• Anonym (Hemsk?)

Svartsjuk på vuxen dotter

Går det någonsin att låta bli att känna svartsjuka mot partnerns barn? Min särbo har en 20-årig dotter. Hon har åkt utomlands för att plugga i ett år, i ett land där det förekommer oroligheter. Ett år då vi inte kommer att se henne, då resan är lång och dyr. Jag tycker att det är en lättnad. Men jag har svårt för min särbos sorg, saknad och oro... samtidigt som jag förstår att det är naturligt.

Men själva mina känslor blir så svarta. Jag kan inte låta bli att tänka att om det var jag som skulle åka till det landet, så skulle han inte oroa sig lika mycket, inte sakna mig lika mycket, inte vara så upprörd att han måste vara hemma från jobbet två dagar (vilket han var när hon hade åkt). Jag vet inte om det är så, men jag inbillar mig även att det blir värre för att det är en tjej. Att han inte skulle vara lika beskyddande om det var en grabb han hade haft, och då skulle jag inte heller känna lika mycket konkurrens om hans kärlek och omtänksamhet.

Kommentarer? Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Svartsjuk på vuxen dotter
  • Anonym (bu)
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 10:41:13 följande:
    Okej. Jag omformulerar mig:

Om din man fick välja EN i familjen som skulle bli avrättad, så skulle han förmodligen välja dig och inget av sina barn.
    Anonym (stackare) skrev 2014-08-21 11:13:58 följande:
    Usch vad konstigt du säger. Jag tror inte han skulle kunna välja NÅGON faktiskt. Varför säger du så konstiga saker?
    Jamen precis. Tänk vad sjukt om jag skulle fråga min sambo ikväll, "om du fick välja EN i familjen som skulle bli avrättad, vem skulle du välja då?" Det låter ju bara sjukt. Vad har du varit med om som går och tänker så där? Var du svartsjuk på pappas nya kvinna eller vad handlar det här om?

• Hobbyarkitekt
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 10:51:26 följande:
    Givetvis hjälper en partners kärlek till i en sådan hemsk situation.
    Men om personen hade fått välja mellan att ha sitt barn bredvid sig och sörja den bortgångne partnern, eller att ha sin partner bredvid sig och sörja det bortgångna barnet, så är valet VÄLDIGT enkelt; man vill hellre ha sitt barn i livet.

Man väljer sitt barn framför det mesta - sina syskon, sina föräldrar, ja till och med framför sig själv. Så HUR, jag frågar HUR kan du tro att du betyder lika mycket som din mans barn? - Nu kanske. Men när det verkligen kniper, så går hans barn före dig, tro mig.
    Du drar allt till sina ytterligheter.
    Självklart så är det så som du säger - i ett civiliserat samhälle. Självklart väljer man sitt barn framför sin partner. Men hur ofta tvingas man välja? Ytterligheter, som sagt. Onödigt att ens dra upp. Alla vet nog innerst inne att barnet alltid går först när det kommer till ytterligheter.
  • Anonym (oersättlig)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 10:47:30 följande:
    jag har vänner som förlorat barn, deras andra barn är lika mycket kärleken och ljuset i deras tillvaro, även om det förlorade barnet inte finns kvar.
    Det de däremot säger, är att de troligen inte hade klarat sig igenom detta om de inte hade haft sin partner bredvid sig, det var kärleken mellan dom, som gjorde att det gick.
    En väninna till mamma förlorade både ett barn och sin make i en olycka och hon säger än idag att man kan inte säga vad som var värst, det var en lika stor sorg att förlora båda två.
    Javisst är det så att man älskar de barn som finns kvar precis lika mycket som man alltid har gjort. Jag menade inget annat heller.
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 09:35:42 följande:
    Din man skulle välja att rädda sina barn, framför dig, ur ett brinnande hus.

DÄR har du skillnaden. Du kan ALDRIG bli lika värdefull som hans barn. Du är utbytbar, det är inte ett barn.
    Eftersom det gäller vuxna människor, så hade den som inte varit kapabel att ta sig ut på egenhand varit den som fått hjälp.
    Likadant att det är de minsta barnen som får hjälp ut om det händer något. En tex tonåring får allt knalla ut på egenhand, alt hjälpa till att se till att alla kommer ut.

Sen är detta ett ämne som man kan dra i oändlighet, vem man egentligen är villig att riskera sitt eget liv för att rädda. Vissa skulle hellre rädda sin katt än sin sambos barn, andra hade gjort ett annat val.

Jag förstår inte varför det är så viktigt för vissa att poängtera att han skulle minsann aldrig rädda dig. 
    Är det lika roligt att få höra att jag skulle aldrig någonsin rädda dina barn?
  • Ess
    Anonym (bu) skrev 2014-08-21 10:40:15 följande:
    Vad jobbigt du måste ha det som sätter upp listor på vem som är utbytbar, vem som är värdefull. Att du orkar gå och tänka på det hela tiden. Det måste betyda att du har tänkt på vem som är mer värdefull än dig och hos vilka du är utbytbar. Hoppas du kan släppa de tankarna och inse att man inte måste fundera på hur det ska gå ifall det börjar brinna, vem som räddar katten, och vem som räddar dig. Sätt in brandvarnare i alla rum och kolla batterierna regelbundet.
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 10:41:13 följande:
    Okej. Jag omformulerar mig:

Om din man fick välja EN i familjen som skulle bli avrättad, så skulle han förmodligen välja dig och inget av sina barn.
    Han hade valt sig själv!
    Jag förstår att du inte är så imponerad av din nuvarande, om han valt någon annan i familjen.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2014-08-21 10:47:13 följande:
    Ja, hade han varit gift med dig hade man ju i alla fall inte kunnat klandra honom för att han använde sig av en sådan chans. Du verkar ju vara jättejobbig. 

Själv vet jag inte om jag skulle rädda någon alls eller välja någon alls för den delen. Jag befarar att jag skulle bli ett irrationellt handlingsförlamat vrak vid brand eller annan katastrof. Kanske skulle jag rädda mitt eget skinn bara, och må dåligt över det resten av mitt liv. Jag är en fegis som inte har någon anledning att tro att jag skulle resa mig upp och vifta med fingrarna vid uttagningen till The Hunger Games. Men älskar alla mina närstående gör jag ändå. 
    Ha ha, den var bra.

Du har rätt i att man inte vet hur man skulle agerat. Man hade kanske blivit i chock och bara tagit mjölkförpackningen med sig ut.

Jag känner en som när hennes dotter blev allvarligt skadad så var hennes största problem, vart hon gjort av kaffekorgen.
  • Anonym
    Anonym (stackare) skrev 2014-08-21 11:15:51 följande:
    Vad får dig att tro att en älskad partner/maka/make är utbytbar? Hur ung är du egentligen?
    En partner är alltid utbytbar. Ett barn är det aldrig.
  • Anonym (stackare)
    Anonym skrev 2014-08-21 18:28:00 följande:
    En partner är alltid utbytbar. Ett barn är det aldrig.
    Det där är en sanning med modifikation. Jag har en lite annan utgångspunkt på det hela än vad du förmodligen har, då mitt barn är över 20 år och jag har en partner (ej biologiska fadern) i mitt liv. Jag kan inte säga att jag skulle kunna låta min son dö hellre än min partner, det finns inte. Men jag kan inte heller säga att jag skulle låta min partner dö, istället för min son. Båda valen går inte att göra. Jag kan (vill) inte leva utan någon av dem. Och sen vill jag säga dig, med tanke på min erfarenhet av barn som flyttat ut: Jag inser nu att barn bara är till lån. Mitt barn är numera "vuxet" och bor själv, arbetar, har flickvän och försöker skapa sig sitt eget liv. Han älskar mig tillbaka och vi träffas ibland.  Den jag lever med varje dag som vuxen och som dagligen delar (på ett vuxenvis) min glädje, min sorg, framgångar och motgångar är min älskade make. Skulle han gå bort får jag leva helt ensam. Vad jag menar är att jag kan inte leva utan NÅGON av dem, och skulle jag rädda någon räddar jag BÅDA. Ett barn är aldrig utbytbart precis som du säger. Men har du träffat ditt livs kärlek är den inte utbytbar heller. Alltså tror jag att du aldrig upplevt en sann vuxenkärlek utan bara den villkorslösa kärleken de flesta föräldrar har till sina barn. Jag menar alltså att du antagligen inte levt så länge och har så stor livserfarenhet ännu ( utan att förringa dig, vi blir alla äldre och får mer livserfarenhet). Och ditt påstående kan inte sägas gälla för alla. Sanningen är mycket mer komplicerad och full av knutar än så, vi kan älska många på olika sätt men som ändå inte utesluter att man älskar någon annan lika mycket (men på helt olika sätt).
  • sextiotalist
    Anonym (stackare) skrev 2014-08-21 19:02:55 följande:
    Det där är en sanning med modifikation. Jag har en lite annan utgångspunkt på det hela än vad du förmodligen har, då mitt barn är över 20 år och jag har en partner (ej biologiska fadern) i mitt liv. Jag kan inte säga att jag skulle kunna låta min son dö hellre än min partner, det finns inte. Men jag kan inte heller säga att jag skulle låta min partner dö, istället för min son. Båda valen går inte att göra. Jag kan (vill) inte leva utan någon av dem. Och sen vill jag säga dig, med tanke på min erfarenhet av barn som flyttat ut: Jag inser nu att barn bara är till lån. Mitt barn är numera "vuxet" och bor själv, arbetar, har flickvän och försöker skapa sig sitt eget liv. Han älskar mig tillbaka och vi träffas ibland.  Den jag lever med varje dag som vuxen och som dagligen delar (på ett vuxenvis) min glädje, min sorg, framgångar och motgångar är min älskade make. Skulle han gå bort får jag leva helt ensam. Vad jag menar är att jag kan inte leva utan NÅGON av dem, och skulle jag rädda någon räddar jag BÅDA. Ett barn är aldrig utbytbart precis som du säger. Men har du träffat ditt livs kärlek är den inte utbytbar heller. Alltså tror jag att du aldrig upplevt en sann vuxenkärlek utan bara den villkorslösa kärleken de flesta föräldrar har till sina barn. Jag menar alltså att du antagligen inte levt så länge och har så stor livserfarenhet ännu ( utan att förringa dig, vi blir alla äldre och får mer livserfarenhet). Och ditt påstående kan inte sägas gälla för alla. Sanningen är mycket mer komplicerad och full av knutar än så, vi kan älska många på olika sätt men som ändå inte utesluter att man älskar någon annan lika mycket (men på helt olika sätt).
    Visst är det så. När vår tonåring flyttat ut, så är det sambon och jag, det är vi som delar vardagen och ingen mer.
    Som du skriver, barnen har man till låns, och sedan är fria när de flyttat hemifrån.
    När de är små så har man ett ansvar över dom, att se till att de mår bra, att de är trygga och att de trivs med livet, när de flyttar hemifrån, så är det deras ansvar att de mår bra, att de är trygga och att de trivs med livet, inget som vi föräldrar kan göra något. De kommer ta och göra val, som man inte alltid gillar.

Som förälder kommer man tillhöra deras nätverk, precis som syskon och nära vänner gör. De kommer själva utöka sitt nätverk och det är inte säkert att det är till föräldern man alltid vänder sig till när det kniper, utan till deras utökade nätverk.

• Anonym (oersättlig)

Javisst har vi våra barn till "låns", men kärleken till dem är väl inte tidsbegränsad så vi börjar älska dem mindre när de blir vuxna?

• Anonym (Oseriöst)

Tråkigt att sådana här svar alltid frodas på forumet. Självklart är känslor av svartsjuka vanligt i styvfamiljer. Ni som inte känt så nån gång och skriver att det är sjukt och vansinnigt och omoget, vad får ni ut av det? Om ni inte kan relatera till det TS skriver så kanske man kan strunta i att svara?

TS, det funkar tyvärr inte att ta upp denna typ av frågor på forumet. Mitt tips är att vända dig till en familjeterapeut inom kommunen. Man kan gå ensam och det är subventionerat och inte så dyrt.

• Anonym (stackare)
    Anonym (oersättlig) skrev 2014-08-21 20:51:33 följande:

Javisst har vi våra barn till "låns", men kärleken till dem är väl inte tidsbegränsad så vi börjar älska dem mindre när de blir vuxna?

Näe. Men du kommer att upptäcka att även andra kärlekar är lika viktiga. På andra sätt. Att ditt liv har en mening även när barnen blir stora och dom har fullt upp med sitt och inte kan/vill träffa dig hela tiden. Du är en vuxen med antagligen andra vuxna behov. Om man bara hänger upp sig på barnens kärlek blir man väldigt ensam när dom flyttar ut tyvärr.
  • Anonym (...)

Alla som tjatar om att barnet alltid kommer först. Tyvärr så stämmer ju inte det. Jag vet en massa, oftast män, som mer eller mindre skiter i sina barn när de träffar en kvinna.

Jag var själv tillsammans med en som undvek sina barn när jag sa att jag tyckte barn var jobbiga..

Inget jag blev impad av och jag tjatade på honom att träffa dom men han var rädd att jag skulle tröttna på allt om de kom ofta..

• Anonym (wow)
    Anonym (...) skrev 2014-08-22 15:34:51 följande:

Alla som tjatar om att barnet alltid kommer först. Tyvärr så stämmer ju inte det. Jag vet en massa, oftast män, som mer eller mindre skiter i sina barn när de träffar en kvinna.

Jag var själv tillsammans med en som undvek sina barn när jag sa att jag tyckte barn var jobbiga..

Inget jag blev impad av och jag tjatade på honom att träffa dom men han var rädd att jag skulle tröttna på allt om de kom ofta..

Jag önskar jag hade en sådan man så jag slapp bonusbarnen som jag avskyr. Mitt liv skulle vara så mycket bättre utan dem så min man skulle gärna få vara lite mer som din....Men det är han inte. Varför är du inte nöjd? Det är ju hans ansvar att ha kontakt med sina barn och vill han inte ha dem så är det väl bara hemåt för dig?
  • Anonym (...)
    Anonym (wow) skrev 2014-08-22 15:54:06 följande:

Jag önskar jag hade en sådan man så jag slapp bonusbarnen som jag avskyr. Mitt liv skulle vara så mycket bättre utan dem så min man skulle gärna få vara lite mer som din....Men det är han inte. Varför är du inte nöjd? Det är ju hans ansvar att ha kontakt med sina barn och vill han inte ha dem så är det väl bara hemåt för dig?

Barnen var ledsna och jag tycker att har man skaffat barn så får man ta hand om dom. Dessutom ville han skaffa barn med mig men han hade antagligen skitit i dom oxå senare. Numera har jag lärt mig att inte dejta ngn som har barn öht..
  • Anonym (wow)
    Anonym (Hemsk?) skrev 2014-08-19 07:48:04 följande:

Går det någonsin att låta bli att känna svartsjuka mot partnerns barn? Min särbo har en 20-årig dotter. Hon har åkt utomlands för att plugga i ett år, i ett land där det förekommer oroligheter. Ett år då vi inte kommer att se henne, då resan är lång och dyr. Jag tycker att det är en lättnad. Men jag har svårt för min särbos sorg, saknad och oro... samtidigt som jag förstår att det är naturligt.

Men själva mina känslor blir så svarta. Jag kan inte låta bli att tänka att om det var jag som skulle åka till det landet, så skulle han inte oroa sig lika mycket, inte sakna mig lika mycket, inte vara så upprörd att han måste vara hemma från jobbet två dagar (vilket han var när hon hade åkt). Jag vet inte om det är så, men jag inbillar mig även att det blir värre för att det är en tjej. Att han inte skulle vara lika beskyddande om det var en grabb han hade haft, och då skulle jag inte heller känna lika mycket konkurrens om hans kärlek och omtänksamhet.

Kommentarer? Någon som känner igen sig? 

Du har helt rätt att känna som du gör. Jag tror det är vanligare än vad man tror att känna så och särskilt då det gäller en ny kärlek och man inte delar kärleken till barnen eller de vuxna barnen som i detta fall. Antingen får du jobba med din självkänsla och inse att din partner älskar dig, men inte som han älskar sin dotter. Det är en annan sorts kärlek han känner till dig och tyvärr är den kärleken inte att jämföra med den han känner till dig. Jag vill vara nummer ett för min partner och väljer därför en man utan barn. Jag skulle tycka det var märkligt om min man satt och saknade en annan vuxen kvinna på det viset så visst förstår jag att du känner svartsjuka. Bara du vet om det är värt att känna så. Om han är en bra partner skulle jag rekommendera att du jobbar med din självkänsla i stället. Det är brist på bra män så värt att hålla i en sådan man är det allt. Du slipper i alla fall att ha henne boendes med er.

Lycka till!
  • Anonym (wow)
    Anonym (...) skrev 2014-08-22 16:02:15 följande:
    Barnen var ledsna och jag tycker att har man skaffat barn så får man ta hand om dom. Dessutom ville han skaffa barn med mig men han hade antagligen skitit i dom oxå senare. Numera har jag lärt mig att inte dejta ngn som har barn öht..
    Jo det förstår jag men om han inte vill träffa dem så måste det beslutet ha varit upp till honom. Jag förstår dock att det inte är roligt att se barn ledsna...

Ja det är ett bra tips - håll er borta från män med bagage! Så slipper man så mycket negativt....
Svar på tråden Svartsjuk på vuxen dotter