Inlägg från: Anonym (oersättlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oersättlig)

Svartsjuk på vuxen dotter

För de flesta finns väl ingen kärlek så stark som den man känner för sitt barn. Sen att den är av ett annat slag än den man känner för sin partner är en annan sak. Att mista sitt barn genom sjukdom eller olycka är en livslång sorg. Ingen och ingenting kan ersätta ens barn. Många är de som mist sin man eller sambo, men som finner kärleken och lyckan igen tillsammans med en ny partner som de älskar lika högt som den de miste. Men ett nytt barn kan aldrig ersätta förlusten av det barn som togs ifrån en. Det är i alla fall min tragiska erfarenhet.

• Anonym (oersättlig)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 10:11:22 följande:
    En ny partner kan inte heller ersätta en tidigare älskad partner, har ett par vänner som förlorat sina män och de män de har träffat efteråt har aldrig varit en ersättning för den tidigare. Det kan vara en livslång sorg. En väninna till mig förlorade sin man tidigt, de som kommit efteråt har aldrig tagit hans plats och nu är hon singel.
    Nej jag menade inte att en man ersätter en annan, eftersom varje människa är unik, och därför kan ingen ersätta någon annan. Men en ny partner kan komma med ljuset och kärleken, som får oss att älska igen.  Frågar man vad som är det allra värsta som skulle kunna hända, så brukar alla föräldrar svara "att något skulle hända barnen".
  • Anonym (oersättlig)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 10:47:30 följande:
    jag har vänner som förlorat barn, deras andra barn är lika mycket kärleken och ljuset i deras tillvaro, även om det förlorade barnet inte finns kvar.
    Det de däremot säger, är att de troligen inte hade klarat sig igenom detta om de inte hade haft sin partner bredvid sig, det var kärleken mellan dom, som gjorde att det gick.
    En väninna till mamma förlorade både ett barn och sin make i en olycka och hon säger än idag att man kan inte säga vad som var värst, det var en lika stor sorg att förlora båda två.
    Javisst är det så att man älskar de barn som finns kvar precis lika mycket som man alltid har gjort. Jag menade inget annat heller.
  • Anonym (oersättlig)

Javisst har vi våra barn till "låns", men kärleken till dem är väl inte tidsbegränsad så vi börjar älska dem mindre när de blir vuxna?

Svar på tråden Svartsjuk på vuxen dotter