Inlägg från: Anonym (Linn socionom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn socionom)

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Tack! Du skrev ungefär det jag hade tänkt skriva, du besparade mig den tiden! Ts, stå på dig! Ring socialtjänsten och säg att du inte har behov av något möte då ni går på öppen fsk och tycker 3 år är lagom att börja förskola samt att ni väntar på utredning för matproblematiken. (Inte för att du behöver uppge anledning men så vet socialsekreteraren detta ifall denna gränslösa Bvc-sköterska ringer dem igen...)/en socionom

Anonym (Fsklärare) skrev 2018-05-10 07:10:37 följande:

Först och främst måste jag beklaga bemötandet du fått på BVC. De har ingen som helst rätt att ringa kommunen och kolla upp platser till förskolan. De har ingen som helst rätt att försöka tvinga in er. BVC ska, om de misstänker att ett barn och deras föräldrar av någon anledning behöver stöttning i sitt föräldraskap anmäla det till socialen. BVC har gått för långt.

Ditt barn är inte två år gammal ännu och har faktiskt inget behov av förskolan. Det betyder inte att förskolan är en plats av ondo. Tvärtom har vi en utmärkt förskola. Men det betyder inte att ett så pass litet barn måste till förskolan och inte av skälet att lära sig äta.

Det finns många anledningar till att barn inte äter. En del är fysiska andra psykiska. En del barn har inte tillräcklig munmotorik och har svårt att svälja, andra barn klrar inte av vissa konsistenser och/eller smaker. En del barn äter allt och andra växer upp på luft.

I förskolan försöker vi ta bort alla kamper och alla krav kring maten eftersom det skapar en ond cirkel.

Äter barnet själv?

Annars lägg mat i bitar på bordet framför barnet och låt hen plocka med det samtidigt som du matar.

Vad gillar barnet?

Försök att bara servera mat som barnet verkligen gillar för att trigga igång aptiten. Hellre ensidigt ätande än inget ätande alls.

Minska tiden vid matbordet. 1-2 timmar är alldeles för lång tid för ett så litet barn. 30 minuter max. Massor med extra fett på maten, flytande smör smakar mycket bättre än olja.

Hur är viktuppgången?

Dålig men följer hon sin egen kurva?

Efter mer än tio år i barnomsorgen har man sett det mesta kring mat och barn.

Jag har haft barn som äter kokt potatis med lite salt på och inget annat. Jag har mött barn som äter allt och i mängder. Jag har mött barn som vi måste stoppa gör de äter så snabbt att kroppen inte hinner känna efter. Vi har barn som bara äter hemma och barn som bara äter på förskolan. Och då och då möter vi barnen som verkar överleva på luft. De äter då rakt ingenting.

Ditt barn går upp i vikt. Hade hen börjat gå ner i vikt hade det varit läge till oro men hen går upp om än salta. Hur står det i kontrast till växtkurvan?

Jag skulle råda er att backa och börja om kring maten. För den har inte blivit en bra situation längre.

Dela dagen i frukost, litet mellanmål, lunch, litet mellanmål, kvällsmat och litet mellanmål/välling.

Inte äta längre än 30-45 minuter. Låta barnet själv pilla på mat även om det far överallt. En del barn behöver känna, klämma, mosa, gegga ordentligt innan de äter maten. Om ens då.

Ge extra fett och server mat på helfeta mjölkprodukter och helfet mjölk till.

Ät samtidigt som barnet och prata om maten. ?Kola ärtan, den är alldeles grön och rund jag undrar om den kan rulla på min tunga? ?oj den här potatisen ser mumsig ut den måste jag smaka på?.

Kanske sätta igång iPad med något barnprogram på för att distrahera. Alla knep är tillåtna men att försöka göra matstunden till glädje istället för ett tvång.

Ursäkta jättelång inlägg

• Anonym (Linn socionom)

Vad har du för källa på det?

Anonym (Anna O) skrev 2018-05-10 13:08:38 följande:

Det är bara ibland som matkrångel beror på barnet. I nästan alla fall beror matproblematik enbart på föräldern. Därför hade det varit bra med förskola, för att bryta de mönster, som du inte ens ser. 

• Anonym (Linn socionom)

Men det är inte BVC som har möjlighet att ställa den sortens krav! De går långt utöver sina befogenheter här. Det enda de kan göra är att anmäla oro till socialtjänsten. Sedan är det socialtjänstens sak att bedöma, inte Bvc:s (som f ö är en helt frivillig inrättning. Det finns inga som helst krav på att man ska gå dit med sitt barn.)

Anonym (,mkjh) skrev 2018-05-10 15:34:32 följande:

Jo, det kan de faktiskt. I vissa fall behöver barn andra kontakter än sin förälder och att se till så att barnet går på förskola är att föredra framför att placera barnet i familjehem. Ofta behövs bara att barnet får andra vuxna kontakter för att bryta en negativ situation. Uppenbarligen anser BVC och läkaren att barnet och föräldern har en negativ situation hemma som de ser kan lösas väldigt enkelt genom att barnet får börja på förskolan. 

TS, du har fått goda råd redan antar jag, jag har inte läst hela tråden utan skummat igenom. Har du testat att ge barnet färre mål så att barnet verkligen är hungrigt och att se till att det är grädde/riktigt smör i maten? Eller ge flera små mål under dagen? Huvudsaken är ju att den totala mängden är bra. 

Har du testat att stänga av tv:n och skapa lugn och ro, kanske med meditativ musik? Skärma av så gott det går så att matplatsen är lugn, ge henne en egen sked att äta med om hon inte redan har det och ge henne skedar du med emellan när hon grejar med sin egen sked. 

Ge henne något att syssla med för händerna medan du matar eller gör mat som hon kan plocka i sig med fingrarna. Om hon äter bra av någon mat, skriv ner det och se till att hon får något varje dag som är en favorit. Kolla om det är någon konsistens som går bättre än andra, en del ogillar konsistensen på tex kokta grönsaker.

Kanske vill hon har mer kryddad mat, eller mindre kryddad mat osv. Många barn gillar tex spiskummin i maten Det upptäckte jag när jag jobbade med barn i behov av särskilt stöd som bla inte åt någon mat alls i princip. Garam masala är också en krydda om var populär. Efter att det första barnet visade stor positivitet till morotssoppa med lök och paprika, smaksatt med spiskummin, garam masala, curry och lite salt och peppar så har jag testat det med fler, alla har älskat det. 

• Anonym (Linn socionom)

Tror du att BVC-sköterskor är några övermänniskor som har sådan fantastisk kunskap om allt? Jag kan lova dig att det där, liksom på andra ställen, finns folk som inte vet vad de pratar om i alla sammanhang. Nu har vi haft en jättetrevlig BVC-sköterska men allt om barn kunde hon absolut inte. Och inom flera områden kunde jag nog betydligt mer själv.

Det är möjligt att Ts barn skulle äta bättre på förskola, men det är också möjligt att hon inte skulle det. Och i så fall är hon knappast betjänt av att vara där som 1,5-åring.

(Mitt barn kunde då inte äta i den röriga miljön som en förskolegrupp är, och med mat som serveras på ett visst sätt oavsett preferenser. Enligt personalen var det dessutom fler barn som inte fick i sig mat alls i stort sett.)

Anonym (mor) skrev 2018-05-11 12:26:48 följande:

Ingen kan tvinga en att lämna sitt barn till dagis MEN om BVC föreslår det och ivrar för det så är det GARANTERAT TILL 100% för barnets bästa. När vår yngsta var liten så var hon superkinkig med maten och jag gruvade mig för hur det skulle bli på förskolan...............vad händer? Jo våran lilla tjej sitter och slevar i sig och äter själv som om hon aldrig gjort annat.

• Anonym (Linn socionom)

Fast Ts barn har ju inga problem med språket eller har jag missat något? Och hon är bara 1,5 år gammal... Jag skulle själv aldrig sätta ett så litet barn på förskola utan vettig anledning. De flesta föräldrar försöker väl vara föräldralediga etc så länge man kan för barnets skull, åtminstone när de är så små. Och Ts anser att tre år är lagom ålder vilket hon har all forskning med sig på, om det nu inte handlar om specifika problem i hemmiljön då. Men i så fall kanske det är dem man bör ta tag i? Tycker oavsett att man ska avvakta med förskola åtminstone tills den lilla är riktigt undersökt fysiskt så det inte är sväljsvårigheter hon har tex.

Fru Ve skrev 2018-05-11 14:35:34 följande:

Jag tänker lite samma som detta. Att BVC vill att hon börjar fsk för att kunna få ett utlåtande därifrån att det inte handlar om vanvård med maten och språket. Det behöver ju inte alls vara så för er Ts, men det FINNS ju barn som växer dåligt och pratar dåligt pga vanvård. Det är nog smart av er att samarbeta med BVC och soc nu om ni är lite under "radarn" redan, annars kan det verka konstigt. Som du beskriver är ju allt bra så vad ska de anmärka på?

Hennes ovilja till mat kan ju handla om någon allergi så det låter bra att utreda henne hos barnläkare.

• Anonym (Linn socionom)

Men OM man nu har mentala eller social problem i en barnfamilj så är det varken BVC eller förskolepersonal som ska utreda detta. Det ska göras inom socialtjänsten utifrån de lagar och förordningar som gäller. Och av personal med rätt kompetens för detta. Och knasiga BVC-sköterskor finns, helt klart. Jag har själv varit med om att en blev anmäld (personen fick rätt, jag har själv läst dokumenten i ärendet) för helt felaktiga amningsråd där en baby faktiskt svalt pga detta. Även om de flesta inom BVC troligtvis är jättebra.

Anonym (mor) skrev 2018-05-11 15:49:49 följande:

Det TS beskriver känns ju som ngt mycket mer än ett enträget råd från en BVC-sköterska. En läkare är också inblandad. ALLA vet vi att är allt som det ska socialt och mentalt med en barnfamilj så får man ALDRIG problem med BVC.

• Anonym (Linn socionom)

Menar du att du utan att tveka skulle sätta ett så litet barn på förskola enbart för att göra BVC:s sköterska och läkare nöjda? Det är ju inte precis som att följa rådet att besöka en öppen förskola då och då? Vi vet ju inte ens hur diskussionen mellan dessa två har sett ut. Kanske är det en påstridig sköterska (låter ju onekligen så) och en läkare som mest hummat lite medhåll...

En annan aspekt av det hela är ju att den lilla oundvikligen kommer åka på en mängd infektioner i barnomsorgen som knappast påverkar vikten positivt.

Anonym (mor) skrev 2018-05-12 04:34:09 följande:

PS: Jag menar inte att man ska glömma råden utan personalen.

Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?