Inlägg från: sophialinnea |Visa alla inlägg
  • sophialinnea

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Jag hade varit försiktig om jag vore du, även om det inte är skolplikt på förskola så är det något man har diskuterat eftersom forskning visar att det finns oerhört många fördelar med förskola. Vid ett par tillfällen i mitt arbete där jag kommer i kontakt med barn som tvångsomhändertas så har socialtjänsten använt som argument mot att föräldrarna inte gör vad sm krävs för att barnen ska utvecklas ordentligt just att föräldrarna inte sätter barnen i förskola. Särskilt om det är en rekommendation från BVC/läkare. Observera att jag inte säger vad som är rätt och fel, och att jag lägger ingen värdering i det, men jag ville bara varna med tanke på vilken enorm betydelse det kan ha av egen erfarenhet. Lycka till!

• sophialinnea
    Iowhannah skrev 2018-05-15 20:53:16 följande:
    Forskning visar också att barn inte _behöver_ förskola innan tre års ålder. Definitivt inte vid 1,5 års ålder.
    Det sa jag ingenting om. Jag upplyste ts om mina, i arbetet, erfarenheter av hur socialtjänsten agerat när en förälder inte går på bvc:s rekommendationer om förskola. Oavsett vad forskningen säger så är det man bryr sig om ifall socialtjänsten skulle säga att man brister i omsorgen av sitt barn. Det är oerhört svårt att slå ifrån sig, och väldigt svårt att "bli av med" soc om de väl bestämt sig för att man på olika sätt inte fullföljer sitt föräldraansvar.
  • sophialinnea
    Tow2Mater skrev 2018-05-15 21:05:56 följande:
    Forskning visar också att hemskolning kan fungera superbra och ge bättre resultat på alla plan än skola, och därmed borde vara ett fullgott alternativ och "skolplikten" vara forlegad och bytas ut mot "läroplikt". När sker det?

Nä, myndigheterna vill bara ta forskning i beaktande när det gäller deras egen agenda, inte individuella barns och familjers bästa.
    Men ärligt talat, läs mitt första svar. Står det inte "observera att jag inte lägger någon värdering i det eller säger vad som är rätt eller fel"? Jag säger inte att agerandet är rätt från myndigheternas sida, men eftersom ts uttrycker att bvc och läkare sagt som de gjort samt att hon uttrycker oro är det väl schysst att informera om hur soc agerat i liknande situationer? 
  • sophialinnea
    Tow2Mater skrev 2018-05-15 21:16:24 följande:
    Men jag håller ju med dig. Soc har sin egen agenda, de är maktgalna och vill ha mer makt till sin myndighet. Barn och familjers "bästa" kommer i andra hand, speciellt om man skulle komma lite på kant på individnivå.
    Haha sorry, läste alldeles för snabbt och misstolkade dig helt. Och ja, soc är helt sanslösa ibland!
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?