• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Newbie84
    ironiskt skrev 2016-12-12 22:17:11 följande:

Hej! Hoppar in i tråden!

Jag är en tjej på 25 år med många frågor om pcso och hoppas att ni erfarna kanske kan svara lite

Fick i Juli bekräftat att jag har PCO (PCSO?) 

Jag har aldrig haft en regelbunden mens, fick några enstaka gånger sent i tonåren och sedan uteblev den innan jag började med piller. Har ätit minipiller (cerazette) i ca 10 år och slutade med dessa för ett halvår sedan. Har under åren haft lite mellanblödningar, men väldigt sällan. Har inte fått någon mens sedan jag slutade och tror inte jag kommer få det heller. Har inga andra tydliga symtom av pcso. Är på gränsen till underviktig, inte dålig hy eller ökad behåring. 

Har varit hos gyn som säger att vi ska avvakta med att ta hjälp och först se om mensen kommer igång. Var ca 2 år sedan jag ens hade en blödning. Men det är det hon sa. Hon sa också att chansen finns att vi blir gravida utan hjälp och att vi ska försöka själva trots att jag inte har någon cykel att räkna på. Ska höra av mig om några månader igen, men jag vet att jag inte kommer få varken mens eller bli gravid innan detta. 

Så.. ja, vad har ni för tips och råd? (Har läst många som tipsar om LCHF men har utgått från att det är för de som behöver gå ner i vikt?)

MVH Förvirrad tjej

Jag har ätit lchf och blev gravid med pergotime 2 dosen. Vet inte om lchf hjälpte till, mitt första barn blev också till när jag precis slutat med lchf.

Vet inte om det finns några samband mer än att det stabiliserat insulinnivåerna och även kanske hormonbalansen.

Min gyn tyckte inte att vi skulle vänta utan körde igång direkt med Pergo för då ökade våra chanser att lyckas. Första blev till oplanerat, men svårt om man inte ägglossat och vet när det ska ske.

Lycka till!
  • ironiskt

Tack för era svar!

Fick som sagt bekräftat att jag har PCO, har gjort 2 ultraljud.
    Ni tycker alltså inte att vi ska avvakta utan be om hjälp så fort vi kan? Behöver min sambo kolla upp sig innan det i så fall, eller börjar man med dom här tabletterna?

Så det kan vara värt att testa LCHF trots att jag inte är överviktig? :) Läste också om någon salva/kräm? Någon som vet något om det?

Tusen tack för era svar! Det är en himlans massa olika info om PCO att försöka ta till sig, det blir lite snurrigt hehe

MVH

• elyse
    ironiskt skrev 2016-12-13 21:33:47 följande:

Tack för era svar!

Ni tycker alltså inte att vi ska avvakta utan be om hjälp så fort vi kan? Behöver min sambo kolla upp sig innan det i så fall, eller börjar man med dom här tabletterna?

Så det kan vara värt att testa LCHF trots att jag inte är överviktig? :) Läste också om någon salva/kräm? Någon som vet något om det?

Tusen tack för era svar! Det är en himlans massa olika info om PCO att försöka ta till sig, det blir lite snurrigt hehe

MVH

Min man fick lämna spermaprov innan vi började med Pergotime. Nu fungerade inte det för oss, trots trippel dos. Däremot har ProgesterAll, en lotion, fungerat bra. Finns att köpa för 300:- på femalebalanceshop.
  • Marie357

Tack för era svar!

MVH

Min exman fick lämna spermaprov innan vi började köra.. Men min nuvarande har inte fått göra det ännu. Men kommer få göra det om det ej har tagit sig denna månaden..
    nouw.com/denöppnakampen
  • Newbie84

Tack för era svar!

MVH

Jag tycker ni bör påbörja en utredning om ni vill ha barn så snart som möjligt. Min gyn sa att jag kan bli gravid av mig själv men det är svårt om man inte har ägglossning eller oregelbunden ägglossning. Vi hade barn sen tidigare på naturligt sätt därför lämnade inte vi något spermaprov.

Vi med pco har många ägg ofta av bra kvalitet, därför får vi ofta barn med lite hjälp på traven. Om man behöver göra ivf så är det också goda chanser att lyckas :)

Skadar ju inte att prova med lchf, men jag tror snarare på utredning.
  • Oviss01

Tack för era svar!

MVH

Vill ni ha barn nu, så tycker jag ni ska köra igång med tabletter. Nu är jag inte något mönsterfall att gå efter, men det jag har hört är att Letrozole innebär mindre risk att det blir tvillingar jämfört med Pergotime. Det är anledningen till att jag fick Letrozole. Nu blev det ju tvillingar ändå..så som sagt, jag är inget bra exempel

Min sambo behövde inte kollas, delvis för att han har en son sedan tidigare (dock 8 år, så det kan ju ha hänt en del sedan dess). Men också för att det var så självklart att det berodde på mig, PCO gör det väldigt svårt att få barn, jag hade ingen mens alls när jag slutade med p-piller.

Lycka till hur ni än gör!!
  • Marie357

Dag 29 här i cykeln. Enligt gyn som kollade mig dag 12 borde det bli en 28 dagars cykel. Jag har tidigare haft 36 dagar och 33 dagars cykel, men hade då äl värk dag 17 och dag 15. Nu denna månaden hade jag älvärk på dag 13. Så ska man gå på detta så räknar jag med så borde jag ha BIM dag 31 men frågan är om jag ska gå på hans tro och testa. Tycker mig ha lite mer flytningar, öm i ryggslutet, lite i brösten, tjejmagen. Magen har varit konstig i flera dagar och jag har mått illa, men det har även sambon. Igår och idag har jag fått upp lite magsaft i munnen.. Har ont i huvudet... Vill testa men tror vi har missat

nouw.com/denöppnakampen
  • Sonali

En fråga till er..
    22 nov var det mens dag 1. Blödde i 4 dagar men dag 5-9 tog jag pergotime för jag har PCO. Min fråga är när borde jag ha BIM? Och när ska jag göra gravtest?
    Eftersom jag har PCO har jag väldigt oregelbunden menscykel från 40-60+
    Ska jag räkna med 28 dagars med pergo?

• Babydreamer
    Sonali skrev 2016-12-16 01:20:56 följande:

En fråga till er..

22 nov var det mens dag 1. Blödde i 4 dagar men dag 5-9 tog jag pergotime för jag har PCO. Min fråga är när borde jag ha BIM? Och när ska jag göra gravtest?

Eftersom jag har PCO har jag väldigt oregelbunden menscykel från 40-60+

Ska jag räkna med 28 dagars med pergo?

Det beror helt på när och om du får ägglossning. Jag hade cykler på ca 30-35 dagar med pergotime. Räknade ut bim när jag hade fått positivt ägglossningstest.
  • Babydreamer
    Marie357 skrev 2016-12-15 11:47:38 följande:

Dag 29 här i cykeln. Enligt gyn som kollade mig dag 12 borde det bli en 28 dagars cykel. Jag har tidigare haft 36 dagar och 33 dagars cykel, men hade då äl värk dag 17 och dag 15. Nu denna månaden hade jag älvärk på dag 13. Så ska man gå på detta så räknar jag med så borde jag ha BIM dag 31 men frågan är om jag ska gå på hans tro och testa. Tycker mig ha lite mer flytningar, öm i ryggslutet, lite i brösten, tjejmagen. Magen har varit konstig i flera dagar och jag har mått illa, men det har även sambon. Igår och idag har jag fått upp lite magsaft i munnen.. Har ont i huvudet... Vill testa men tror vi har missat

Jag hade väntat några dagar till och sen tagit ett gravtest. Jag har typ bara blivit gravid de gånger jag trott vi missat ägglossningen
  • Marie357
    Babydreamer skrev 2016-12-16 08:02:10 följande:

Jag hade väntat några dagar till och sen tagit ett gravtest. Jag har typ bara blivit gravid de gånger jag trott vi missat ägglossningen

Jag testade igår eftermiddag och då var det negativt. Hade sex på kvällen och då kom det ljuuuuusrosa flytning på pappret efteråt. Idag mår jag ännu mer illa, yr, ont i huvudet. Avvaktar till söndag om inget hänt innan...
    nouw.com/denöppnakampen
  • Sonali

Jag förstår men har pco dfr funkar inte äl test på mig. Så frustrerande att inte veta när man haft äl:(

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus