Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Ingen kan tvinga en att lämna sitt barn till dagis MEN om BVC föreslår det och ivrar för det så är det GARANTERAT TILL 100% för barnets bästa. När vår yngsta var liten så var hon superkinkig med maten och jag gruvade mig för hur det skulle bli på förskolan...............vad händer? Jo våran lilla tjej sitter och slevar i sig och äter själv som om hon aldrig gjort annat.

• Anonym (mor)
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-11 13:26:35 följande:

Tror du att BVC-sköterskor är några övermänniskor som har sådan fantastisk kunskap om allt? Jag kan lova dig att det där, liksom på andra ställen, finns folk som inte vet vad de pratar om i alla sammanhang. Nu har vi haft en jättetrevlig BVC-sköterska men allt om barn kunde hon absolut inte. Och inom flera områden kunde jag nog betydligt mer själv.

Det är möjligt att Ts barn skulle äta bättre på förskola, men det är också möjligt att hon inte skulle det. Och i så fall är hon knappast betjänt av att vara där som 1,5-åring.

(Mitt barn kunde då inte äta i den röriga miljön som en förskolegrupp är, och med mat som serveras på ett visst sätt oavsett preferenser. Enligt personalen var det dessutom fler barn som inte fick i sig mat alls i stort sett.)

Det TS beskriver känns ju som ngt mycket mer än ett enträget råd från en BVC-sköterska. En läkare är också inblandad. ALLA vet vi att är allt som det ska socialt och mentalt med en barnfamilj så får man ALDRIG problem med BVC.
  • Anonym (mor)
    Anonym (EM) skrev 2018-05-11 22:04:38 följande:
    Det var det dummaste jag hört, vet du seriöst inte vad en Lex Maria anmälan är för något, eller tror du på fullaste allvar att Bvc sköterskor och läkare inte kan göra fel, dömma någon på felaktiga grunder pogrund av personliga värderingar o fördommar eller bete sig oproffetionellt? Det är som i alla andra yrken där människor arbetar, vissa gör ett otroligt bra jobb, de flesta gör ett bra jobb o endel borde inte ens få jobba med människor då de är oproffetionella, otrevliga o går över gränsen.
    Jo visst sker det misstag i vården MEN liksom är det troligt att BVC och läkare skulle gå samman för att hjälpa TS (som de ju vill göra) och så är allt bara ett misstag? Liksom visst finns det olika personligheter bland BVC-personalen, precis som i alla grupper, en del gillar man och andra kanske man rentav tycker är oproffsiga....MEN man håller god min och bryr sig inte för det spelar ju ingen roll. De väger och mäter och ger goda råd och så går man hem och glömmer dem.
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-05-12 04:32:55 följande:
    Jo visst sker det misstag i vården MEN liksom är det troligt att BVC och läkare skulle gå samman för att hjälpa TS (som de ju vill göra) och så är allt bara ett misstag? Liksom visst finns det olika personligheter bland BVC-personalen, precis som i alla grupper, en del gillar man och andra kanske man rentav tycker är oproffsiga....MEN man håller god min och bryr sig inte för det spelar ju ingen roll. De väger och mäter och ger goda råd och så går man hem och glömmer dem.
    PS: Jag menar inte att man ska glömma råden utan personalen.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-12 06:25:33 följande:

Menar du att du utan att tveka skulle sätta ett så litet barn på förskola enbart för att göra BVC:s sköterska och läkare nöjda? Det är ju inte precis som att följa rådet att besöka en öppen förskola då och då? Vi vet ju inte ens hur diskussionen mellan dessa två har sett ut. Kanske är det en påstridig sköterska (låter ju onekligen så) och en läkare som mest hummat lite medhåll...

En annan aspekt av det hela är ju att den lilla oundvikligen kommer åka på en mängd infektioner i barnomsorgen som knappast påverkar vikten positivt.

Verkar inte som om TS tänker lyda utan tvekan, utan behålla sitt barn hemma? HON bestämmer. Med TS sjukdom så fattar jag inte hur hon orkar. MS är ju inte en barnlek och att ha en trygg barnomsorg där ens barn kan vara några timmar om dagen borde kunna vara en välsignelse. Liksom man behöver ju inte ha sitt barn långa dagar om man inte jobbar. TS är sjukskriven nu och har man MS så tänker jag att det inte blir aktuellt med heltidsjobb när TS klarar att börja jobba igen? Tror man att förskolan är det värsta som kan hända ens barn så är det sorgligt och kanske behöver man skapa lite positiva bilder och besöka förskolan och se om det är helvetet på jorden!
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?