Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Det största problemet här är ju maten. Jag har själv haft det rätt tufft på den fronten, med skillnaden att mitt barn åtminstone följde sin kurva någorlunda.

Äter ni tillsammans? Nåt som funkar för oss är att helt strunta i hur barnet äter, att helt enkelt fokusera på sin egen mat.

Andra saker vi har gjort (utöver att leta fram favoriträtter) är att inte blanda maten, sås hamnar vid sidan om så han kan välja om han vill hälla över pastan eller doppa pastan i såsen, samt låta honom göra själv. Redan från start har han ogillat mixad mat så vi körde på plockmat tidigt, efterhand märkte vi att han äter med bättre humör när han får försöka själv med sked och gaffel, och nu måste vi se till att han får lägga upp sin egen mat (fast nu är han 2,5 år, så han är lite större än ert barn).

Det viktigaste är nog ändå att låta barnet kladda och leka lite med maten. Iaf så här i början.

Någon skrev nåt om talutveckling osv, att FÖRSKOLAN behövs för sånt, men det är bara befängt. Jag var 13 månader när jag började prata på riktigt och jag var strax över 3 år när jag började FÖRSKOLA. Jag kunde både läsa och skriva när jag var 5 år och hade sedan rätt lätt för mig i skolan.

Innan barn är 3 år så är förskolan mest till för föräldrarna.

• Iowhannah
    sophialinnea skrev 2018-05-15 20:24:20 följande:

Jag hade varit försiktig om jag vore du, även om det inte är skolplikt på förskola så är det något man har diskuterat eftersom forskning visar att det finns oerhört många fördelar med förskola. Vid ett par tillfällen i mitt arbete där jag kommer i kontakt med barn som tvångsomhändertas så har socialtjänsten använt som argument mot att föräldrarna inte gör vad sm krävs för att barnen ska utvecklas ordentligt just att föräldrarna inte sätter barnen i förskola. Särskilt om det är en rekommendation från BVC/läkare. Observera att jag inte säger vad som är rätt och fel, och att jag lägger ingen värdering i det, men jag ville bara varna med tanke på vilken enorm betydelse det kan ha av egen erfarenhet. Lycka till!

Forskning visar också att barn inte _behöver_ förskola innan tre års ålder. Definitivt inte vid 1,5 års ålder.
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?