• beli

Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?

Hej!

Nu vill jag verkligen veta hur ni andra lyckats amma era barn, rent praktiskt.

Vår son fyller snart tre veckor. När han föddes sög han på underläppen och det tog ett par dagar för honom att få ut underläppen när jag ammade, men på de tre dagar vi var på BB hann jag få såriga bröstvårtor och nästan skrek rakt ut varje gång han tog bröstet. Jag fick tusen tips av personalen, de kom till vårt rum otaliga gånger för att se mig amma och hjälpa till, korrigera o.s.v.

Sen kom vi hem. Första natten var kaos och katastrof, jag hade så ont vid varje amning att jag grät, och vår son grät för att han inte fick i sig tillräckligt med mat. På BB hade de varit väldigt tveksamma till ersättning och pumpning, så vi hade inga såna hjälpmedel hemma.

Följande dag fick vi komma till amningscentrum, där barnmorskan omedelbart gav mig flera förpackningar ersättning samt instruktioner i hur man använder en amningspump.

Sedan dess har jag pumpat varje dag, och sedan bröstvårtorna läkt har jag ammat en eller två gånger per dag. Dock behöver jag alltid en amningsnapp (sånt där silikonskydd som man lägger på bröstvårtan). För en vecka sen fick jag från amningscentrum en mindre amningsnapp för att sonen ska vänja sig vid nåt mindre att suga på, för att sedan med tiden kunna ta bröstvårtan, som är mycket mindre än min stora amningsnapp. Dock gjorde det genast ont med den mindre amningsnappen, så jag har varit tvungen att använda den stora sedan dess.

För att amma behöver jag:

- En kudde bakom ryggen (för att kunna sitta någorlunda rak i ryggen)
    - En amningskudde eller vanlig kudde i knät
    - En amningsnapp

Att få till alla dessa saker med EN hand (eftersom jag redan har en skrikande bebis på andra armen) är en utmaning som övergår mitt förstånd. När jag kommit så långt som till att försöka få till amningskudden med en hand, har sonen oftast hunnit bli riktigt less. Och så amningsnappen, som man ska få ut luften ur innan man lägger den på bröstvårtan. Med EN hand... En annan irriterande detalj är att jag alltid måste "stå på tå" när jag sitter där i soffan, för att låren ska vara i vågrät position och inte luta neråt. Det blir ganska jobbigt för tårna efter en halvtimme...

Till råga på allt fäktar sonen nåt otroligt med armarna när han är hungrig, så om jag inte maniskt håller fast amningsnappen på bröstvårtan med den lediga handen, flyger den iväg inom loppet av tre sekunder. Och så upprepas det gång på gång, tills min man kommer och håller fast sonens armar. Men då har ju sonen hunnit bli så skrikig att vi måste trösta honom. Och så börjar det om igen. På med amningsnappen, maken håller i sonens armar, jag håller fast amningsnappen och rör hans överläpp med den tills han förhoppningsvis öppnar munnen och jag kan föra hans huvud mot mig. Sen är det bara att hålla tummarna för att jag lyckats behålla nåt slags vakuum i nappen så att han vill börja suga. Släpper han nappen och börjar skrika, är det bara att börja om.

Jag vill förstås helst av allt slippa amningsnappen. Jag har ett par gånger testat att ge honom bröstet utan napp, men det är som om han inte längre förstår vad bröstvårtan är för nåt. Ända sen andra dagen hemma har han ju bara fått mat via amningsnapp eller nappflaska...

Jag undrar verkligen jättemycket hur alla ni som ammat utan problem lyckats med det!

- Gör det verkligen aldrig ont i bröstvårtorna på er?
    - Använder ni amningskudde (eller annan kudde)? Fixar ni allt med EN hand?
    - Är det bekvämt att sitta och amma i soffan, eller måste ni också "stå på tå"? Hur löser ni det?

Jag mår bra i övrigt, men den här amningsproblematiken drar ner mitt humör flera gånger per dag. Ibland sitter både mor och son och gråter, och far får trösta båda. (Jag börjar dessutom alltid svettas nåt kopiöst under armarna när jag försöker amma, och den sura svettlukten lyfter inte humöret precis...) Vissa dagar hinner jag ändra åsikt tio gånger under dagens lopp - än ska jag ge mig fan på att få amningen att funka, än är jag redo att ge upp och helt gå över till ersättning. Det är mentalt påfrestande att ständigt kastas mellan hopp och förtvivlan på det sättet.

Jag har både hört och läst att det gör ont att amma den första tiden - oftast de första dagarna, men här inne har jag läst om folk som lidit i veckor...! Och att det sedan ska bli bättre. Men som mamma ska man ju helst må bra, för sin egen skull men även för barnets och för mjölkens - humöret kan ju påverka mjölkproduktionen. Hur ont ska man alltså ha för att det ska vara värt det? Och hur länge? Jag känner bara att nåt är fel när man som mamma måste ha ont när man matar sitt barn.

Och även när man lyckats komma över smärtan - känns det aldrig obehagligt att få bröstvårtorna sugna i så många timmar per dag? Det händer ju liksom aldrig annars att nån berör en så intensivt så många gånger per dag, och bröstvårtorna är ju dessutom känsligare än de flesta andra ställen på kroppen. Hur vänjer man sig vid det?

Ja, som ni ser tycker jag det här med amning är ett riktigt mysterium. Kan ni berätta hur ni gör?

• Svar på tråden Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?
  • beli

Alexi och Rosmarin har nämnt amningskudde som lösning på mina tumbesvär. Jag har en amningskudde, som jag använt ibland (som jag skrev i min TS). Då har jag alltid ändå dessutom haft armen under sonens huvud. Nu ikväll testade jag att ha honom direkt på amningskudden (alltså inga armar emellan), men - han hamnar ju alldeles för lågt ner! Och då sitter inte mina bröstvårtor särskilt högt upp, precis... Så då blev jag ändå tvungen att lägga armen under hans huvud/nacke. Fast eftersom jag har ont i tummen (och fr.o.m. idag strålar värken ner mot handleden...) lät jag bli att hålla handflatan mot hans rygg och vände ner den mot amningskudden istället. Funkade väl, även om det inte är optimalt.

Men ni som bara har barnet direkt på amningskudden, hur gör ni? Hamnar inte barnet för lågt ner?

Och angående amningsinläggen - vilket/a märke/n tycker ni är bäst? Jag har Apoteket Hjärtats, och tycker att de lossnar direkt. Om jag t.ex. drar ner behåkupan (inkl. amningsinlägg) när jag ska amma eller pumpa, finns det knappt nåt klister kvar på inlägget när jag ska klä på mig igen. Och sen åker det fram och tillbaka i behåkupan. Finns det inlägg som sitter på plats lite längre än bara en stund?

• Sunnan
    beli skrev 2015-02-19 23:19:20 följande:

Alexi och Rosmarin har nämnt amningskudde som lösning på mina tumbesvär. Jag har en amningskudde, som jag använt ibland (som jag skrev i min TS). Då har jag alltid ändå dessutom haft armen under sonens huvud. Nu ikväll testade jag att ha honom direkt på amningskudden (alltså inga armar emellan), men - han hamnar ju alldeles för lågt ner! Och då sitter inte mina bröstvårtor särskilt högt upp, precis... Så då blev jag ändå tvungen att lägga armen under hans huvud/nacke. Fast eftersom jag har ont i tummen (och fr.o.m. idag strålar värken ner mot handleden...) lät jag bli att hålla handflatan mot hans rygg och vände ner den mot amningskudden istället. Funkade väl, även om det inte är optimalt.

Men ni som bara har barnet direkt på amningskudden, hur gör ni? Hamnar inte barnet för lågt ner?

Och angående amningsinläggen - vilket/a märke/n tycker ni är bäst? Jag har Apoteket Hjärtats, och tycker att de lossnar direkt. Om jag t.ex. drar ner behåkupan (inkl. amningsinlägg) när jag ska amma eller pumpa, finns det knappt nåt klister kvar på inlägget när jag ska klä på mig igen. Och sen åker det fram och tillbaka i behåkupan. Finns det inlägg som sitter på plats lite längre än bara en stund?

Jag har en väldigt bra amningskudde från Doomoo som är väldigt fast och formbar. Därtill sitter jag ganska framåtlutad vilket är jättedåligt för ryggen så egentligen en mycket dålig vana. Jag har också en ganska stor bebis (5kg+ nu) som tidigt varit stark och kan hjälpa till ganska mycket själv också.

Jag har Liberos amningsinlägg. Blev rekommenderad av en vän och man får en massa rabatter på dem. Tycker att de sitter bra och absorberar bättre än Medelas som jag testade först.
  • Alexi

Jag tyckte den med kulor i var värdelös och bara gled runt. Jag hade någon sån där vanlig c-formad från rätt start tror jag. Jag satt på sidan i soffan så amningskudden låg delvis på armstödet, då har jag för mig att det blev lagom. Men bygg upp lite med någon annan kudde under?

• Trippelmamma76

Meddelas inlägg tyckte jag var helt värdelösa. Använde mest ICAs egna märke. De är åtminstone ganska tjocka. Däremot så har jag knappt brytt mig om de där klisterlapparna. Men det beror säkert på hur man själv är skapt...

• Maramina

Kolla bland vänner och bekanta om de har amningskudde som du får testa. Det finns så många modeller och med olika innehåll och det gäller att hitta en som passar en själv och bebisen.

Har du försökt sitta skräddare och med smningskudden i knät? Eventuellt kudde under knäna så att de blir lite högre upp så att bebisen också kommer högre upp? Jag fick lagom höjd genom att göra så.

Ett förslag för att slippa hysterisk bebis är att mata med flaska först så att värsta hungern lagt sig och sedan ge bröstet. Då slipper du viftande armar och ben och kan sätta på amningsnappen i lugn och ro

• Rosmarin
    beli skrev 2015-02-19 23:19:20 följande:

Om kudden är för liten hamnar barnet för långt ner, absolut. Det är därför man måste köpa en jättestor :)

Tyckte jag såg att någon skrev att de med kulor i inte är bra. Det tyckte inte jag heller först, men sonen växte liksom i den. Sen finns det många olika storlekar. De små bara liksom rinner iväg.

Första tiden hade jag en rätt stor med stoppning, men var ändå tvungen att lägga en vanlig kudde i knät under amningskudden och en under den delen där barnets huvud var. Det är också svårare när barnet är riktigt litet och inte så "stadigt" än.

Du måste nog testa lite olika kuddar för att hitta en som passar dig. Det är som att köpa BH, olika typer passar olika personer (och barn). För mig som har rätt små bröst var det den största varianten som gällde. Ett tag har jag för mig att jag använde två samtidigt!
  • Rosmarin

När det gäller inlägg har jag för mig att jag köpte Änglamark. Tror också jag köpte något märke på nätet som var lite större. Jättebra eftersom klistret i kuddarna var värdelöst. Jag tog inte ens bort plasten som sitter för efter ett tag.

• Marie90

Finns amningsinlägg i ull som absorberar jättebra och förebygger mjölkstockning eftersom dom håller värmen men dom lägger man i, ingen klister alls..

• beli

Det var ett tag sen jag var här inne...

Just nu är det riktigt jobbigt. Det var några dagar förra veckan som det gick lite bättre, han öppnade t.o.m. munnen när jag skulle amma, och sög i en kvart eller så. Men de senaste dagarna har jag knappt lyckats amma nåt. Ibland kan han börja suga lite i början, men sen släpper han och då är det omöjligt att fortsätta, han skriker tills han blir helt röd i ansiktet. Idag har jag inte lyckats amma alls, han har blivit på dålig humör så fort jag försökt börja amma, och det enda som hjälpt till slut är flaskan med ersättning. Man blir ju nedslagen för mindre.

Jag hade tänkt att nästa steg skulle vara att försöka vänja honom vid bröstvårtan (jag har ju sen vecka 2 ammat enbart med amningsnapp), men nu känns det som om vi gått ett steg bakåt istället. Vet inte var problemet ligger, varför han blivit så otroligt motsträvig nu.

Jag hade, tack vare era tips, lyckats få till acceptabla amningsförhållanden: sitta i soffans schäslongdel med en kudde under knävecken och (oftast) amningskudden i famnen. Men nu vill han ju inte vara med längre... :-/

• Marie90

Hur gammal är han nu? Dom har ju utvecklingsfaser som ställer till det med allt möjligt, kanske en sån fas på gång? Tack och lov varar som bara några dagar/1vecka.. Försökt läsa av honom och börja amma innan han blir skogstokig? Eller då kanske han inte är tillräckligt hungrig för att vara intresserad..?

• Sunnan

Tar han napp? Jag använder det som "trick" på dottern de gånger hon blir vansinnig och skriker. Då ger jag henne nappen och gungar henne tills hon börjar suga på den - då snabbt ut med nappen och in med amningsnappen istället. Fungerar på henne varje gång.

• molly1989

Om det känns väldigt svårt så har du ju ammat i över en månad nu, ingen kommer att döma dig om du går över till ersätting! Jag tyckte ersättning var väldigt praktiskt!

• telly

Kan bara flika in och säga att jag fixar inte allt med en hand. Jag lägger ner barnet intill mig i sängen eller soffan och förbereder amningskudden, slaskhandduken och behån. Visst brukar gråten öka under dessa sekunder men det gör inget.

• elyse

Jag använde amningsnapp i ett halvår med Dahlia. Då åt hon ju. En dag bara släppte det och se dess kör vi utan (Hon är snart 11 mån).

Jag hade alltid bebisen vilande på benen med knäna uppdragna när hon var liten och ammade i 30-60 min åt gången. Avlastade jättemycket på armarna samt hjälper till att hålla ryggen rak.

• Trippelmamma76

Rinner mjölken till direkt? Eller funkar det så på dig att det tar upp till en minut innan den kommer? I så fall tror jag att det finns någon tablett eller nässpray eller så som sätter igång utdrivningsreflexen. Om det är tvärtom, att det sprutar ut i munnen på honom (och om han har ont av det) så pumpa undan lite först. Bara en tanke. Vet andra vars problem har varit detta.

• beli

En liten uppdatering. Efter mycket gråt och tandagnisslan samt många om och men har jag nu bestämt mig för att sluta amma. Har inte ens försökt på ett par dagar nu. Det blev såna kamper med sonen att det inte gynnade nån av oss. Att han igår hade sin bästa dag nånsin, skrikfri och leende (kanske bara ett sammanträffande, men ändå) stärker mig i mitt beslut.

Tack för den här tråden!

• Blåsippan84
    beli skrev 2015-03-13 14:05:41 följande:

En liten uppdatering. Efter mycket gråt och tandagnisslan samt många om och men har jag nu bestämt mig för att sluta amma. Har inte ens försökt på ett par dagar nu. Det blev såna kamper med sonen att det inte gynnade nån av oss. Att han igår hade sin bästa dag nånsin, skrikfri och leende (kanske bara ett sammanträffande, men ändå) stärker mig i mitt beslut.

Tack för den här tråden!

Låter som det var med sonen och mig. Man måste själv få komma till det beslutet. Var sådan befrielse när man tog det beslutet efter flera veckors isolering och kamp. Klart man vill amma, men går det inte så går det inte. Blir fina barn för det!! Lycka till . Själv är jag väl i samma kamp igen om 15 v
  • Valkyria75
    beli skrev 2015-03-13 14:05:41 följande:

Tack för den här tråden!

Du kan iaf stolt säga att du försökt :)

Nä, visst kan det strula i början, men det får ju finnas gränser. Bra att du bestämt dig och att det känns rätt för dig!
Svar på tråden Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?