• Anonym (Varför?)

Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?

Jag har läst en hel del trådar och inlägg från "bonusmammor" som uppenbarligen tycker att mannens barn är en plåga som bara är i vägen. De har en avskyvärd inställning till de oskyldiga barn som ofrivilligt och genom andras val hamnat i deras "vård".

Jag har några frågor:

Varför kallar ni er "bonusmamma" när ni uppenbarligen inte vill vara en positiv tillgång till barnen?

Varför kallar ni barnen "bonusbarn" när ni tydligen inte ser dem som en bonus över huvud taget, utan snarare en belastning?

Varför valde ni at leva med män med barn sedan tidigare?

Skulle ni vilja att era egna barn hamnade hos en styvmamma som ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:08
    Jag är ledsen att jag bara skrev bonusmammor, naturligtvis är det inte bara kvinnor som ser bonusbarn som en belastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-21 02:31
    Jag har varit väldigt otydlig märker jag, jag ber om ursäkt för det.

Jag pratar alltså inte om att man måste ta föräldraansvar, eller att man måste älska barnen som om de vore ens egna. Jag tycker, som jag skriver ovan, att det är helt OK att skriva av sig när det är problematiskt eller frustrerande, för det blir det någon gång i de flesta relationer, oavsett "status" på barnen. Det jag pratar om är när folk uttrycker sig som om de önskar bort bonusbarnen, kallar dem "belastningar" o.s.v.

• Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?
  • Påven Johanna II
    Jag tycker också mig utläsa av dina inlägg att det fungerar mycket bättre för er nu än det gjort tidigare. Kanske har ni landat i era relationer och allt som var känslomässigt svårt blivit mindre dramatiskt. Jag tycker att du har mjuknat en hel del, inte alls är lika kategorisk och allt oftare har ett barnperspektiv när du (alltid välformulerat) skriver om både din nyfamilj och andras här på Familjeliv.

Nästan så att jag funderat på om du kan vara gravid eller kanske i alla fall fått en spirande barnlängtan.
  • Brumma
    Anonym (F) skrev 2016-12-13 09:07:24 följande:

Ja det klart. Det är ju inte relevant över huvud taget.

Varför inte?

Ungbrunett har ju en sådan roll med barnet.

Hon finns där. Hon tycker om barnet och barnet tycker om henne. Men hon har inte ansvaret för barnet.

VAD är skillnaden. Förutom att hon lever med barnet. Och VARFÖR är det skadligt just i detta fallet när det inte skulle varit det med en annan vuxen person med en liknande relation till barnet?
  • Påven Johanna II
    Påven Johanna II skrev 2016-12-13 09:24:54 följande:
    Jag tycker också mig utläsa av dina inlägg att det fungerar mycket bättre för er nu än det gjort tidigare. Kanske har ni landat i era relationer och allt som var känslomässigt svårt blivit mindre dramatiskt. Jag tycker att du har mjuknat en hel del, inte alls är lika kategorisk och allt oftare har ett barnperspektiv när du (alltid välformulerat) skriver om både din nyfamilj och andras här på Familjeliv.

Nästan så att jag funderat på om du kan vara gravid eller kanske i alla fall fått en spirande barnlängtan.
    Jag ämnade citera "ungbrunett" #55 men det misslyckades jag uppenbarligen med.
  • BioBonus

Någon skrev högre upp att jag tillhörde den skara som aldrig talar illa om mitt bonusbarn eller har uttryckt att jag önskar att hon inte finns. Så att jag inte behöver "ta åt" mig. Och det gör jag inte. Och nej jag har nog inte ventilerat de problemen här på FL (för då blir man halshuggen direkt ;) )

Men trots att vi har en fin relation och är en fungerande familj med dins och mina ungar, så har det absolut funnits tillfällen i alla vårdnadstvister, hatmail/sms/telefonmeddelanden från mamman som jag känt att det vore lättare om bonus inte fanns. Hur mycket lättare det varit om inte mannen i mitt liv hade ett barn med sig in i relationen. Konstigt hade det väl varit annars?

Men det är skillnad på att känna dessa känslor, och i mitt fall tack och lov ha vänner som jag kan prata med det om utan att bli idiotförklarad, och att agera på dem.

Visst har jag spytt galla över alla problem som uppstår i vardagen med en autistisk, utåtagerande liten pojke eller en bonusdotter vars mamma får frispel varenda gång jag försöker göra något kul med barnet. Men har det gått ut över barnen? Självklart inte. När jag gråtit, skrikit, svurit klart så har jag kramat om dem och fortsatt älska/tycka om dem för de underbara små individer de är. 

Och det är lite min utgångspunkt när jag svarar i trådar här också. Att det som skrivs i trådarna är en sån liten del av livet med barn/bonusbarn. När man fått skriva/skrika/gråta av sig så brukar man ha lite mer ork att ta tag i det verkliga livet och lösa problemen.

Och alla dessa känslor bottnar inte i att man inte tycker om sitt barn/bonusbarn utan handlar oftast om specifika situationer som man kanske inte alltid reder ut direkt utan behöver input och synpunkter på.

• BioBonus
    ungbrunett skrev 2016-12-13 09:14:18 följande:
    Varför ska jag ha en relation med mamman? Jag ser absolut ingen anledning till det. Jag kan ha en god relation med min sambo och barnet, men med henne? Varför? Är det mitt ansvar att skaffa en relation med mamman eller är det mammans ansvar? Eller bådas? Hon har heller inte visat något intresse om detta, och ser säkert inte heller anledningen. När hon knappt kan anstränga sig för sitt barn så ser jag inte varför hon skulle anstränga sig för sitt ex sambo. Vad exakt är det jag gör illa? Jag är nummer ett för min sambo, precis som hans barn är nummer ett för honom. Jag är inte svartsjuk på någon, ärligt talat. Jag trivs med vårt liv. Förstår inte dina aggressioner mot mig? Handlar de om mig, eller om dig?
    Jag har ingen som helst relation till mamman. Vi hälsar artigt, men mer än så är det inte. 
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2016-12-13 10:32:52 följande:

Någon skrev högre upp att jag tillhörde den skara som aldrig talar illa om mitt bonusbarn eller har uttryckt att jag önskar att hon inte finns. Så att jag inte behöver "ta åt" mig. Och det gör jag inte. Och nej jag har nog inte ventilerat de problemen här på FL (för då blir man halshuggen direkt ;) )

Men trots att vi har en fin relation och är en fungerande familj med dins och mina ungar, så har det absolut funnits tillfällen i alla vårdnadstvister, hatmail/sms/telefonmeddelanden från mamman som jag känt att det vore lättare om bonus inte fanns. Hur mycket lättare det varit om inte mannen i mitt liv hade ett barn med sig in i relationen. Konstigt hade det väl varit annars?

Men det är skillnad på att känna dessa känslor, och i mitt fall tack och lov ha vänner som jag kan prata med det om utan att bli idiotförklarad, och att agera på dem.

Visst har jag spytt galla över alla problem som uppstår i vardagen med en autistisk, utåtagerande liten pojke eller en bonusdotter vars mamma får frispel varenda gång jag försöker göra något kul med barnet. Men har det gått ut över barnen? Självklart inte. När jag gråtit, skrikit, svurit klart så har jag kramat om dem och fortsatt älska/tycka om dem för de underbara små individer de är. 

Och det är lite min utgångspunkt när jag svarar i trådar här också. Att det som skrivs i trådarna är en sån liten del av livet med barn/bonusbarn. När man fått skriva/skrika/gråta av sig så brukar man ha lite mer ork att ta tag i det verkliga livet och lösa problemen.

Och alla dessa känslor bottnar inte i att man inte tycker om sitt barn/bonusbarn utan handlar oftast om specifika situationer som man kanske inte alltid reder ut direkt utan behöver input och synpunkter på.

Samma här, det har funnits perioder som jag önskade mig långt därifrån, då jag kunde slänga ut alla, inklusive sambon, för jag var så frustrerad. Men vi tog oss igenom detta. Det som hjälpte var att vi kunde vara ärliga mot varandra, jag kunde säga att jag var trött på hans barn, utan att han gick i taket. Det underlättar oerhört om man får vara ärlig mot varandra.
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2016-12-13 10:36:42 följande:
    Samma här, det har funnits perioder som jag önskade mig långt därifrån, då jag kunde slänga ut alla, inklusive sambon, för jag var så frustrerad. Men vi tog oss igenom detta. Det som hjälpte var att vi kunde vara ärliga mot varandra, jag kunde säga att jag var trött på hans barn, utan att han gick i taket. Det underlättar oerhört om man får vara ärlig mot varandra.
    Visst är det så. Och där har vi båda kunnat vara helt ärliga mot varandra. Jag fick vårdnadstvister och bitterhet och han fick autism, så tacka fan för att vi har haft saker att ventilera och kräkas över :)
  • ungbrunett
    Påven Johanna II skrev 2016-12-13 09:24:54 följande:

Tack! Jag håller med dig, när jag tänker efter så är det verkligen så. Jag är inte gravid så det är oklart varför men vi har nog som du säger landat i våra roller på ett bra sätt!
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2016-12-13 10:36:42 följande:

BioBonus skrev 2016-12-13 10:42:08 följande:

Visst är det så. Och där har vi båda kunnat vara helt ärliga mot varandra. Jag fick vårdnadstvister och bitterhet och han fick autism, så tacka fan för att vi har haft saker att ventilera och kräkas över :)

Här oxå.

Även om jag älskar bonus så hade det ibland underlättat om min man inte haft henne.

Det innebär inte att jag önskar att hon inte fanns men erkänner för mig själv att vi - både jag o min man men även mina barm - sluppit många konflikter.

Hade jag o min man inte varit öppna med varandra - och pratat både om detta men även varit en enhet i allt gällande uppfostran, umgänge och liknande, hade det inte fungerat.
  • Anonym (Mammatilltvå)

Skrämmande att se hur måna som önskar bort sina bonusbarn.. det är ju ett val man gör när man skaffar en partner med barn. Min man har två jag har två. Jag hade aldrig valt att bli hans sambo och fru om det inte funkat på alla plan. Då kan man va särbo istället. Barn är inte dumma klart som fanken att dom känner när dom inte är önskade. Här har vi enbart problem med mamman. Och det är om saker som barnen far illa av då hon är ett kontrollfreak.

Svar på tråden Varför "bonusbarn" när de uppenbarligen är en plåga?