• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Kimona

Jag tycker det är bra att man får lära sig hur världen ser ut. Vi såg både Hipp Hipp Hora och Lila 4ever på högstadiet.

• Kimona
    melisa skrev 2012-09-10 13:17:17 följande:
    Jo dem ska typ diskutera med grupper. Men vad har det med saken att göra?

Jo jag är helt medveten och på det klara med att man bör låta barn veta att världen inte är så rosa som man kan tro när man är ett barn men, kom igen! Låter vi våra barn under tex 16-år se på filmer där en flicka eller pojke blir våldtagen? är detta normalt i andra hem och familjer?

Jag överdriver inte scenerna i boken.Där det beskrivs hur mannen "tränger" in i flickan, hur hon blöder och hur smärtsamt det är för henne osv...jag vill i min vuxna ålder sitta och stor gråta när jag läser om sånt.

Han läser vuxen böcker annars också, deckare och fantasy böcker men denna bok är väldigt känsligt för ett barn tycker jag då.

För att besvara din fråga: Ja, TS. Man lär sig mycket av att se sådant och 16 år är rätt sent enligt mig, med tanke på att barn redan på mellanstadiet är intresserade av porr idag
  • Kimona
    sötarara skrev 2012-09-11 10:35:54 följande:
    Men kom igen ts, säg vad det är för bok!

Men det är väl Lila 4ever
  • hellokill3r
    Kimona skrev 2012-09-11 23:16:10 följande:
    Men det är väl Lila 4ever

Men det är väl ingen bok? Den finns väl bara som film? Ja vi fick också se hipp hipp hora, och filmen "thirteen" som också är ganska hemsk, handlar om just en trettonårig tjej.
  • Kaupa Jaur
    hellokill3r skrev 2012-09-12 07:13:14 följande:

Men det är väl ingen bok? Den finns väl bara som film? Ja vi fick också se hipp hipp hora, och filmen "thirteen" som också är ganska hemsk, handlar om just en trettonårig tjej.
    Lilja forever finns bara som film, tror den är ganska vanlig att se i skolorna.
  • hellokill3r
    Kaupa Jaur skrev 2012-09-12 07:22:12 följande:
    Lilja forever finns bara som film, tror den är ganska vanlig att se i skolorna.

Jo vi såg den också..
  • Winterfell
    Husis skrev 2012-09-12 07:31:58 följande:
    Jag gör bara en liten reflektion:

Jag skulle inte vilja att mina högstadieelever läser böcker, som jag själv mår dåligt av att läsa. Böcker med ingående beskrivningar av våld, sex, etc, tycker jag ligger utanför vad som är lämpligt för 13-åringar. Att en del läser sådant hemma, eller tittar på sådana filmer eller på datorn, det är upp till deras föräldrar, även om jag tycker att det inte är lämpligt för den åldern.

Men att läsa en sådan bok, diskutera i klassen och ha som studiesyfte, det förstår jag inte riktigt.

Jämförelsevis brukar ju sådana filmer ha 15-årsgräns. 
    Fast jag tycker inte att man ska jämföra med hur man själv mår eftersom man tar till sig på olika sätt beroende på erfarenheter. 
    När jag läste Pojken som kallades Det första gången var jag 14-15. Jag minns att jag tyckte den var gripande och att jag tyckte omåttligt synd om pojken, jag ägnade en stund efteråt med att reflektera och fundera över det. 

Läste om den för något år sedan. Det gick knappt alls. Jag har ju barn själv nu, jag relaterade allt till dem.

• hellokill3r
    Winterfell skrev 2012-09-12 07:42:38 följande:
    Fast jag tycker inte att man ska jämföra med hur man själv mår eftersom man tar till sig på olika sätt beroende på erfarenheter. 

När jag läste Pojken som kallades Det första gången var jag 14-15. Jag minns att jag tyckte den var gripande och att jag tyckte omåttligt synd om pojken, jag ägnade en stund efteråt med att reflektera och fundera över det. 

Läste om den för något år sedan. Det gick knappt alls. Jag har ju barn själv nu, jag relaterade allt till dem.

Håller helt med, har samma erfarenhet faktiskt!
  • Kimona
    hellokill3r skrev 2012-09-12 07:13:14 följande:

Nej det var ju en bok dom basera filmen på. Hon som i verkligheten var Lilja skrev den ju
  • Husis
    Winterfell skrev 2012-09-12 07:42:38 följande:

Jag gör också kopplingen till vad jag tycker är lämpligt för mina egna tonåringar att läsa och däri ingår inte den sortens böcker. Det handlar inte bara om erfarenhet, utan vad jag tycker är lämpligt att man matas med mentalt vid en viss ålder.
Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan