• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Queenie70
    Lotta91 skrev 2012-09-11 07:45:34 följande:

Jag är själv just nu lärare på ett högstadie samtidigt som jag pluggar och vet hur eleverna blir i en sådan här grupp.
    Känns det inte åldersadekvat så känns det som att man inte vet vad en grupp 13-åringar går för. Jag beundras över hur mogna och medvetande de faktiskt är. Även om jag har syskon, kusiner och etc i den åldern, så för man inte sådana djupa diskussioner hemma. Även om man tycker det är intressant så ser man ingen mening med det eller pinsamt att prata med mamma, pappa eller syskok om. Man måste lossa på tyglarna lite.

Å andra sidan har jag själv varit 13 år och vet hur min egen mognadsnivå såt ut. Jag var definitivt inte mogen vare sig känslomässigt eller på andra sätt att hantera en bok som handlar om barnprotistution övergrepp etc etc. mognaden i den åldern är väldigt väldigt olika varför jag anser att det är fel att en bok med sådant innehåll skall vara obligatiorisk.
  • augustisten
    Queenie70 skrev 2012-09-11 10:39:52 följande:
    Å andra sidan har jag själv varit 13 år och vet hur min egen mognadsnivå såt ut. Jag var definitivt inte mogen vare sig känslomässigt eller på andra sätt att hantera en bok som handlar om barnprotistution övergrepp etc etc. mognaden i den åldern är väldigt väldigt olika varför jag anser att det är fel att en bok med sådant innehåll skall vara obligatiorisk.

Hade det gällt även om du tex gick i en klass där du blev kallad hora, där offer för incest eller våldtäkt misstänkliggjordes och där barn uttryckte sig "kvinnofientligt" (vilket både tjejer och killar kan göra)?

Det jag blev allra mest påverkad av i den åldern var attityden hos andra jämnåriga. Jag såg mig själv genom det filtret. Så även när jag var tio hade det nog varit bättre att läsa något obehagligt och gå till botten med oinsatta åsikter som fanns i gruppen än att vistas i den miljön varje dag.

Om det nu är något sådant som ligger bakom.
  • Queenie70
    augustisten skrev 2012-09-11 11:00:47 följande:

Hade det gällt även om du tex gick i en klass där du blev kallad hora, där offer för incest eller våldtäkt misstänkliggjordes och där barn uttryckte sig "kvinnofientligt" (vilket både tjejer och killar kan göra)?

Det jag blev allra mest påverkad av i den åldern var attityden hos andra jämnåriga. Jag såg mig själv genom det filtret. Så även när jag var tio hade det nog varit bättre att läsa något obehagligt och gå till botten med oinsatta åsikter som fanns i gruppen än att vistas i den miljön varje dag.

Personligen var jag rätt ordentligt utsatt i skolan på alla möjliga sätt, men jag kan inte säga att det påverkade min mognadsgrad.
  • hellokill3r
    augustisten skrev 2012-09-11 11:00:47 följande:

Ja, jag fattar inte riktigt hur man kunde leka med dockor i högstadiet, den miljö jag befann mig i högstadiet handlade väldigt mycket om status, sex, popularitet, skvaller, skitsnack, vilka fester man skulle gå på osv.  Kränkningar var vanligt förekommande och man var tvungen att vara väldigt hårdhudad för att ta sig igenom det. Hade man suttit och bytt bokmärken eller diskuterat hästtidningar hade man blivit uppäten levande liksom. Jag vet ingen som lekte med leksaker ens i femman-sexan. Det man sysselsatte sig med från ca 11-12 årsåldern var att smsa, chatta, hänga på lunarstorm (antar att de hänger på facebook numera) sitta och läsa tidningar, snacka skit, lyssna på musik, hänga. Jag är bara 22 år så det var inte alldeles för länge sedan, jag tror det är väldigt mycket annorlunda i högstadiet idag än det var för 20 år sedan.
  • augustisten
    Queenie70 skrev 2012-09-11 11:03:00 följande:
    Personligen var jag rätt ordentligt utsatt i skolan på alla möjliga sätt, men jag kan inte säga att det påverkade min mognadsgrad.

Nej, det menade jag inte heller. Jag var själv utsatt i skolan, delvis för att jag var ganska omogen kanske.

Jag hade kanske inte mått helt bra av att läsa en bok som den ts beskriver, även om jag troligen inte tagit till mig det värsta. Men hade det lett till att stämningen i klassen blev bättre. Toleransen lite större. Tjejrollen lite vidare. Då hade det ändå varit jättebra för mig i slutändan. Det är jag helt säker på.

Jag minns att en äldre kille (som var arg för att jag vunnit över honom i en mattetävling) sa att han skulle "straffkn*lla mig med slak k*k". Det enda jag tänkte om det var att jag funderade ganska mycket på hur det rent praktiskt skulle gå till. Om jag missförstått något när jag tänkte att det inte borde gå. Jag tog det inte som ett våldtäktshot (vilket det förstås inte var), men det var ju lite obehagligt (eller mest pinsamt). Men för mitt vuxna jag säger det förstås en hel del om att någon borde tagit tag just i elevers attityd mot varandra och mot utsatta på ett lite seriösare sätt.
  • Queenie70
    augustisten skrev 2012-09-11 11:24:15 följande:

Nej, det menade jag inte heller. Jag var själv utsatt i skolan, delvis för att jag var ganska omogen kanske.

Jag hade kanske inte mått helt bra av att läsa en bok som den ts beskriver, även om jag troligen inte tagit till mig det värsta. Men hade det lett till att stämningen i klassen blev bättre. Toleransen lite större. Tjejrollen lite vidare. Då hade det ändå varit jättebra för mig i slutändan. Det är jag helt säker på.

Jag minns att en äldre kille (som var arg för att jag vunnit över honom i en mattetävling) sa att han skulle "straffkn*lla mig med slak k*k". Det enda jag tänkte om det var att jag funderade ganska mycket på hur det rent praktiskt skulle gå till. Om jag missförstått något när jag tänkte att det inte borde gå. Jag tog det inte som ett våldtäktshot (vilket det förstås inte var), men det var ju lite obehagligt (eller mest pinsamt). Men för mitt vuxna jag säger det förstås en hel del om att någon borde tagit tag just i elevers attityd mot varandra och mot utsatta på ett lite seriösare sätt.

Min erfarenhet är nog faktiskt det motsatta. Att när barn som inte är mogna får det tar del av saker som låt oss säga "flugornas herre" som gavs som exempel tidigare i tråden, så förmår de inte ta till sig budskapet på rätt sätt, och resultatet kan snarare bli att de bestämmer sig för att "leka" flugornas herre på rasten, och de som redan då är utsatta får ta den smällen med.
  • augustisten
    Queenie70 skrev 2012-09-11 11:34:30 följande:
    Min erfarenhet är nog faktiskt det motsatta. Att när barn som inte är mogna får det tar del av saker som låt oss säga "flugornas herre" som gavs som exempel tidigare i tråden, så förmår de inte ta till sig budskapet på rätt sätt, och resultatet kan snarare bli att de bestämmer sig för att "leka" flugornas herre på rasten, och de som redan då är utsatta får ta den smällen med.

Jo, om man missar reflektiones och diskussionsbiten kan det nog vara så. Men som hellokiller skriver finns ju se här historierna, tankevärldarna, hos de flesta trettonåringar idag. Så risken är nog större om skolan bara tittar åt andra hållet.

Ropar ungarna hora efter varandra och uttrycker obehagliga åsikter kan man ju inte vänta i flera år med att ta tag i det bara för att de är omogna.
  • Madeleine Louise

Jag tycker det är bra att de får lära sig om hur verkligheten ser ut för en del människor. 
    Jag tror knappast att de kommer bli våldtäktsmän eller mördare för det, snarare tvärtom.

Min son får inte se filmer som jag anser vara olämpliga, eller som har en högre åldersgräns än honom själv. Däremot får han gärna läsa böcker på skolan i utlärningssyfte som skildrar verkligheten, om skolan bedömer att det är lämpligt.

• Lindsey Egot the only one

Jag är själv känslig just nu och sonen på 11år fick en läsebok om häxor och flickans föräldrar hade dött i en bilolycka. Jag kände mig lite upprörd då jag tycker att vår familj har gått igenom mycket och skolan vet om det och då måste de promt läsa en bok där döden finns närvarande men min son sa lägg av mamma det är ju inte samma sak! Och han har ju rätt!

Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan