• Anonym (Varför?)

Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?

Jag har läst en hel del trådar och inlägg från "bonusmammor" som uppenbarligen tycker att mannens barn är en plåga som bara är i vägen. De har en avskyvärd inställning till de oskyldiga barn som ofrivilligt och genom andras val hamnat i deras "vård".

Jag har några frågor:

Varför kallar ni er "bonusmamma" när ni uppenbarligen inte vill vara en positiv tillgång till barnen?

Varför kallar ni barnen "bonusbarn" när ni tydligen inte ser dem som en bonus över huvud taget, utan snarare en belastning?

Varför valde ni at leva med män med barn sedan tidigare?

Skulle ni vilja att era egna barn hamnade hos en styvmamma som ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:08
    Jag är ledsen att jag bara skrev bonusmammor, naturligtvis är det inte bara kvinnor som ser bonusbarn som en belastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:31
    Jag har varit väldigt otydlig märker jag, jag ber om ursäkt för det.

Jag pratar alltså inte om att man måste ta föräldraansvar, eller att man måste älska barnen som om de vore ens egna. Jag tycker, som jag skriver ovan, att det är helt OK att skriva av sig när det är problematiskt eller frustrerande, för det blir det någon gång i de flesta relationer, oavsett "status" på barnen. Det jag pratar om är när folk uttrycker sig som om de önskar bort bonusbarnen, kallar dem "belastningar" o.s.v.

• Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?
  • BioBonus
    Anonym (Oiu) skrev 2016-12-14 08:55:03 följande:
    Det är fortfarande 35% som gäller.

Det framgår av sidan du länkade till.

"men tack ändå"
    Fast det var inte det Brumma sa - utan att det har ändrat sig till nästan 50% av de barn vars föräldrar separerat det senaste året. Att det fortfarande är 35% allt som allt har hon inte sagt något om. En procentsats som kanske är på väg att ändras med tanke på att trenden ändrats och ökat.
  • Anonym (Oiu)
    BioBonus skrev 2016-12-14 09:01:36 följande:

Fast det var inte det Brumma sa - utan att det har ändrat sig till nästan 50% av de barn vars föräldrar separerat det senaste året. Att det fortfarande är 35% allt som allt har hon inte sagt något om. En procentsats som kanske är på väg att ändras med tanke på att trenden ändrats och ökat.

Fortfarande är det cirka 35 %

Dock helt riktigt att det är påväg att öka ännu mer.
  • Brumma
    Anonym (Oiu) skrev 2016-12-14 08:55:03 följande:

Det är fortfarande 35% som gäller.

Det framgår av sidan du länkade till.

"men tack ändå"

Jo. Som jag skrev så har det ändrat sig DE SENASTE ÅREN. Siffran för ALLA är fortfarande 35 men för de som separerat de senaste åren är siffran 50%.

Det framgår av länken.. ;)

"Växelvis boende är vanligare om föräldrarna separerat under de senaste åren. Hälften av de barn vars föräldrar separerat de senaste två åren bor växelvis, jämfört med 13 procent av barnen vars föräldrar separerade för 15 år sedan eller mer."

Så... "varsågod"...
  • Brumma
    Anonym (Oiu) skrev 2016-12-14 09:04:24 följande:

Fortfarande är det cirka 35 %

Dock helt riktigt att det är påväg att öka ännu mer.

Fast jag skrev aldrig att det inte var 35% i genomsnitt...
  • Anonym (Oiu)
    Brumma skrev 2016-12-14 09:10:26 följande:

Jo. Som jag skrev så har det ändrat sig DE SENASTE ÅREN. Siffran för ALLA är fortfarande 35 men för de som separerat de senaste åren är siffran 50%.

Det framgår av länken.. ;)

"Växelvis boende är vanligare om föräldrarna separerat under de senaste åren. Hälften av de barn vars föräldrar separerat de senaste två åren bor växelvis, jämfört med 13 procent av barnen vars föräldrar separerade för 15 år sedan eller mer."

Så... "varsågod"...

Siffran är fortfarande än så länge cirka 35 % men i takt med att vv boende blir allt vanligare kommer den siffran att öka eftersom.

Nu har jag fått nog med ditt dividerande med mig om detta!

Ha en fortsatt trevlig dag!!
  • Brumma
    Anonym (Oiu) skrev 2016-12-14 09:14:23 följande:

Siffran är fortfarande än så länge cirka 35 % men i takt med att vv boende blir allt vanligare kommer den siffran att öka eftersom.

Nu har jag fått nog med ditt dividerande med mig om detta!

Ha en fortsatt trevlig dag!!

Jag dividerat inte. Jag påpekar att jag inte skrivit det du påstår.

jag tackar för att du slutar påstå att jag skrivit saker jag aldrig gjort. Bra att du inser att det inte är ok ;)
  • Anonym (Oiu)

Jag tycker att "bonusmamma" låter bättre att säga än "styvmamma"

Så kan man enligt dig inte kunna kalla sig "bonusmamma" utan att vilja ta ett direkt föräldraransvar för sin partners barn sen tidigare?

• ungbrunett
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-12-14 07:31:46 följande:

Barnet behöver sin mamma ochså.Ganska vanligt att barnen bor med sin mamma,eller hur?

Vad har vanligt med detta att göra? Detta barn bor på heltid hos sin pappa (och mig) och umgås varannan helg med mamman. Mamman har inte ansträngt sig för att göra på något annat sätt eller fixat för att det skulle fungera med varannan vecka-boende. Barnet kan inte bo där varannan vecka hur vanligt du än menar att det är. Tror du att det är någon som hindrar henne från vv? Bara hon själv isåfall. "Barnet behöver sin mamma", säg det till mamman du..
  • Anonym (Kvinna)
    ungbrunett skrev 2016-12-14 09:28:30 följande:

Vad har vanligt med detta att göra? Detta barn bor på heltid hos sin pappa (och mig) och umgås varannan helg med mamman. Mamman har inte ansträngt sig för att göra på något annat sätt eller fixat för att det skulle fungera med varannan vecka-boende. Barnet kan inte bo där varannan vecka hur vanligt du än menar att det är. Tror du att det är någon som hindrar henne från vv? Bara hon själv isåfall. "Barnet behöver sin mamma", säg det till mamman du..

Jag behöver inte sånt,för blandar mig i sånt.Det var bara ren fakta,alla barn bor inte hos pappa.som vi redan vet.
  • ungbrunett
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-12-14 12:02:27 följande:

Jag behöver inte sånt,för blandar mig i sånt.Det var bara ren fakta,alla barn bor inte hos pappa.som vi redan vet.

Du sa att det var bättre för alla om barnet bodde mer hos sin mamma, varannan vecka sa du. För att barnet behöver sin mamma. Oavsett om du pratar om mitt fall (som du inte vet något om) eller generellt så finns det massa mammor som av olika anledningar inte kan/vill ta hand om sina barn. Vore fint om du kunde lägga ner dina generaliseringar som helt saknar grund.
Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?