Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?

Hej TS!

Jag hade ungefär samma start som dig. Fick också sår direkt i början och fick amningsnapp redan andra dygnet på BB. Tyckte att det var väldigt krångligt i början men värt det eftersom det gjorde så mycket mindre ont. Min dotter är 6v nu och amningen är smärtfri men jag använder fortfarande amningsnappen nästan varje gång. Jag tycker att det är onödigt att plåga sig när det finns bra hjälpmedel även om det såklart hade varit smidigare att amma utan den.

Jag sitter i soffan och ammar och jag lägger helt enkelt dottern bredvid mig tills jag fått ordning på alla prylar. Hon hade också en tendens att vifta bäldigt mycket med armarna förut, det har avtagit nu. Men jag känner väl igen din frustration med en skrikande bebis som slår bort amningsnappen. Jag använder en handduk som jag lägger under hennes huvud och över den understa armen så "neutraliserar" man den och har bara en arm att hålla koll på. Sen lägger jag henne på amningskudden, håller fast amningsnappen med ena handen och hennes fria hand med den andra. Man får sitta lite obekvämt tills hon fått tag men sen kan man rätta till det. Numera brukar hon greppa tag i min bh med den fria handen, hon viftar bara när hon är väldigt frustrerad men det händer sällan nu.

Heja dig!

• Sunnan

Twilfit har en mjuk amningsbehå som heter Madonna som är helt fantastisk och bra att sova i. Möjligt att den ger dåligt stöd om man har stor byst men kan vara värt att prova om du tycker att det är obekvämt att sova i BH.

• Sunnan
    beli skrev 2015-02-19 23:19:20 följande:

Alexi och Rosmarin har nämnt amningskudde som lösning på mina tumbesvär. Jag har en amningskudde, som jag använt ibland (som jag skrev i min TS). Då har jag alltid ändå dessutom haft armen under sonens huvud. Nu ikväll testade jag att ha honom direkt på amningskudden (alltså inga armar emellan), men - han hamnar ju alldeles för lågt ner! Och då sitter inte mina bröstvårtor särskilt högt upp, precis... Så då blev jag ändå tvungen att lägga armen under hans huvud/nacke. Fast eftersom jag har ont i tummen (och fr.o.m. idag strålar värken ner mot handleden...) lät jag bli att hålla handflatan mot hans rygg och vände ner den mot amningskudden istället. Funkade väl, även om det inte är optimalt.

Men ni som bara har barnet direkt på amningskudden, hur gör ni? Hamnar inte barnet för lågt ner?

Och angående amningsinläggen - vilket/a märke/n tycker ni är bäst? Jag har Apoteket Hjärtats, och tycker att de lossnar direkt. Om jag t.ex. drar ner behåkupan (inkl. amningsinlägg) när jag ska amma eller pumpa, finns det knappt nåt klister kvar på inlägget när jag ska klä på mig igen. Och sen åker det fram och tillbaka i behåkupan. Finns det inlägg som sitter på plats lite längre än bara en stund?

Jag har en väldigt bra amningskudde från Doomoo som är väldigt fast och formbar. Därtill sitter jag ganska framåtlutad vilket är jättedåligt för ryggen så egentligen en mycket dålig vana. Jag har också en ganska stor bebis (5kg+ nu) som tidigt varit stark och kan hjälpa till ganska mycket själv också.

Jag har Liberos amningsinlägg. Blev rekommenderad av en vän och man får en massa rabatter på dem. Tycker att de sitter bra och absorberar bättre än Medelas som jag testade först.
  • Sunnan

Tar han napp? Jag använder det som "trick" på dottern de gånger hon blir vansinnig och skriker. Då ger jag henne nappen och gungar henne tills hon börjar suga på den - då snabbt ut med nappen och in med amningsnappen istället. Fungerar på henne varje gång.

Svar på tråden Jättemycket trassel med amning - hur gör ni?