• Anonym (bu)

Svartsjuk på vuxen dotter

miiilenapark skrev 2014-08-19 22:45:03 följande:

Han älskar väl sitt barn? Du älskar kanske inte ditt lika mycket som han älskar sitt och därför hade du kanske inte gjort samma som honom.

TS här är galen.

Fy vad lågt. Som om man mäter kärlek till sina barn genom hur mycket ur spel man blir för att ens barn lever sitt egna liv och blir vuxen.
  • Anonym (bu)

Jag tror mycket väl att han kunde varit lika beskyddande mot en son, och du skulle nog känt samma svartsjuka då med. Jag misstänker att du inte har egna barn. Det kan va tufft att märka att man aldrig kommer få samma engagemang från sin man som han ger sina barn. Men att inte få samma behöver inte betyda att man får sämre, bara annan sorts engagemang.

Till skillnad från andra här vill jag inte få dig att känna dig dum för det du känner, du är modig som erkänner även mindre vackra känslor.

• Anonym (bu)
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 08:28:54 följande:

Men usch vilket fruktansvärt tänk du har!

GIVETVIS älskar han sitt barn mer än vad han älskar dig (du är utbytbar, vilket hans barn inte är). Och GIVETVIS hade han varit lika orolig om det varit hans son som åkt iväg.

Sluta vara ett stort jävla EGO! Fruktansvärda människa!

Och där kom den: "du är utbytbar". På vilket sätt hjälper det att diskutera att den och den är utbytbar? Det är ju du som är störd som håller på och jämför barn och partners genom att påpeka vem som är utbytbar. Är det så du håller glöden uppe i dina egna relationer, att du talar om för din partner att den är utbytbar?!
  • Anonym (bu)
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 09:35:42 följande:
    Din man skulle välja att rädda sina barn, framför dig, ur ett brinnande hus.

DÄR har du skillnaden. Du kan ALDRIG bli lika värdefull som hans barn. Du är utbytbar, det är inte ett barn.
    Vad jobbigt du måste ha det som sätter upp listor på vem som är utbytbar, vem som är värdefull. Att du orkar gå och tänka på det hela tiden. Det måste betyda att du har tänkt på vem som är mer värdefull än dig och hos vilka du är utbytbar. Hoppas du kan släppa de tankarna och inse att man inte måste fundera på hur det ska gå ifall det börjar brinna, vem som räddar katten, och vem som räddar dig. Sätt in brandvarnare i alla rum och kolla batterierna regelbundet.
  • Anonym (bu)
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 10:51:26 följande:
    Givetvis hjälper en partners kärlek till i en sådan hemsk situation.
    Men om personen hade fått välja mellan att ha sitt barn bredvid sig och sörja den bortgångne partnern, eller att ha sin partner bredvid sig och sörja det bortgångna barnet, så är valet VÄLDIGT enkelt; man vill hellre ha sitt barn i livet.

Man väljer sitt barn framför det mesta - sina syskon, sina föräldrar, ja till och med framför sig själv. Så HUR, jag frågar HUR kan du tro att du betyder lika mycket som din mans barn? - Nu kanske. Men när det verkligen kniper, så går hans barn före dig, tro mig.
    Alltså, du har ju rätt på sätt och vis men varför ska man gå omkring och tänka på det sättet? En annan sak i sammanhanget är ju isåfall att du väljer att skaffa barn, men du väljer inte vilka barn du får, du skulle i princip kunna få en psykopat som väljer att massmörda. Älskar du fortfarande ditt barn? Ja, kanske man gör det. Men vem vill du helst umgås med? Ditt barn eller den partner vars egenskaper du faktiskt har haft den fria viljan att välja?
  • Anonym (bu)
    Anonym (-) skrev 2014-08-21 10:41:13 följande:
    Okej. Jag omformulerar mig:

Om din man fick välja EN i familjen som skulle bli avrättad, så skulle han förmodligen välja dig och inget av sina barn.
    Anonym (stackare) skrev 2014-08-21 11:13:58 följande:
    Usch vad konstigt du säger. Jag tror inte han skulle kunna välja NÅGON faktiskt. Varför säger du så konstiga saker?
    Jamen precis. Tänk vad sjukt om jag skulle fråga min sambo ikväll, "om du fick välja EN i familjen som skulle bli avrättad, vem skulle du välja då?" Det låter ju bara sjukt. Vad har du varit med om som går och tänker så där? Var du svartsjuk på pappas nya kvinna eller vad handlar det här om?

Svar på tråden Svartsjuk på vuxen dotter