• Anonym (Varför?)

Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?

Jag har läst en hel del trådar och inlägg från "bonusmammor" som uppenbarligen tycker att mannens barn är en plåga som bara är i vägen. De har en avskyvärd inställning till de oskyldiga barn som ofrivilligt och genom andras val hamnat i deras "vård".

Jag har några frågor:

Varför kallar ni er "bonusmamma" när ni uppenbarligen inte vill vara en positiv tillgång till barnen?

Varför kallar ni barnen "bonusbarn" när ni tydligen inte ser dem som en bonus över huvud taget, utan snarare en belastning?

Varför valde ni at leva med män med barn sedan tidigare?

Skulle ni vilja att era egna barn hamnade hos en styvmamma som ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:08
    Jag är ledsen att jag bara skrev bonusmammor, naturligtvis är det inte bara kvinnor som ser bonusbarn som en belastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:31
    Jag har varit väldigt otydlig märker jag, jag ber om ursäkt för det.

Jag pratar alltså inte om att man måste ta föräldraansvar, eller att man måste älska barnen som om de vore ens egna. Jag tycker, som jag skriver ovan, att det är helt OK att skriva av sig när det är problematiskt eller frustrerande, för det blir det någon gång i de flesta relationer, oavsett "status" på barnen. Det jag pratar om är när folk uttrycker sig som om de önskar bort bonusbarnen, kallar dem "belastningar" o.s.v.

• Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?
  • Ester69

Kallar mig inte bonusmamma utan extra vuxen.

Säger inte bonusbarn utan sambons barn.

Valde att leva med en man trots att han hade barn. Trodde dock det skulle vara enklare än det är.

Mina barn har extra vuxen som dom tycker om och behandlar dom snällt och med respekt. Som jag gör med sambons barn. Mer kräver jag inte av henne och mer krav än så vill jag inte ha på mig.

• Anonym (pappa)
    ungbrunett skrev 2016-12-11 18:26:07 följande:
    Och nu heter det bonus. Om några år kanske det heter nåt annat. So What?
    Det var mest en liten anekdot, mycket för att visa att språk inte är statiska och man kan använda olika ord för samma sak. Du behöver inte bli sur för det.
  • ungbrunett
    Anonym (pappa) skrev 2016-12-11 18:45:11 följande:

Det var mest en liten anekdot, mycket för att visa att språk inte är statiska och man kan använda olika ord för samma sak. Du behöver inte bli sur för det.

Vem är sur?
  • Anonym (Ingela)
    ungbrunett skrev 2016-12-11 18:26:07 följande:
    Och nu heter det bonus. Om några år kanske det heter nåt annat. So What?
    Det "heter" inte bonus utan det r vad vissa väljer att säga.
    Själv säger jag styv.

(Man kan ju inte gärna kalla dem belastningsbarn även om det är så det känns.
  • Anonym (Klara)

Ofta är det inte bonus barnen som är en plåga.

Det är morsan till dom som vägrar att acceptera att mannen går vidare och har hittat någon annan. Där har du roten till många problem

• ungbrunett
    Anonym (Klara) skrev 2016-12-11 19:02:29 följande:

Ofta är det inte bonus barnen som är en plåga.

Det är morsan till dom som vägrar att acceptera att mannen går vidare och har hittat någon annan. Där har du roten till många problem

Det och barnens närvaro. Det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (Klara)
    ungbrunett skrev 2016-12-11 19:06:06 följande:
    Det och barnens närvaro. Det ena utesluter inte det andra.
    Nej det gör det inte

Beror väl helt på hur barnen är och varför dom är som dom är. Ofta har mamman ett finger med i spelet där.

Finns säkert dom som stör sig på barnen ändå men det är nog ett ganska litet antal
  • Anonym (lea)
    Anonym (Klara) skrev 2016-12-11 19:11:50 följande:
    Nej det gör det inte

Beror väl helt på hur barnen är och varför dom är som dom är. Ofta har mamman ett finger med i spelet där.

Finns säkert dom som stör sig på barnen ändå men det är nog ett ganska litet antal
    Pfft här på familjeliv kryllar det ju av styvmammor som stör sig på barnen. Är det då alltid mammans fel om barnen är jobbiga? Pappan är heelt oskyldig förstås?
  • Anonym (Ingela)
    Anonym (lea) skrev 2016-12-11 19:23:23 följande:
    Pfft här på familjeliv kryllar det ju av styvmammor som stör sig på barnen. Är det då alltid mammans fel om barnen är jobbiga? Pappan är heelt oskyldig förstås?
    Äh, det är väl mest så att man inte har lust att ta hand om ungar som inte är ens egna.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (lea) skrev 2016-12-11 19:23:23 följande:
    Skulle påstå motsatsen

Det krylla av missnöjda mammor som gör allt för att förstöra för sitt ex. Och dom skiter fullständigt i om barnen hamnar i kläm.
    Som ny till en man i en sån situation är det inte ett dugg konstigt att en ny stör sig.

Kan dra ett antal exempel från många olika familjer. Den gemensamma nämnaren är dock mamman.

Nej pappan är inte alltid helt oskyldig
Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?