• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Novembersmile

Har svarat dåligt! och läkaren tyckte det Kunde vara bra att prova ett annat märke, för de kan verka olika som jag förstod det!

TheKitten skrev 2016-05-24 15:16:37 följande:

Varför byter du?

Svarar du dåligt eller är de svårdoserat? Slemhinnorna inte bra?

Jag har använt båda och slutade med Pergotime av 2 anledningar. Första var att slemhinnorna inte blev så tjocka som dom önskade och för de andra vad det svårdoserat för mig.

Son född aug-13
  • TheKitten
    Novembersmile skrev 2016-05-24 21:13:41 följande:

Har svarat dåligt! och läkaren tyckte det Kunde vara bra att prova ett annat märke, för de kan verka olika som jag förstod det!

Okej.
    Jo dom verkar olika. Letrozole är ju off-label användning, gjort för något helt annat egentligen men som dom har upptäckt fungerar bra till att stimulera äggstockarna med.
    För mig var de ingen större skillnad på hur jag svarade på medicinerna mer än slemhinnorna som jag nämnde.
    Jag svarar bäst på sprutor, Puregon.
  • Newbie84

Hej, jag har precis fått min första proverakur och har på dag 8 fått lite lite blödning som jag hoppas kommer igång, om jag inte får äl så får jag börja med Pergotime. Jag har pco och efter att slutat med p-piller kom inte min mens igång. Är helt ny i den här karusellen. Testade ni som tagit provera med äl-test från dag tio efter första mensdagen och fram till äl eller tills nästa mens? Om det ens kommer någon av sig själv...

• Oviss01
    Newbie84 skrev 2016-06-18 20:46:11 följande:

Hej, jag har precis fått min första proverakur och har på dag 8 fått lite lite blödning som jag hoppas kommer igång, om jag inte får äl så får jag börja med Pergotime. Jag har pco och efter att slutat med p-piller kom inte min mens igång. Är helt ny i den här karusellen. Testade ni som tagit provera med äl-test från dag tio efter första mensdagen och fram till äl eller tills nästa mens? Om det ens kommer någon av sig själv...

Hej,
    Vad jag hört så är ÄL-test inte tillförlitliga om man har PCO, så jag provade inte ÄL-test alls faktiskt. Provera hjälpte mig att få mens, men det hjälpte inte äggen att mogna. Så jag körde med Letrozol kanske direkt. Min mens kom 1-2 dagar efter avslutad provera-kur. Första gången kom mensen som vanligt, var precis som innan när jag åt p-piller. Men andra omgången hade jag bara lite mens i 1-2 dagar, så jag trodde inte det skulle ge nåt. Men det slutade med tvillinggraviditet för min del så det fungerade visst ändå hehe.
  • Newbie84

[quote=76724506][quote-nick]Oviss01 skrev 2016-06-19 16:36:05 följande:[/quote-nick]

Hej,

Vad jag hört så är ÄL-test inte tillförlitliga om man har PCO, så jag provade inte ÄL-test alls faktiskt. Provera hjälpte mig att få mens, men det hjälpte inte äggen att mogna. Så jag körde med Letrozol kanske direkt. Min mens kom 1-2 dagar efter avslutad provera-kur. Första gången kom mensen som vanligt, var precis som innan när jag åt p-piller. Men andra omgången hade jag bara lite mens i 1-2 dagar, så jag trodde inte det skulle ge nåt. Men det slutade med tvillinggraviditet för min del så det fungerade visst ändå hehe.

[/

Jaha är de inte, varför då? Är helt ny på detta, fick mitt första barn oplanerat, men nu suger det när det inte funkar av sig självt...vad kul med tvillingar :)

• Yem
    Newbie84 skrev 2016-06-19 21:26:41 följande:

[quote=76724506][quote-nick]Oviss01 skrev 2016-06-19 16:36:05 följande:[/quote-nick]

Hej,

[/

Jaha är de inte, varför då? Är helt ny på detta, fick mitt första barn oplanerat, men nu suger det när det inte funkar av sig självt...vad kul med tvillingar :)

Det är vanligt att få falska positiva svar. Jag använde äl stickor men tog ickså tempen så jag skulle veta att jag verkligen haft ägglossning. Nu väntar jag också tvillingar!
  • Novembersmile

1 års försökande. Tror att jag precis plussat :D äl +10-11 idag. Svagt svagt plus! Provar med morgonurin i morgon! 9:e pergotime kuren , trippeldos!

Son född aug-13
  • elyse

Hoppar in.

Har PCO och försöker bli gravid med andra barnet. Dottern är drygt två år. Blev gravid i mars/april, men fostret utvecklades inte och jag fick missfall i början av juni. Blöder lite nu, men det känns inte som en riktig mens. Ska ringa MVC och kolla vad de tror imorgon. Har blödit efter sex och vid ansträngning sedan missfallet och funderar på om allt verkligen är borta.

• rebeqqa
    TheKitten skrev 2016-05-19 08:29:50 följande:

Nu har jag hängt i denhär tråden ett tag. Dom flesta lyckas ganska snabbt eller nyligen börjat resan till en bebis. Men finns det någon som har hållt på ett tag precis som jag? Har gått på olika behandlingar sen januari 2015.

Min story finns här någonstans. ;P

Nu håller jag iaf på med 4e eller 5e behandlingen, minns inte vilken det är, tur läkaren har koll ;)

Om detta försök inte fungerar som får jag gå vidare med IVF i augusti om jag vill. Och jag vill nog det. Rätt less på hela processen. Det tär verkligen på en!

Folk säger "tänk inte så mycket på det", men sånt är ju inte så lätt när man ska komma ihåg att ta tabletter eller sprutor och ringa läkare och gå på läkarbesök och räkna dagar hit och dit.

Blä har inte en bra dag idag

Men får hoppas att vul ser bra ut på måndag

Du är inte ensam, vi har också hållit på sedan vår 2015 utan att komma någonstans. Jag har ingen mens och ingen ägglossning. Letrozol funkar inte, varken enkel eller dubbel do.. Min läkare tror inte på pergotime för min del och har nu satt mig på Metformin i hopp om att det 1. ska hjälpa mig gå ner lite i vikt. 2. göra mig mer känslig för ägglossningsstimmulerande ämnen då jag inte reagerat alls på tidigare behandlingar. Vår remiss skickades in i Juni och vi hoppas på att få komma till IVF kliniken i början på nästa år.
    Under tiden som vi väntar kämpar jag på med Metforminet och vikten. Min läkare pratar mycket om att om jag går ner så lite som 5% av vikt kan allt bli mycket enklare. Och när jag tänker efter.. sist jag hade mens (innan jag började med prev-medel) vägde jag mindre så mitt mål är att komma mer i hormonell balans och bli av med några kilon. Hoppas att de ska göra all skillnad i världen i kombination med Letrozol.. Känns skönt att kunna göra något under tiden som vi bara väntar och väntar.  
    Hur ser det ut med IVF för er del?
  • Newbie84

Jag har käkat första pergotime kuren och det blir iaf starkare på de billiga testen och en blinkande gubbe på clearblue. Hoppas på ägglossning...

Rebeqqa hur funkar metformin?

När jag blev gravid första gången vägde jag typ 15 kg mindre och hade tidigare käkat lchf. Nu gör jag det igen och hoppas att ägglossningen kommer igång bättre om jag går ner åtminstone 7-8 kg...

Ni som har barn, hur mådde ni som gravida? Jag spydde från v. 5 fram till förlossning och fick ligga på sjukhus lite. Har börjat fundera på om det har med hormoner att göra, att jsg är extra känslig pga pco:n

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus