla på min tunga? ?oj den här potatisen ser mumsig ut den måste jag smaka på?.

Kanske sätta igång iPad med något barnprogram på för att distrahera. Alla knep är tillåtna men att försöka göra matstunden till glädje istället för ett tvång.

Ursäkta jättelång inlägg

håller med. hon äter själv ibland men det mesta hamnar på golvet. ska prova göra bitar åt henne och se om det går bättre när jag ger henne mat. ska ha i flytande smör ist. hon går inte upp så mycket ung. 500 gr varje gång vi är dit. men då går hon på rätt täta besök. kurvan följer hon inte riktigt som hon ska. ja alla barn är ju olika när det gäller mat. ja hon har ju aldrig gått ner i vikt utan det går ju uppåt iaf. tack för tips jag ska prova allt möjligt så det blir roligt :) babblarna brukar hon titta på. 
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?