• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • hellokill3r
    melisa skrev 2012-09-10 13:31:40 följande:
    hellokill3r nej det är en mycket mer komplicerad bok, handlar lite om politik också...
    Flickan och skulden? Är det den?
  • melisa

ja jävligt tur...för våldtäkt bör varje barn ha detaljerade beskrivningar och inre bilder av och få veta att det är tur att deras föräldrar och nära stående inte våldtar dem eller hur?

• hellokill3r
    melisa skrev 2012-09-10 13:33:56 följande:
    ja jävligt tur...för våldtäkt bör varje barn ha detaljerade beskrivningar och inre bilder av och få veta att det är tur att deras föräldrar och nära stående inte våldtar dem eller hur?

Alla tonåringar och högstadieelever bör ha en grundläggande förståelse för hur utsatt man kan vara i detta samhälle och genom diskussion och då ingående förståelse genom att t.ex ha läst en bok om våldtäkt där det beskrivs ingående, få en förståelse för offrets känslor och därigenom en större förståelse för hur brottet påverkar människor i deras omgivning. Att inte döma andra människor och lära sig se signaler och tecken, kanske är det den blyga tjejen i paralellklassen som utsätts för dessa saker, kanske är det inget någon vuxen ser, kanske är det upp till tonåringen att slå larm om det finns misstanke, istället för att kalla henne slampa och börja viska bakom ryggen. Du fattar verkligen inte va?
  • Winterfell

Jag tycker det är jättebra att de får läsa sådant, det är ju otroligt viktiga saker! Självklart ska det dock följas upp och diskuteras. 

När jag var i den åldern så upplevde jag mycket av det du inte vill att din son ska läsa om. Det är enormt viktigt att även unga tonåringar får sättas in i såna här saker. 

• EvelinasSyster

Eftersom barn i den åldern uppenbarligen kan få för sig att sälja sin kropp (tänker nu på "14 år till salu" även om det inte var den de läste) så är det väl bra att de får upp ögonen över vilka otroliga problem det kan leda till. Det tjänar ingenting till att låtsas som om inget ont händer, bättre att ta upp det till diskussion så barnen får en förståelse och förhoppningsvis aldrig någonsin gör något liknande.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Americanstylemom

Undrar också vilken bok det är. Även jag arbetar som lärare och jag verkligen brinner för att undervisa och att låta eleverna reflektera och diskutera över känslig litteratur. Det är viktiga ämnen som diskuteras och jag tycker även att det är bra att barnen får sätta ord på sina känslor.

Men nu undrar jag vad det är för bok?

• Kaupa Jaur
    melisa skrev 2012-09-10 13:17:17 följande:
    Jo dem ska typ diskutera med grupper. Men vad har det med saken att göra?

Jo jag är helt medveten och på det klara med att man bör låta barn veta att världen inte är så rosa som man kan tro när man är ett barn men, kom igen! Låter vi våra barn under tex 16-år se på filmer där en flicka eller pojke blir våldtagen? är detta normalt i andra hem och familjer?

Jag överdriver inte scenerna i boken.Där det beskrivs hur mannen "tränger" in i flickan, hur hon blöder och hur smärtsamt det är för henne osv...jag vill i min vuxna ålder sitta och stor gråta när jag läser om sånt.

Han läser vuxen böcker annars också, deckare och fantasy böcker men denna bok är väldigt känsligt för ett barn tycker jag då.
    Diskussionerna har mycket med boken att göra, att läsa en sådan bok utan diskussioner är direkt olämpligt och dessutom meningslöst, enligt min mening. Läraren kanske tyckte att klassen var ovanligt mogen och att han/hon valde boken därför? Dock kunde de ju skicka ut ett skriftligt meddelande om att "Nu kommer barnen läsa en hemsk bok så ni är beredda på det",  brukar vara bästa sättet.
  • Hannah76

Ser inget fel med att de får läsa och diskutera den bok du har beskrivit?

Lättare att ge ett riktigt svar om du skriver vad det är för bok.

• Stjärnfall76

jag tycker visst att 13åringar kan vara för små för många böcker och filmer med.

men då jag inte vet vilken bok det är kan jag inte uttala mig om detta fall.

Ta tex "pojken som kallades det". Den tycker inte jag är lämplig för barn under 15, liksom många 15årsfilmer är från 15 år av en anledning.

Men som sagt, jag tycker TS kunde skriva ut titeln, förstår inte varför den ska vara hemlig?? 

Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan