• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Stjärnfall76
    Winterfell skrev 2012-09-10 16:48:23 följande:
    Men nu pratar vi om tonåringar, och när man är tonåring så är det i allra högsta grad dags att ta del av världen utanför. 
    Och vad gäller 5-åringar och tortyr så kan jag säga att mina barn går i förskola och skola med barn som kommit hit från krigsdrabbade länder. De har förvisso inte fått se bilder av krigsoffer men man har ständigt en öppen dialog om krig och sånt på skolorna och mina barn känner till en hel del hemskheter. De kan definitivt hantera det, sålänge man själv vågar prata om det och besvara barnens frågor på ett ärligt sätt.  

jag håller inte med. att ta del av och veta att det existerar, visst. men råa böcker och filmer är en annan sak. det kan få vissa , som mig själv att må dåligt, länge. och på vilket vis är det bra att jag mår dåligt??
  • Winterfell
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 17:24:35 följande:

jag håller inte med. att ta del av och veta att det existerar, visst. men råa böcker och filmer är en annan sak. det kan få vissa , som mig själv att må dåligt, länge. och på vilket vis är det bra att jag mår dåligt??
    Du tycker alltså att man ska undvika det för att vissa kan må dåligt av det?
    Jag förstår inte riktigt det resonemanget.  
  • LillGris

Berätta vilken bok det är, annars är det ju svårt att bedöma om det är lämpligt eller olämpligt. Att du mådde dåligt av den säger ju egentligen inte så mycket.

• Wolfclaw
    Winterfell skrev 2012-09-10 17:32:50 följande:
    Du tycker alltså att man ska undvika det för att vissa kan må dåligt av det?
    Jag förstår inte riktigt det resonemanget.  
    Jag tror det hela bottnar i föräldrar som inte vill/vågar/orkar/vet hur man tar upp svåra saker med barn. Vi har glömt hur man pratar med sina barn om livet - livet som innehåller hemska saker som våldtäkt, död, tortyr, krig. Det är lättare att skrika "Förbjud!" så slipper man själv ta tag i det. Sen flyttar de hemifrån och har fortfarande inte har fått konfronteras med sånt och inte vet hur de ska hantera det.

Vår åtta-åring har vid ett par tillfällen "mött" döden och förstår att alla dör tillslut
    - likvaka för att säga adjö till sin farfar
    - minnesplats för en trafikdödad flicka
    - när vi avlivade vår hund

Vi gör våra barn en otjänst genom att försöka skydda dem från omvärlden. De är bättre på att hantera det vad vi tror. Sen kanske de inte ska få se scener från Syrien och liknande tills de blir lite äldre.
  • Stjärnfall76
    Wolfclaw skrev 2012-09-10 17:42:42 följande:
    Jag tror det hela bottnar i föräldrar som inte vill/vågar/orkar/vet hur man tar upp svåra saker med barn. Vi har glömt hur man pratar med sina barn om livet - livet som innehåller hemska saker som våldtäkt, död, tortyr, krig. Det är lättare att skrika "Förbjud!" så slipper man själv ta tag i det. Sen flyttar de hemifrån och har fortfarande inte har fått konfronteras med sånt och inte vet hur de ska hantera det. Vår åtta-åring har vid ett par tillfällen "mött" döden och förstår att alla dör tillslut - likvaka för att säga adjö till sin farfar - minnesplats för en trafikdödad flicka - när vi avlivade vår hund Vi gör våra barn en otjänst genom att försöka skydda dem från omvärlden. De är bättre på att hantera det vad vi tror. Sen kanske de inte ska få se scener från Syrien och liknande tills de blir lite äldre.

Fast det är inte så jag menar. Själv kan jag må riktigt dåligt av att läsa vissa saker. Att veta att det existerar är mycket viktigt så klart, men det finns sätt att skriva eller filma på som gör att man berörs extra starkt. Tänker tex på boken pojken som kallades det. Jag mådde jättedåligt av den. Och det är en bok jag anser att man behöver en viss mognad för att läsa. Inte desto mindre behöver så klart en 13åring veta att det finns bar misshandel. och diskutera det. Likaså våldtäkt. Jag tycker inte det ska vara obligatoriskt att läsa sånt man mår dåligt av. Man måste ha rätt att sätta den typen av gränser. Men nu vet jag inte vilken bok det gäller, så det är svårt att avgöra. Jag skulle haft väldigt svårt att diskutera en riktigt grym bok, inte bara med mina barn, utan över huvud taget. Det är ju åldersgränser på filmer, och det trots att det inte ens är på riktigt. Är 15 en helt fel gräns för filmer med rått våld?
  • pluvdo

Jag är av tron att ens sexualitet delvis utformas efter vad man läser, ser och är med om under puberteten. Bland annat så har jag för mig att Ted Bundy sade att han kollade mycket i tortyrsextidningar som ung och fick "inspiration" därifrån. Så jag vet inte om jag kommer vilja att min son läser om utförliga våldtäktsscenarion och så i den åldern.

• melisa

Jag skrev inte ut bokens titel för jag tycker inte att det är så viktigt. Det viktiga för mig är att den innehåller detaljerade scener där en man våldtar en flicka...mer behövs det inte tycker jag.

Ni som tycker att våra barn behöver ta del av verkligheten och de verkliga livet, tycker ni att en vanlig lärare som har noll koll på var och en av elevernas psyke och som dessutom saknar psykologisk utbildning är den rätta i att undervisa barnen i såna känsliga teman? 

Vissa antyder till och med (om jag inte missuppfattat) att det är bra att 13 åringar läser om hemska scener med det värsta våldet som finns..för då kommer han inte gå och våldta folk om det vill sig illa i framtiden..för han har ju fått sätta sig in i hur offer kan känna sig när han läste en bok om ämnet när han var barn..

tänk om alla störda män kunde ha fått läsa dessa böcker när dem var små ..vi skulle ha haft ett mycket bättre samhälle då  Kanske borde man pröva de sorts betingning man utövar i filmen "the clockwork orange?"

Jag ville mest se hur andra tänker angående detta och jag har fått en ganska bra uppfattning..tack alla som skrev :)

• LillGris

När jag var 13 läste jag "tillbaka till livet", en brutalt obehaglig historia. Alltså verkligen HEMSK. Då tyckte jag att den var obehaglig och fruktansvärd, men jag kunde inte riktigt ta till mig HUR vidrigt allt var. När jag läste om den förra året satt jag och bölade och skakade och mådde SÅ DÅLIGT av den. Vad jag vill säga är att en 13åring inte alltid reagerar som en vuxen, och att du mår superdåligt av den betyder inte nödvändigtvis att din son reagerar på samma sätt.

• Quark

Jag ogillar att det är obligatoriskt att läsa en obehaglig bok. Tvingades själv sitta igenom filmen "Dom kallar oss mods" och avskydde det. Om man blir erbjuden att läsa en bok, men finner att den är för rå och då får lov att lägga ner boken det är en helt annan sak. Men att barn tvingas genomlida något obligatoriskt som de inte får värja sig emot, det tycker jag inte skolan skall utsätta barn för. De har inte visat sig vidare lysande på att hantera andra obehagligheter.

• Flickan och kråkan

Jag tänker spontant (högstadielärare i svenska och SO) att det låter som ett lite märkligt tema för 13-åringar. För att överhuvudtaget ha en uppfattning om det hela så behöver man ju veta vilken bok det är och vad syftet så att säga är. Vad gör de med det de läser så att säga.

Det händer ju rätt mycket under högstadieperioden och 13-åringarna i år 7 är generellt sätt rätt små, på många plan, medan man kan ge15-åriga 9:or helt andra saker att "bita i" både innehållsmässigt (på flera plan) och språkligt.

Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan