• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • rebeqqa
    Newbie84 skrev 2016-08-26 22:25:19 följande:

Jag har käkat första pergotime kuren och det blir iaf starkare på de billiga testen och en blinkande gubbe på clearblue. Hoppas på ägglossning...

Rebeqqa hur funkar metformin?

När jag blev gravid första gången vägde jag typ 15 kg mindre och hade tidigare käkat lchf. Nu gör jag det igen och hoppas att ägglossningen kommer igång bättre om jag går ner åtminstone 7-8 kg...

Ni som har barn, hur mådde ni som gravida? Jag spydde från v. 5 fram till förlossning och fick ligga på sjukhus lite. Har börjat fundera på om det har med hormoner att göra, att jsg är extra känslig pga pco:n

Metformin ges normalt sett till människor med diabetes. Det stabiliserar insulinet i kroppen - insulin påverkar i sin tur testosteronet som i sin tur påverkar kvinnors ägglossning. Många med PCOS har för höga halter testosteron i kroppen.
    Metformin hjälper många kvinnor med pcos med det där suget efter snabba kolhydrater - som i sin tur kan göra det lättare att göra smartare val vad gäller mat och gå ner i vikt. Många har fått riktigt bra resultat med Metformin, vissa får ägglossning och blir gravida tack vare det. Men det är svårt att veta om det är pga metforminet i sig eller viktnedgång. Jag är inte kraftigt överviktig, men har ett BMI på ca 29. Trots att vi försökt så länge som vi gjort är min läkare övertygad om att om jag bara går ner i vikt några kilon till kommer det mesta lösa sig av sig självt. Om inte annat är min kropp i vilketfall mer stabil och i balans - och kan ta hela IVF processen bättre. Skulle vi lyckas med IVF så ökar chanserna att min kropp klarar av att bära barnet om jag är friskare. Läs gärna om metformin och pcos på nätet - det är supervanligt.
  • elyse
    Newbie84 skrev 2016-08-26 22:25:19 följande:

Jag har käkat första pergotime kuren och det blir iaf starkare på de billiga testen och en blinkande gubbe på clearblue. Hoppas på ägglossning...

Rebeqqa hur funkar metformin?

När jag blev gravid första gången vägde jag typ 15 kg mindre och hade tidigare käkat lchf. Nu gör jag det igen och hoppas att ägglossningen kommer igång bättre om jag går ner åtminstone 7-8 kg...

Ni som har barn, hur mådde ni som gravida? Jag spydde från v. 5 fram till förlossning och fick ligga på sjukhus lite. Har börjat fundera på om det har med hormoner att göra, att jsg är extra känslig pga pco:n

Jag fick inte så hemska biverkningar av graviditet. Väldigt trött mellan v 6-12, ungefär och illamående, men har aldrig kräkts.
  • Newbie84

Tack rebeqqa för info, ska googla lite :) tänkte att det kanske skulle hjälpa mig också med viktstabilitet.

• TheKitten
    rebeqqa skrev 2016-08-26 22:05:57 följande:

Du är inte ensam, vi har också hållit på sedan vår 2015 utan att komma någonstans. Jag har ingen mens och ingen ägglossning. Letrozol funkar inte, varken enkel eller dubbel do.. Min läkare tror inte på pergotime för min del och har nu satt mig på Metformin i hopp om att det 1. ska hjälpa mig gå ner lite i vikt. 2. göra mig mer känslig för ägglossningsstimmulerande ämnen då jag inte reagerat alls på tidigare behandlingar. Vår remiss skickades in i Juni och vi hoppas på att få komma till IVF kliniken i början på nästa år.

Under tiden som vi väntar kämpar jag på med Metforminet och vikten. Min läkare pratar mycket om att om jag går ner så lite som 5% av vikt kan allt bli mycket enklare. Och när jag tänker efter.. sist jag hade mens (innan jag började med prev-medel) vägde jag mindre så mitt mål är att komma mer i hormonell balans och bli av med några kilon. Hoppas att de ska göra all skillnad i världen i kombination med Letrozol.. Känns skönt att kunna göra något under tiden som vi bara väntar och väntar.  

Hur ser det ut med IVF för er del?

Vi har varit på informationsmöte så på torsdag ska jag ringa å sen får vi se hur snabbt vi får komma igång.

Hoppas det går bra dig!
  • ivfbullen

Hej!

Hoppar in här.

Lite kort; blev gravid på första IVF försök förra hösten men det slutade i MA vecka 8+6. Därefter fick jag ett tidigt missfall efter en insättning av vårt sista ägg i frysen (gick på femanest och vaggisarna). Då vi flyttade under hela den vevvan så kunde vi inte få fortsätta där vi var utan står nu i en lång kö till Sahlgrenska. Under tiden har jag läst en hel del och misstänkt att jag har pco. Besökte gynekolog igår på mens dag 5 och yes, han höll med. Går nu på pergotime och hoppas verkligen vi lyckas på första försöket, även om det är svårt.

Vet ni om man ska gå på något annat när man väl blivit gravid? Min läkare sa att vi med pco har lättare för missfall. Kanske man då ska gå på vaggisarna? De som hjälper till att hålla en bra miljö i livmodern.

Irriterar mig att jag själv har fått googla mig fram till vad jag har och ivf kliniken bara har kört på ivf och inte testat först med annat. Eller åtminstone brytt sig om att informera en om att man troligtvis har det här.

• Oviss01
    ivfbullen skrev 2016-08-31 10:57:36 följande:

Hej!

Hoppar in här.

Lite kort; blev gravid på första IVF försök förra hösten men det slutade i MA vecka 8+6. Därefter fick jag ett tidigt missfall efter en insättning av vårt sista ägg i frysen (gick på femanest och vaggisarna). Då vi flyttade under hela den vevvan så kunde vi inte få fortsätta där vi var utan står nu i en lång kö till Sahlgrenska. Under tiden har jag läst en hel del och misstänkt att jag har pco. Besökte gynekolog igår på mens dag 5 och yes, han höll med. Går nu på pergotime och hoppas verkligen vi lyckas på första försöket, även om det är svårt.

Vet ni om man ska gå på något annat när man väl blivit gravid? Min läkare sa att vi med pco har lättare för missfall. Kanske man då ska gå på vaggisarna? De som hjälper till att hålla en bra miljö i livmodern.

Irriterar mig att jag själv har fått googla mig fram till vad jag har och ivf kliniken bara har kört på ivf och inte testat först med annat. Eller åtminstone brytt sig om att informera en om att man troligtvis har det här.

Hej,

Jag hörde precis tvärtom..att vi med PCO har väldigt bra kvalitet på våra ägg så missfall är mindre vanligt..

Visst är det jobbigt när man själv måste googla fram svar?! Jag var runt till 3-4 olika ställen och pratade med olika gynekologer innan jag tyckte det kändes bra...

Nu är jag gravid i vecka 23 med tvillingar, efter att ha först tagit tabletter för att få mens och sedan Letrozole (istället för pergotime).

Lycka till!
  • Newbie84

Har också hört att vi med pco har bra ägg, men att det svåra är att bli gravid pga utebliven ägglossning eller väldigt oregelbunden sådan.

Ni som ägglossat med pergotime, vilken dag i cykeln? Jag är på dag 18 och har inte fått någon (test visar bara blinkande glad gubbe för typ 6 dagen...) verkar som att pergon inte funkade denna månad tyvärr...har inte heller märkt någon ägglossningsekret heller. Antar att jag behöver höja dosen nästa månad.

• Oviss01
    Newbie84 skrev 2016-08-31 21:20:06 följande:

Har också hört att vi med pco har bra ägg, men att det svåra är att bli gravid pga utebliven ägglossning eller väldigt oregelbunden sådan.

Ni som ägglossat med pergotime, vilken dag i cykeln? Jag är på dag 18 och har inte fått någon (test visar bara blinkande glad gubbe för typ 6 dagen...) verkar som att pergon inte funkade denna månad tyvärr...har inte heller märkt någon ägglossningsekret heller. Antar att jag behöver höja dosen nästa månad.

Här har jag hört också att ägglossningstest inte alltid fungerar så bra för oss med PCO. Men jag kan ha fel  
  • Newbie84
    Oviss01 skrev 2016-08-31 22:15:18 följande:

Här har jag hört också att ägglossningstest inte alltid fungerar så bra för oss med PCO. Men jag kan ha fel  

Nä jag vet men borde ju gett utslag vid ägglossning, tror att det kan visa fel åt andra hållet pga att man har många halvmogna ägg typ.
  • Newbie84

Jag har haft hög fertilitet med Cb ägglossningstest i 8 dagar och idag har jag maximal fertilitet på cd22. Har käkat en pergotimekur, någon mer dom varit med om så här sen ägglossning?

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus