• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 16:56:52 följande:

Om bonus blir sjuk hos pappan så kan pappan med ny familj bli sjuka. Dessutom kan bonus vara den enda som är sjuk. Ska då pappan med ny familj bli sjuka?

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

Fast här glömmer du den lilla detaljen att det inte bara är pappans nya som ska få barn, utan pappan har ju även han ett finger med i spelet ;)
  • Brumma

Om bonus blir sjuk hos pappan så kan pappan med ny familj bli sjuka. Dessutom kan bonus vara den enda som är sjuk. Ska då pappan med ny familj bli sjuka?

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

Ja. Om man blir sjuk någonstans riskerar man att smitta. Om man byter hem riskeras fler att smittas. I onödan.

Nej, mot och farföräldrar kanske inte lever. Mamman kanske gärna tar barnet n0cra extra dagar. Tonåring gen kanske inte är sjuk vid förlossningen. Det kanske inte är pappans vecka. Tonåringen kanske hellre är hos mamma lite extra. Kanske inte.

Vi vet inte.

Ingen har sagt att mamman måste skjuta eventuellt reella planer.

Gråzoner...
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-23 17:03:53 följande:

Fast här glömmer du den lilla detaljen att det inte bara är pappans nya som ska få barn, utan pappan har ju även han ett finger med i spelet ;)

Oavsett har knappast mamman ett finger med... ;)
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2017-01-23 17:39:41 följande:

Personen jag svarade skrev att mamman inte ska behöva rucka på sina planer bara för att ts ska få barn. Hon glömmer den lilla detaljen att barnet även är mammans ex samt barnets syskon. En person som resonerar på det sättet som personen jag svarade, Anonym (suck), förtjänar inte att någonsin få hjälp av sin före detta. Fruktansvärt egoistiskt tankesätt, så jag hoppas verkligen inte att "Suck" någonsin förväntar sig att hennes ex ska lyfta ett finger för att hjälpa henne. Klarar inte av sånt folk.
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2017-01-23 17:39:41 följande:

Personen jag svarade skrev att mamman inte ska behöva rucka på sina planer bara för att ts ska få barn. Hon glömmer den lilla detaljen att barnet även är mammans ex samt barnets syskon. En person som resonerar på det sättet som personen jag svarade, Anonym (suck), förtjänar inte att någonsin få hjälp av sin före detta. Fruktansvärt egoistiskt tankesätt, så jag hoppas verkligen inte att "Suck" någonsin förväntar sig att hennes ex ska lyfta ett finger för att hjälpa henne. Klarar inte av sånt folk.
  • Anonym (H)

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.
    Anonym (H) skrev 2017-01-23 16:42:15 följande:Glömde att man måste vara specifik in i minsta detalj här på fl.

Har hon andra planer så har jag absolut förståelse för det. Att man "inte vill" ha sitt barn bara för att det är pappans vecka är en annan historia, en jag inte kommer förstå :/
    Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

Va? Vad babblar du om? Jag har väl inte skrivit att hon ska ändra några planer?

Du skrev bla att mamman kanske "inte vill" ta barnet på pappans vecka och det är en väldig skillnad enligt mig!!

Om mamman inte har några väldigt viktiga planer när det är dags för bebisen att komma så tror jag inte att barnet skulle reagera på om hon fick vara extra hos mamman. Barnet är tillräckligt stort för att förstå varför!

Varför skulle det vara så hemskt för barnet? Då är det väl tusen ggr värre om mamman "inte vill" ha sitt eget barn hos sig lite extra! Pappan kan väl träffa barnet ute, ta en fika eller vad nu flickan tycker om. Förstår inte varför det skulle vara ett så stort problem.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-23 18:29:48 följande:

I det inlägget skrev personen att "Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill."

Vilket stämmer. Hon kanske inte KAN skjuta på planerna. Man vet inte när barnet kommer.. Och det är möjligt att mamman inte kan. Eller vill. Helt beroende på relationen föräldrarna emellan. Är relationen mkt dålig vill man förmodligen inte "ställa upp". Är den bra är det förmodligen en självklarhet att ställa upp. Om det är så att man inte vill kan det bero på att den andra föräldern varit den som aldrig ställt upp och därför bäddat för det nuvarande läget.

Oavsett så är det fortfarande inte mammans ansvar, vare sig hon vill ställa upp eller inte, att vara "redo" i minst en månads tid att ta över pappans ansvar..
  • Anonym (Ts)

Konstaterad Kikhosta på bonusbarnet.

• Ess
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 15:52:12 följande:
    Förutom att det inte står någonstans om att rädda tonåringen. Bara nyfödd. Tonåring är knappast nyfödd.
    sextiotalist skrev 2017-01-23 11:20:12 följande:
    Det har du rätt i. Är väl lite bortskämd där, då vi kunde fixa sådant. Gick magsjuka hemma hos oss, då stannade sambons barn hemma hos sin mamma (och självklart tvärtom). Hon var inte glad när sonen kom hem med magsjuka från dagis, smittade mig och sitt ena syskon (sedan sin mor). Problemet var att sambons barn var redan hos oss, då var det lika bra att de fick stanna.  
    Förkylning var inte så farligt, för de var så stora att de visste att man inte kramade eller pussade lillebror när man var förkyld

En tonåring får rädda sig själv, precis som en vuxen.
  • Motorcykel
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-25 19:23:43 följande:

Kan du svara på bonusbarnets ålder?
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-25 19:23:43 följande:

Då skall ni absolut prata med mamman och barnet/tonåringen om att försöka lösa så att det väntas en period efter förlossningen tills bonus är hos er.

Kikhosta är mycket smittsamt och ÄR allvarligt för små barn.
  • Aliora

Att du överhuvudtaget ens frågar om detta är förfärligt. Självklart ska dina bonusbarn få vara omkring den nyfödda. Däremot kan du säga nej till kusiner, vänners barn etc. Det gör ont i hjärtat att du funderar på att exkludera bonusbarnet/en.

• sextiotalist
    Aliora skrev 2017-02-25 13:14:26 följande:

Att du överhuvudtaget ens frågar om detta är förfärligt. Självklart ska dina bonusbarn få vara omkring den nyfödda. Däremot kan du säga nej till kusiner, vänners barn etc. Det gör ont i hjärtat att du funderar på att exkludera bonusbarnet/en.

Även om man som i ts fall, flickan har kikhosta och det kan vara dödligt för ett spädbarn.

Om det hade konstaterats inom en kärnfamilj så hade man troligen isolerat spädbarnet och syskonen hade inte träffats förrän syskonet blivit frisk.
  • Anonym (Lollo)

Det var fruktansvärt jobbigt när man en vecka efter att man kom hem från BB hade ett sjukt storasyskon. Nu bor han hela tiden hos mig men om jag varit i TS situation hade jag nog låtit bonusdottern varit m mamman. Det blir ett sådant stressmoment så jag skulle inte tycka det är värt det. Men det är ju bara så första tiden i precis anslutning till födseln.

• Brumma

Kikhosta är riktigt farligt för en nyfödd.

Att förhindra att bebis smittas är inte att exkludera utan Att vidta nödvändiga åtgärder för att inte riskera ett barns liv...
  • Anonym (U)

Förfärligt att du vill att ett barn ska leva med vetskapen att ens lillasyster/lillebror dog på grund av hen smittade bebisen med kikhosta.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf