Anonym (Fint) skrev 2017-12-19 15:43:06 följande:
Det är personer som du som jag syftar på i mina inlägg. Ett stort tack till dig för att du hjälper mig att illustrera det jag menar.
En uppmaning till alla: Läs Digestives inlägg där han/hon med hjälp av alternativa fakta försöker relativisera våldtäkter och försvarar ett överslätande rättsväsende. Det är precis den typen av resonemang som skapar en utmärkt mylla för våldtäkterna att eskalera. Digestive kan sägas vara en i raden av våldtäktsmännens många apologeter. Tack vare honom/henne kan de fortsätta att våldta.
Digestive; du nämner Kina i ditt inlägg.
För det första är finns det bara ett Kina. Vi kan därför omöjligen veta om ett annat Kina, med mildare mer svenska straff för våldtäkter, hade lyckats sämre eller bättre med att få bukt med våldtäkterna än det Kina som faktiskt finns. Det går inte att jämföra olika länder och deras rättsväsenden med varandra. Det går inte ens att jämföra olika delstater i ett land med varandra. Kultur och demografi skiljer sig många gånger så pass kraftigt åt att de är viktigare faktorer än den gällande rätten är.
För det andra, vilket kanske är ännu viktigare, anmäldes nästan 32 000 våldtäkter i Kina 2007:
www.uschina.usc.edu/article@usct
Det kan jämföras med de närmare 7000 som anmäldes i Sverige förra året:
www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html
Om vi utgår ifrån att antalet våldtäkter legat relativt konstant i Kina de senaste åren så innebär det att de har knappt fem gånger så många våldtäkter som Sverige har. Inte illa med tanke på att de har en 130 gånger så stor befolkning.
Nu kommer du, tränad som du är på att relativisera i våldtäktsfrågan, invända att man i Kina har en annan syn på våldtäkter. Att våldtäkter i nära relationer sällan eller aldrig anmäls och att rättsväsendet nästan aldrig dömer en man som våldtar sin fru eller flickvän. Därför är antalet våldtäkter i Kina mycket större än de ser ut att vara och i Sverige har vi ju vår berömda ständigt växande anmälningsbenägenhet.
Det är delvis sant. Kina har en annan kulturell syn på övergrepp där man exempelvis inte anser att det är våldtäkt att utnyttja en kvinna som druckit sig redlöst berusad. En sådan kvinna får skylla sig själv, anser man.
Men synen på överfallsvåldtäkter är ganska snarlik och även om man endast räknar den brottskategorin så ligger Sverige per capita sett skyhögt över Kinas siffror. Dessutom visar NTU att anmälningsbenägenheten i Sverige inte är så hög som ofta påstås i debatten och att den dessutom är på väg ned.
Är du man eller kvinna förresten Digestive?
Eh? Sluta ta dina tankeimpulser och hantera dem som sanning. Att jag påpekar att Kina inte är fritt från våldtäkter trots aktuella straff, betyder
ingenting mer än så. Det var respons på ditt påstående att våldtäkterna i Malmö skulle upphöra om aktuella straff infördes, jag fann inte påstående rimligt.
Varför ens bemöda sig med att göra spaltmeter långa halmgubbar?
Eh, "[...] tränad som du är på att relativisera i våldtäktsfrågan [...]". Lägg band på dig för helvete. Du är lite väl hysterisk nu.
Ja, jag vet att anmälningsbenägenheter verkar dala. Det uppdagades i riksdagen under den Aktuella Debatten berörande #Metoo, förra veckan.
Ärligt talat så vet jag inte vad det finns att diskutera här, i denna saliga blandning av halmgubbar och fakta om Kina.
Jag ställde frågor om alternativa straff, hur ser du på förslagen jag gav?
Jag är man.