• 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Hej! Jag undrar kan verkligen bvc och läkaren tvinga mig att lämna mitt barn på dagis? Jag hade min son hemma till han blev 3 år och nu hade jag tänkt ha likadant med min dotter. Hon är jätte krånglig att äta man. tar ca 1-2 timmar att ge henne klart maten och ibland får jag inte i henne allting. hon är hur pigg och glad som helst och full fart hela tiden. hon har ingen ro att sitta still i matstolen, sitter och gnuggar röven ungefär som att hon skulle ha myror i röven :) Hon går ju inte upp så mycket i vikt pga att hon är krånglig. Men det lyssnar inte bvc och läkaren på. utan de tror det är några stora fel på henne, vi ska få en tid till en barnläkare och det åker jag gärna på så får de kolla henne, men problemet är att de tjatar och tjatar på mig om dagis. min dotter stoppar allt hon hittar i munnen, ja allt utom mat. jag är skit orolig för att lämna henne på dagis för det. när vi var på bvc sist tjata de på mig och jag är en sån som har svårt att säga ifrån, kunde jag säga rakt ut allt jag tänker på skulle det bli många fula ord. bvc sköterskan ringde kommun över dagis och då fanns det plats. jag skulle själv prata med kommun sen om tider och så, men då ringde jag kommun och sa att jag inte ville ha platsen. jag sa till hon på kommun "bvc sköterskan och läkaren kan ju inte bestämma om vi ska ha vårat barn på dagis eller inte" då sa hon "nej herregud, fan det kan de inte göra" då kändes det bra efter det, men nu idag ringde bvc sköterskan och fråga om jag hade pratat med kommun. då sa jag att jag hade sagt ifrån platsen. 2 timmar senare ungefär kommer hon hit och ringer på dörren. då sa hon att hon och läkaren hade diskuterat med varandra och om det skulle vara pengar det sitter i så kan vi ta hjälp av soc. jag är sjukskriven och nu i sommar vet jag faktiskt inte hur det blir med pengar för mig, får jag inget är det ju några tusen som försvinner för oss. men det är inte pengarna det sitter i, jag vll helt enkelt inte lämna henne än. men nu nästa vecka ska bvc sköterskan kontakta soc så får vi gå på möte och se om vi kan få hjälp till dagis avgift. vi är inte anmälda eller så. men jag vill fan inte ha något över huvudtaget med soc att göra. vi kommer knappast få hjälp för min sambo har heltidsjobb. våra nära tycker det låter helt sjukt att de kan hålla på såhär. Jag blir så jävla förbannad, jag har ms och efter jag fått min dotter fick jag ett skov och jag är fortfarande inte bra i mina ben efter det och kommer troligen aldrig bli heller. när de håller på såhär och oroar mig kommer de göra mig riktigt dålig. varför ska de hålla på dagis är frivilligt. jag vill hellre må bra och vara en glad och pigg mamma för mina två älskade barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-10 00:55
    jag vill även tillägga att min dotter är pigg, sprallig, hittar på sattyg ibland så jag vill slita av mig håret :) glad jämt, sover hela nätterna. att det skulle vara något fel på henne för att hon inte äter tillräckligt tror jag knappast. skulle det vara något fel skulle hon väl visa något annat också tycker jag.

• Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?
  • Anonym (Anna O)
    123jhejlhvh123 skrev 2018-05-10 13:52:03 följande:
    okej då undrar jag vad gör jag då för fel? mer än att gör allt för att få i mitt barn maten..
    Jag vet ju inte vad du gör för fel. Men de barn med problematik, som jag har mött, har haft en förälder som:

# matat barnet och barnet har inte fått plocka själv med maten
    # försökt lura i barnet mat (med hjälp av iPad, tv, att barnet får leka och föräldern lägger in mat i munnen på barnet när barnet är distraherat av olika saker)
    # förälderns är oroligt lagd och ganska nitisk med matningen, kan inte låta barnet hoppa över ett mål. 
    # föräldern torkar barnet hela tiden och låter inte barnet kladda 

Ibland är det också såhär:
    # föräldern låter ofta barnen få lite i munnen mellan målen, som t.ex. kex, riskaka eller chips. 
    # det händer att barnet lever ett ganska stillasittande liv, mestadels inomhus

Det som händer när de här barnen börjar förskola är att personalen inte hinner hjälpa så som mamman gör. De trugar heller inte eller och verkar inte oroliga när barnet inte äter. Kanske märker personalen inte att barnet inte ätit. Barnet äter sämre i början för de har inte förstått att de kan plocka i sig saker för egen maskin. Barnet börjar röra sig mer mellan målen och  det finns spännande saker att titta på hela tiden (andra barn som gör saker). De börjar känna riktig hunger när det är dags för mat. De börjar förstå att de måste mata sig själva om de ska få något i magen. De börjar vilja det själv. Istället för att maten känns som ett tvång och något stressigt så blir maten något som barnet själv vill ha. Barnet börjar våga kladda och njuta av maten. Barnet äter det de själv vill och lämnar resten. Barnet börjar få ett normalt förhållande till mat. Ingen kamp. Ingen som lurar. 
  • Anonym (mor)

Ingen kan tvinga en att lämna sitt barn till dagis MEN om BVC föreslår det och ivrar för det så är det GARANTERAT TILL 100% för barnets bästa. När vår yngsta var liten så var hon superkinkig med maten och jag gruvade mig för hur det skulle bli på förskolan...............vad händer? Jo våran lilla tjej sitter och slevar i sig och äter själv som om hon aldrig gjort annat.

• Anonym (Linn socionom)

Tror du att BVC-sköterskor är några övermänniskor som har sådan fantastisk kunskap om allt? Jag kan lova dig att det där, liksom på andra ställen, finns folk som inte vet vad de pratar om i alla sammanhang. Nu har vi haft en jättetrevlig BVC-sköterska men allt om barn kunde hon absolut inte. Och inom flera områden kunde jag nog betydligt mer själv.

Det är möjligt att Ts barn skulle äta bättre på förskola, men det är också möjligt att hon inte skulle det. Och i så fall är hon knappast betjänt av att vara där som 1,5-åring.

(Mitt barn kunde då inte äta i den röriga miljön som en förskolegrupp är, och med mat som serveras på ett visst sätt oavsett preferenser. Enligt personalen var det dessutom fler barn som inte fick i sig mat alls i stort sett.)

Anonym (mor) skrev 2018-05-11 12:26:48 följande:

Ingen kan tvinga en att lämna sitt barn till dagis MEN om BVC föreslår det och ivrar för det så är det GARANTERAT TILL 100% för barnets bästa. När vår yngsta var liten så var hon superkinkig med maten och jag gruvade mig för hur det skulle bli på förskolan...............vad händer? Jo våran lilla tjej sitter och slevar i sig och äter själv som om hon aldrig gjort annat.

• Fru Ve
    chrissepisse skrev 2018-05-10 08:14:38 följande:

Som många andra redan svarat, nej, de kan inte tvinga er att sätta dottern på förskola. Jag har själv ett barn som är kraftigt underviktigt samt har varit sen med talet. BVC har inte varit särskilt trevliga i sitt bemötande. Jag har en känsla av att vår "räddning" har varit att vi har två äldre syskon där det inte har funnits några problem och att han har gått på förskola under hela den tid som vikten har rasat, då han inte har ätit på förskolan heller (vilket normala barn "ska").

Nu, vid fem års ålder, har talet äntligen lossnat. Maten är fortfarande ett stort problem, men både vi och förskolan kämpar på.

Jag tror att din BVC vill utesluta att flickan är underviktig och sen med talet på grund av vanvård och att det är därför de är påstridiga med att hon ska börja förskolan. Jag är glad att vikt- och talproblemen inte kom med mitt första barn, för då hade jag varit helt knäckt av bemötandet från BVC. Det är jobbigt att känna sig utpekad som en mindre bra förälder. Mitt förslag är att du och pappan ber om ett möte med sköterskan där hon får förklara och motivera varför hon tycker att barnet ska börja på förskola och hur hon ser på att ni tackar nej till platsen. Ni kan också be om remiss till dietist, om ni inte redan har varit i kontakt med en sådan, för att visa hur angelägna ni är om att maten ska fungera.

Jag tänker lite samma som detta. Att BVC vill att hon börjar fsk för att kunna få ett utlåtande därifrån att det inte handlar om vanvård med maten och språket. Det behöver ju inte alls vara så för er Ts, men det FINNS ju barn som växer dåligt och pratar dåligt pga vanvård. Det är nog smart av er att samarbeta med BVC och soc nu om ni är lite under "radarn" redan, annars kan det verka konstigt. Som du beskriver är ju allt bra så vad ska de anmärka på?

Hennes ovilja till mat kan ju handla om någon allergi så det låter bra att utreda henne hos barnläkare.
  • Anonym (Linn socionom)

Fast Ts barn har ju inga problem med språket eller har jag missat något? Och hon är bara 1,5 år gammal... Jag skulle själv aldrig sätta ett så litet barn på förskola utan vettig anledning. De flesta föräldrar försöker väl vara föräldralediga etc så länge man kan för barnets skull, åtminstone när de är så små. Och Ts anser att tre år är lagom ålder vilket hon har all forskning med sig på, om det nu inte handlar om specifika problem i hemmiljön då. Men i så fall kanske det är dem man bör ta tag i? Tycker oavsett att man ska avvakta med förskola åtminstone tills den lilla är riktigt undersökt fysiskt så det inte är sväljsvårigheter hon har tex.

Fru Ve skrev 2018-05-11 14:35:34 följande:

Jag tänker lite samma som detta. Att BVC vill att hon börjar fsk för att kunna få ett utlåtande därifrån att det inte handlar om vanvård med maten och språket. Det behöver ju inte alls vara så för er Ts, men det FINNS ju barn som växer dåligt och pratar dåligt pga vanvård. Det är nog smart av er att samarbeta med BVC och soc nu om ni är lite under "radarn" redan, annars kan det verka konstigt. Som du beskriver är ju allt bra så vad ska de anmärka på?

Hennes ovilja till mat kan ju handla om någon allergi så det låter bra att utreda henne hos barnläkare.

• Anonym (mor)
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-11 13:26:35 följande:

Tror du att BVC-sköterskor är några övermänniskor som har sådan fantastisk kunskap om allt? Jag kan lova dig att det där, liksom på andra ställen, finns folk som inte vet vad de pratar om i alla sammanhang. Nu har vi haft en jättetrevlig BVC-sköterska men allt om barn kunde hon absolut inte. Och inom flera områden kunde jag nog betydligt mer själv.

Det är möjligt att Ts barn skulle äta bättre på förskola, men det är också möjligt att hon inte skulle det. Och i så fall är hon knappast betjänt av att vara där som 1,5-åring.

(Mitt barn kunde då inte äta i den röriga miljön som en förskolegrupp är, och med mat som serveras på ett visst sätt oavsett preferenser. Enligt personalen var det dessutom fler barn som inte fick i sig mat alls i stort sett.)

Det TS beskriver känns ju som ngt mycket mer än ett enträget råd från en BVC-sköterska. En läkare är också inblandad. ALLA vet vi att är allt som det ska socialt och mentalt med en barnfamilj så får man ALDRIG problem med BVC.
  • legomum
    Anonym (mor) skrev 2018-05-11 15:49:49 följande:

Det TS beskriver känns ju som ngt mycket mer än ett enträget råd från en BVC-sköterska. En läkare är också inblandad. ALLA vet vi att är allt som det ska socialt och mentalt med en barnfamilj så får man ALDRIG problem med BVC.

Fast du kanske kan ta av dig dina rosa glasögon nu? Bvc är inte allvetande och förskolan inte den bästa platsen för en ettåring.
  • Anonym (Linn socionom)

Men OM man nu har mentala eller social problem i en barnfamilj så är det varken BVC eller förskolepersonal som ska utreda detta. Det ska göras inom socialtjänsten utifrån de lagar och förordningar som gäller. Och av personal med rätt kompetens för detta. Och knasiga BVC-sköterskor finns, helt klart. Jag har själv varit med om att en blev anmäld (personen fick rätt, jag har själv läst dokumenten i ärendet) för helt felaktiga amningsråd där en baby faktiskt svalt pga detta. Även om de flesta inom BVC troligtvis är jättebra.

• Anonym (EM)
    Det var det dummaste jag hört, vet du seriöst inte vad en Lex Maria anmälan är för något, eller tror du på fullaste allvar att Bvc sköterskor och läkare inte kan göra fel, dömma någon på felaktiga grunder pogrund av personliga värderingar o fördommar eller bete sig oproffetionellt? Det är som i alla andra yrken där människor arbetar, vissa gör ett otroligt bra jobb, de flesta gör ett bra jobb o endel borde inte ens få jobba med människor då de är oproffetionella, otrevliga o går över gränsen.
  • Anonym (mor)
    Anonym (EM) skrev 2018-05-11 22:04:38 följande:
    Det var det dummaste jag hört, vet du seriöst inte vad en Lex Maria anmälan är för något, eller tror du på fullaste allvar att Bvc sköterskor och läkare inte kan göra fel, dömma någon på felaktiga grunder pogrund av personliga värderingar o fördommar eller bete sig oproffetionellt? Det är som i alla andra yrken där människor arbetar, vissa gör ett otroligt bra jobb, de flesta gör ett bra jobb o endel borde inte ens få jobba med människor då de är oproffetionella, otrevliga o går över gränsen.
    Jo visst sker det misstag i vården MEN liksom är det troligt att BVC och läkare skulle gå samman för att hjälpa TS (som de ju vill göra) och så är allt bara ett misstag? Liksom visst finns det olika personligheter bland BVC-personalen, precis som i alla grupper, en del gillar man och andra kanske man rentav tycker är oproffsiga....MEN man håller god min och bryr sig inte för det spelar ju ingen roll. De väger och mäter och ger goda råd och så går man hem och glömmer dem.
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?