• Anonym (Varför?)

Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?

Jag har läst en hel del trådar och inlägg från "bonusmammor" som uppenbarligen tycker att mannens barn är en plåga som bara är i vägen. De har en avskyvärd inställning till de oskyldiga barn som ofrivilligt och genom andras val hamnat i deras "vård".

Jag har några frågor:

Varför kallar ni er "bonusmamma" när ni uppenbarligen inte vill vara en positiv tillgång till barnen?

Varför kallar ni barnen "bonusbarn" när ni tydligen inte ser dem som en bonus över huvud taget, utan snarare en belastning?

Varför valde ni at leva med män med barn sedan tidigare?

Skulle ni vilja att era egna barn hamnade hos en styvmamma som ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:08
    Jag är ledsen att jag bara skrev bonusmammor, naturligtvis är det inte bara kvinnor som ser bonusbarn som en belastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:31
    Jag har varit väldigt otydlig märker jag, jag ber om ursäkt för det.

Jag pratar alltså inte om att man måste ta föräldraansvar, eller att man måste älska barnen som om de vore ens egna. Jag tycker, som jag skriver ovan, att det är helt OK att skriva av sig när det är problematiskt eller frustrerande, för det blir det någon gång i de flesta relationer, oavsett "status" på barnen. Det jag pratar om är när folk uttrycker sig som om de önskar bort bonusbarnen, kallar dem "belastningar" o.s.v.

• Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?
  • Anonym (F)
    Anonym (Ingela) skrev 2016-12-11 18:57:43 följande:

Det "heter" inte bonus utan det r vad vissa väljer att säga.

Själv säger jag styv.

(Man kan ju inte gärna kalla dem belastningsbarn även om det är så det känns.

Det måste kännas fint att vara en så inkompetent vuxen att man inte ens klarar av att lämna en man vars barn man ser som en belastning. Det finns andra män som är mer lämpade för dig. Där du slipper förstöra skilsmässobarn med din psykiska misshandel. Eller du kanske är en sån "belastningsmamma" som tror att dina känslor inte märks? Jag har också haft en sån när jag var liten...

Vill uppriktigt kräkas på dig.
  • Anonym (Bonusmamma)

Den dagen jag ser bonusbarnet som en belastning och gnisslar tänder över att hon bor hos oss vav så hoppas jag min karl dumpar mig.

Alla barn är jobbiga ibland. Så även ens egna.

De har inte valt situationen de växer upp i och som vuxen kan jag göra val, de inte kan.

• Anonym (Ingela)
    Anonym (F) skrev 2016-12-11 20:04:55 följande:
    Det måste kännas fint att vara en så inkompetent vuxen att man inte ens klarar av att lämna en man vars barn man ser som en belastning. Det finns andra män som är mer lämpade för dig. Där du slipper förstöra skilsmässobarn med din psykiska misshandel. Eller du kanske är en sån "belastningsmamma" som tror att dina känslor inte märks? Jag har också haft en sån när jag var liten...

Han är redan lämnad så du kan andas ut.
  • ungbrunett
    Anonym (Ingela) skrev 2016-12-11 19:24:39 följande:

Äh, det är väl mest så att man inte har lust att ta hand om ungar som inte är ens egna.

Precis.
  • ungbrunett
    Anonym (F) skrev 2016-12-11 20:04:55 följande:

Vad gör personen för psykisk misshandel?
  • Anonym (Eh)
    ungbrunett skrev 2016-12-11 18:46:37 följande:

Vem är sur?

Du ifrågasatte något som en person med hjärna inte hade gjort. Han berättade om hur språk ändras och du verkar mest EB av att lägga en sådan kommentar.
  • Queereeen
    ungbrunett skrev 2016-12-11 19:06:06 följande:

Det och barnens närvaro. Det ena utesluter inte det andra.

"Barnens närvaro" oj vad jag tycker synd om dig som inte kan acceptera att din man en gång älskat en annan kvinna och du får se resultatet av deras kärlek vandra framför näsan på dig :D där skon klämmer
  • Anonym (...)
    Varför kallar ni er "bonusmamma" när ni uppenbarligen inte vill vara en positiv tillgång till barnen?

Varför kallar ni barnen "bonusbarn" när ni tydligen inte ser dem som en bonus över huvud taget, utan snarare en belastning?

Det är bara ord för att förklara relationen. Absolut ingen bonus.

Varför valde ni at leva med män med barn sedan tidigare?

För att man inte hade en aning om vad man gav sig in på. Hade man vetat det hade det aldrig hänt. Numera är läxan väl lärd och kommer aldrig att upprepas.

Skulle ni vilja att era egna barn hamnade hos en styvmamma som ni?

Ja. Jag skulle aldrig uppfostra mina barn till odrägliga hemorojder. Då hade det inte varit några direkta problem. 
  • ungbrunett
    Queereeen skrev 2016-12-11 23:29:27 följande:

"Barnens närvaro" oj vad jag tycker synd om dig som inte kan acceptera att din man en gång älskat en annan kvinna och du får se resultatet av deras kärlek vandra framför näsan på dig :D där skon klämmer

Varför försöker du såra mig genom att säga så? Vad får du ut av det? Jag har väl också haft andra innan. Det har till stor del handlat om barnets existens och hur det begränsar och stör vår relation, inte huruvida han älskat någon innan. Men du kanske tror att alla barn blir till i kärleksfulla relationer och inte genom krogragg eller dylikt?
  • Anonym (F)
    ungbrunett skrev 2016-12-11 20:32:22 följande:

Vad gör personen för psykisk misshandel?

Förstår du verkligen inte själv att barnet MÄRKER vad du tycker och känner? Är du så urbota naiv och korkad att du tror att det inte påverkar att växa upp dels i ett trasigt hem, dels tillsammans med någon som ser en som i vägen? Tror du det??

Ja det tror du troligen annars hade du tagit ditt förbannade vuxenansvar och lämnat mannen och barnen ifred.
Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?