Inlägg från: Trippelmamma76 |Visa alla inlägg
  • Trippelmamma76

Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?

Om du får riktiga besvär med brösten kan det vara svamp. Funkade för mig först efter jag fick tabletter. (Inte alltid svamp syns på odling men gör vansinnigt ont!)

Tålamod är annars det som gjorde att jag till slut fick ordning på det och ammade till ett års ålder. (Nej, när man har fått ordning på det gör det inte ont oavsett hur ofta du ammar)

Skulle du råka ut för mjölkstockning regelbundet så är mitt tips att käka SPC-flingor från Apoteket. Funkar faktiskt. Billigast att skicka efter på Apotea.

• Trippelmamma76

Vill också påpeka att ju större barnet blir, desto lättare är det för dem att få ett större/bättre/rejälare tag om bröstet! Så till viss del lättar det av sig självt med tiden!

• Trippelmamma76

Men du, har du inte amningsbh på dig när du ammar (det brukar man få ha dygnet runt)? Inte meningen att du ska bli mjölkkladdig över hela kroppen! Använd amningsinlägg i bh:n! Behövs det, så lägg i flera eller en tygtvättlapp etc också! Hade aldrig klarat mig utan för jag hade mycket mjölk och läckte rejält från det andra bröstet när jag ammade. (Kunde bli en stråle från det säkert en halvmeter eller mer bort)

beli skrev 2015-02-14 23:01:02 följande:

Tack för svar!

Ett par frågor dök upp inatt:

Jag försökte liggamma igår kväll, men det var knepigt. Finns det några storbystade här som liggammat? Jag har normalt D-kupa, nu säkert E-kupa, och när jag ligger på sidan med det undre bröstet liggande så plant som möjligt, blir bröstvårtan riktad snett uppåt - inte rakt framåt mot bebisen. Jag försökte prova mig fram lite igår, och enda sättet att få det undre bröstets vårta riktad framåt var att stödja mig på armbågen (alltså överarmen i 90 graders vinkel mot sängen) och hålla i bröstvårtan. Min man var med och trixade, och insåg även han att vårtan inte pekar framåt om jag inte ligger väldigt obekvämt. Så - hur gör ni storbystade?

Och hur gör ni när det droppar mjölk ur andra bröstet? Personligen tycker jag det är lite jobbigt att känna att det droppar på magen/låren, och det blir alldeles klibbigt. Är det bara nåt man får acceptera, eller går det att göra nåt åt det?

Loveu4ever: Du tyckte inte det var några problem med amningsnapp. Lossnade den inte hela tiden? Om inte, hur gjorde du för att den inte skulle lossna?

• Trippelmamma76

Tycker Carriwells vanliga amningsbh:ar är helt ok också. De är ju sömlösa och mer som sport-bh. Nu har jag ingen jättebyst men på natten borde de kunna funka oavsett behov av stöd, eller? Lätta att bara tvätta i maskin med. Jag har haft en hög sådana att byta med, då det ofta blivit läckage oavsett tid på dygnet. Finns på babyproffsen, på diverse sidor på nätet mm.

• Trippelmamma76

Meddelas inlägg tyckte jag var helt värdelösa. Använde mest ICAs egna märke. De är åtminstone ganska tjocka. Däremot så har jag knappt brytt mig om de där klisterlapparna. Men det beror säkert på hur man själv är skapt...

• Trippelmamma76

Rinner mjölken till direkt? Eller funkar det så på dig att det tar upp till en minut innan den kommer? I så fall tror jag att det finns någon tablett eller nässpray eller så som sätter igång utdrivningsreflexen. Om det är tvärtom, att det sprutar ut i munnen på honom (och om han har ont av det) så pumpa undan lite först. Bara en tanke. Vet andra vars problem har varit detta.

Svar på tråden Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?