ungbrunett skrev 2016-12-11 18:13:43 följande:
Jag lever med min man för att jag älskar honom. Jag lever med honom trots hans barn. Jag väljer att inte ta något ansvar och har varit extremt tydlig med det, att jag inte vill ta ansvar och att jag inte har några känslor eller intresse för hans barn. Han har fått ta ställning till det och vi lever än tillsammans och har det svinbra.
Jag hade tänkt till både ett och två gånger innan jag skaffat barn med någon och ansträngt mig på alla plan för att inte separera från min man efter något år. Vår relation har hållit bra trots hans barn, så nog tror jag vi skulle klara av barnliv tillsammans ganska bra. Vi känner varandras positiva och negativa egenskaper i sammanhanget. Hade vi trots det separerat så hade jag förstått hur det var att vara bonusmamma. dessutom skulle jag va en bra och närvarande mamma så jag hade inte varit ett problem för hans eventuella nya kvinna.
Jag är TS, vet inte varför jag ville vara anonym i början.
Jag menade inte att du skulle vara ett problem för
henne, jag menade att
hon kanske skulle vara en dålig styv/bonusmamma.
För övrigt håller jag delvis med dig, är själv extramamma som min mans barn valde att kalla mig och jag sade från början att jag inte hade några intentioner att försöka vara "fullvärdig" (hoppas alla förstår hur jag menar) mamma eftersom de hade en mamma redan, utan jag ville vara för dem vad de ville att jag skulle vara. Ville de att jag skulle vara som deras "riktiga" mamma kunde jag förstås vara det (självklart minus de egenskaper som gjorde att hon numera är Makens ex

). De valde en mellanväg, oftast var jag mer som en kompis, även om jag självklart tog del i att se till de uppförde sig bra, gjorde läxor o.s.v. men de har även känt att jag varit någon de kunnat prata om saker som de kanske inte velat ta med mamma eller pappa. Har det varit något allvarligt har jag självklart uppmanat dem att berätta för sina föräldrar.
Numera är de vuxna, och vi har fortfarande fin kontakt, likaså har jag väldigt bra relation till alla deras vänner vilket naturligtvis är jätteroligt.
Jag har en son, också vuxen nu, sedan tidigare och så har vi en gemensam sladdis, och jag kan ärligt säga att jag älskar alla barnen precis lika mycket. Frågar någon hur många barn jag har säger jag fyra. Jag har aldrig medvetet gjort någon skillnad på barnen, har frågat Makens barn om de någonsin upplevt att jag gjort det och de har bägge eftertryckligen sagt nej.
Jag kan ibland tycka att du
(ta inte illa upp!) och flera andra har en väldigt negativ inställning till bonus/styvbarn, vilket jag inte riktigt förstår. Väljer man att leva med en man eller kvinna som har barn sedan tidigare väljer man ju även att leva med barnen, åtminstone en del av tiden om de inte stadigvarande bor hos ena föräldern. Jag menar inte att man måste älska dem som sina egna barn, jag vet att vissa barn inte accepterar mammas/pappas nya partner och ibland kan göra livet riktigt surt för honom/henne, men vissas inställning är bara för negativ. Jag tycker det känns sorgligt, både för barnens skull och bonus/styvförälderns, och självklart även för biologiska förälderns.