• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Oviss01

Jag har PCO och hade inte mens på 8 månader. Så kom den för tre veckor sedan helt plötsligt, så nu håller vi tummarna att det blir plus nästa vecka.. Annars har jag tabletter som väntar, som vi försöker med ifall det inte gick nu.

Jag tycker det är märkligt ändå, jag har PCO. Min mamma endometrios och min syster upprepade missfall (av okänd anledning). Orättvist att vi alla fick olika problem som gör det svårt att bli gravid..

Jag har velat ha barn i hela mitt liv, planerat och längtat till jag ska komma i rätt ålder och hitta rätt kille. Men nu när det är så verkligt och jag har tabletter som ska möjliggöra det hela så har jag börjat bli nervös. Det är en väldigt stor sak att skaffa barn, som påverkar hela ens liv.... Men det kanske är normalt att känna så till och från

• Yonnahanna
    Oviss01 skrev 2016-03-10 09:16:10 följande:

Jag har PCO och hade inte mens på 8 månader. Så kom den för tre veckor sedan helt plötsligt, så nu håller vi tummarna att det blir plus nästa vecka.. Annars har jag tabletter som väntar, som vi försöker med ifall det inte gick nu.

Jag tycker det är märkligt ändå, jag har PCO. Min mamma endometrios och min syster upprepade missfall (av okänd anledning). Orättvist att vi alla fick olika problem som gör det svårt att bli gravid..

Jag har velat ha barn i hela mitt liv, planerat och längtat till jag ska komma i rätt ålder och hitta rätt kille. Men nu när det är så verkligt och jag har tabletter som ska möjliggöra det hela så har jag börjat bli nervös. Det är en väldigt stor sak att skaffa barn, som påverkar hela ens liv.... Men det kanske är normalt att känna så till och från

Det är helt normalt att känna så!! :) helt plötsligt är ju allt du drömt om påväg att bli sant & då är det okej att bli nervös :) så känner jag emellanåt också... Att 50% mig och 50% min sambo blir en liten människa som jag har ansvar för, som jag ska skydda från allt ont, uppfostra, lära vad som är rätt och fel och allt som hör där till :) det är verkligen inte "så bara" så det är okej att bli nervös :) vi stöttar varandra!! :)
  • Oviss01
    Yonnahanna skrev 2016-03-10 09:21:26 följande:
    Det är helt normalt att känna så!! :) helt plötsligt är ju allt du drömt om påväg att bli sant & då är det okej att bli nervös :) så känner jag emellanåt också... Att 50% mig och 50% min sambo blir en liten människa som jag har ansvar för, som jag ska skydda från allt ont, uppfostra, lära vad som är rätt och fel och allt som hör där till :) det är verkligen inte "så bara" så det är okej att bli nervös :) vi stöttar varandra!! :)
    Tack för stöd :)

Ser att du är bonusmamma, det är jag också, fast till en kille på snart 8 år. Varit med i hans liv sedan han var 5. 

Så jag vet ju lite vad som väntar sedan, och det är ju inte BARA en dans på rosor heller :)

Hur går det för dig, du tog pergotime? Jag har fått letrozol som väntar ifall det inte går vägen den här gången..
  • TheKitten
    Mamsterbabe skrev 2016-03-13 06:30:53 följande:

Jag har en fundering. Vad är det för skillnad på pergotime och letrozol?

Letrozol använder man of label. Alltså inte gjord för att hjälpa till vid fertilitetsproblem. Om jag minns rätt är de till för kvinnor som gått igenom klimakteriet och fått bröstcancer typ. Inte helt hundra på den men vet iaf att medicinen inte är gjord för fertilitetshjälp egentligen. Medans Pergotime är det.
  • Oviss01

Vad jag har fått höra, dels i forum här, men också via gynekologen som skrev ut den, är att Pergotime innebär större risk för flerbörd än Letrozol. Och det stämmer som TheKitten skrev, att huvudsyftet inte är fertilitetsproblem för Letrozol. Det är väl helt enkelt bara så att man upptäckte fler användningsområden för den medicinen så nu finns två olika.

Jag är väldigt nervös över flerbörd, så jag tycker Letrozol låter bra

• Yonnahanna
    Oviss01 skrev 2016-03-10 09:39:00 följande:

Tack för stöd :)

Ser att du är bonusmamma, det är jag också, fast till en kille på snart 8 år. Varit med i hans liv sedan han var 5. 

Så jag vet ju lite vad som väntar sedan, och det är ju inte BARA en dans på rosor heller :)

Hur går det för dig, du tog pergotime? Jag har fått letrozol som väntar ifall det inte går vägen den här gången..

Ja jag är bonusmamma till en liten tjej på snart 3 år. Kom in i hennes liv för lite mer än ett år sedan :) hon har en ovanlig utvecklingsstörning så det är mycket som är speciellt och man lär sig nytt hela tiden :) känns som att en knatte till inte är någon match nu när det varit lite intensivt med henne. Nu är man så inne i allt och har "lärt sig henne" liksom :)

Jag har kört med Pergotime i 6 månader. 5 enkelkurer å 1 dubbel. Blev överstimulerad på sista vändan då vi provade dubbel. Nu är det en helt hormonfri månad här i väntan på remiss till ivf-kliniken. Har typ pms som vid varje ägglossning och det är nu i slutet av veckan jag ska ha ägglossning. Får väl se om kroppen fixar en sådan själv eller ej... Försöker bestämma mig om jag ska kolla med tester eller släppa allt helt och bara tänka att vi siktar på ivf å slappna av. Det kanske tar sig då när man bara släppt allt. :) har inte testat något än å är på dag 11 i cykeln. Brukar ha ÄL med Pergotime på dag 13-15.

Skönt att veta att du har en letrozol på vänt om det inte går.. Sånt känns liksom viktigt tycker jag. Att man hela tiden vet nästa steg liksom :)
  • Oviss01

Besviken och ledsen idag... hoppades att eftersom jag fick mens naturligt för en månad sedan så kunde det finnas chans till graviditet den här månaden. Tog grav test imorse - negativt. Nu tänkte jag börja med Letrozol (och kanske Provera först!?) på söndag. Ger mensen några dagar till på sig att dyka upp...

Hade inte mens på 8 månader, så dök den som sagt upp helt plötsligt. Så nu blev jag osäker på hur jag gör med Provera...

Känner mig lite deppig, hade verkligen hoppats att det skulle gå av sig själv..

• Mamsterbabe
    Oviss01 skrev 2016-03-16 09:05:17 följande:

Besviken och ledsen idag... hoppades att eftersom jag fick mens naturligt för en månad sedan så kunde det finnas chans till graviditet den här månaden. Tog grav test imorse - negativt. Nu tänkte jag börja med Letrozol (och kanske Provera först!?) på söndag. Ger mensen några dagar till på sig att dyka upp...

Hade inte mens på 8 månader, så dök den som sagt upp helt plötsligt. Så nu blev jag osäker på hur jag gör med Provera...

Känner mig lite deppig, hade verkligen hoppats att det skulle gå av sig själv..

Stor kram till dig! Håller tummarna för att det tar sig snart ??
    www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus