• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Jellybeanbaby
    sunsed1 skrev 2012-09-22 01:08:36 följande:
    13 år - läsa eller se detaljerade våldtäktscener -  NEJ...

för mig ett självklart ruggande NEJ.

Förstår inte folk som kan ens diskutera det. Barn - sex -  våldtäck - i skolans värld - SO ???
    Och 13 år - då är man fortfarande ett barn.

Jag kommer hålla stenhård koll på skollitteraturen när min dotter når denna stadie, kan jag lova.

Det är fruktansvärt var vårt samhälle är på väg.

Och tänk på att det är inga hjärnforskare som skriver skönlitteratur, utan författare med fantasi som vill förmedla saker. Vanliga människor. Och det är upp till oss vuxna som har ett ansvar över våra barn och framtid att förmedla de rätta värdena för de och visa hur man visar respekt och vårdnad för varandra

Och det gör man varken med en skrämselpropaganda eller med hemska bilder, hotelser eller jämförelser - så här ser det ut att bli våldtagen, så här kände flickan medans hon var våldtagen och så här bra du har det medans du tittar på TV och knappar på din Iphone.

Suck, hemska värld.
    Vårdnad, respekt, vänlighet.
    Bra inlägg, tumme.

Nej jag förstår inte heller de som tycker det är okej. Jag känner bara vämjelse. Och alla de som sagt att de tycker det är ok kommer jag framöver att värdera annorlunda på FL. Jag skräder inte orden. Jag mår fan illa att folk tycker det är okej att en 13-åring ska behöva lyssna på vidriga sexvåldsskildringar "bafatt. ööh. så ere i verklia liiivet".

• Kasperina

Jag är kluven.
    Å ena sidan tycker jag inte om att introducera våld på den nivån till så unga människor, å andra sidan har våldtäkter på högstadiet blivit vanligare, grövre och mer skoninglösa, vilket man på något sätt måste adressera.
    Jag förstår syftet med att visa filmen och diskutera den, men jag är inte säker på att det är rätt sätt.
    Däremot så tror jag att barnen i fråga blir mer benägna att förhindra den typen av övergrepp iom att de diskuterat följderna. 

Känner mig även tvungen att föreslå för dig TS att använda "dom" i stället för de och dem. Det är jättesvårt att läsa det du skriver. Jag vet att det är OT, men det gör det svårt för dig att få fram dina åsikter.

• Dragonball

Nej, det ska inte vara obligatoriskt. Visst läste jag också sådant 13 år gammal och tidigare men mådde också SKIT av det och det påverkade mitt liv och sexliv inte minst väldigt negativt att de första skildringarna jag läste och såg om sex handlade om prostitution och våldtäkt på barn.

• Batte

Puh! Moraldebatt! Är väl knappast nån tröst men kan garantera att era 13-åringar är tuffare än vad ni tror. Om inte, ligger problemet djupare än en "olämplig bok".

• Dragonball
    Batte skrev 2012-09-23 15:09:31 följande:
    Puh! Moraldebatt! Är väl knappast nån tröst men kan garantera att era 13-åringar är tuffare än vad ni tror. Om inte, ligger problemet djupare än en "olämplig bok".
    Djupare på vilket vis? Bara för att ett barn inte mår bra av att läsa böcker om våldtäkt på andra barn så har man svåra problem? Jomen tjena.
  • Flickan och kråkan
    Batte skrev 2012-09-23 15:09:31 följande:
    Tuff har ganska lite med mognad att göra. Jag är lite fascinerad över en hel del inlägg. Jag jobbar med 13-15-åringar dagligen och har gjort det i många år. Om det är något jag upplever med elever i år 7 är just att de är väldigt mycket barn.......i vissa fall med långa armar och ben, under en tuff fasad, men ändock väldigt mycket barn....och inte så stora barn heller .  
  • sunsed1
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-23 15:58:05 följande:
    Tuff har ganska lite med mognad att göra. Jag är lite fascinerad över en hel del inlägg. Jag jobbar med 13-15-åringar dagligen och har gjort det i många år. Om det är något jag upplever med elever i år 7 är just att de är väldigt mycket barn.......i vissa fall med långa armar och ben, under en tuff fasad, men ändock väldigt mycket barn....och inte så stora barn heller .  
  • Jellybeanbaby

Hur har det gått TS? Pratat m Rektorn än?

• Tashie

Jag läste Hungerspelen när jag var tretton, och så vitt jag vet är Hungerspelen mycket grövre än en bok om någon som våldtas. Jag har inte fått men för livet än.
    Come at me, OP!

Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Lindsey Egot the only one

Har din son Facebook? En 14årig flicka vid namn Lovisa blev våldtagen den 21/8 och har med textremsor berättar sin historia via video på Facebook! En stark flicka som fått sitt liv förstört av en annan ungdom. Så visst kan det vara bra för tonåringar och ungdomar att läsa en bra skildrad våldtäkt samt hur offret känner sig!

• BymBym

Beror ju också på mognaden hos barnet. En 13-åring kan fortfarande vara barn medan en annan en rätt mogen tonåring....

• Jellybeanbaby
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-23 15:58:05 följande:
  • Lindsey Egot the only one

Flickan och kråkan!

Ändå kan ett barn med långa ben och armar bli våldtagen av en "kamrat" i skolan eller dylikt så de vet mycket väl i den åldern om sex och samlevnad. Dax att visa andra sidan av myntet också!

Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan