• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Dina08

Jag tycker att man ofta läser alltför smärtsamma böcker alltför tidigt i skolan. När man är 15 har man större distans till det man läser, så då kan man börja närma sig tortyr, utnyttjande och andra hemska ämnen.

• Winterfell

Jag måste säga att jag blir förvånad över att vissa verkar vilja censurera verkligheten för sina tonåringar. 
    Tänker ni inte på att det här är verklighet för många jämnåriga barn runt om i världen? Det är med barnen förståelse måste börja, inte tusan kan vi sitta här med skygglapparna på och försöka skydda våra barn mot verkligheten.

• Hypnotica

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5238406

Handlar om TV och barn, börja lyssna efter halva. Barn är inte passiva mottagare av varken text eller bild. En 13-åring kan mycket väl läsa en hemsk text utan att bryta ihop känslomässigt. Nyckeln är att ha människor kring sig som barnet kan prata och reflektera med.

• Stjärnfall76
    Winterfell skrev 2012-09-10 16:28:20 följande:
    Jag måste säga att jag blir förvånad över att vissa verkar vilja censurera verkligheten för sina tonåringar.  Tänker ni inte på att det här är verklighet för många jämnåriga barn runt om i världen? Det är med barnen förståelse måste börja, inte tusan kan vi sitta här med skygglapparna på och försöka skydda våra barn mot verkligheten.

Tycker man har rätt till mognad först. Inte f"n visar jag min 5-åring bilder på torterade människor. Jag orkar själv inte med allt material på djurförsök, tortyr mm, med det betyder inte att jag skiter i att det förekommer. Men jag vill inte heller må dåligt under dagarna av saker jag inte kan påverka.
  • hellokill3r
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 16:42:37 följande:

Tycker man har rätt till mognad först. Inte f"n visar jag min 5-åring bilder på torterade människor. Jag orkar själv inte med allt material på djurförsök, tortyr mm, med det betyder inte att jag skiter i att det förekommer. Men jag vill inte heller må dåligt under dagarna av saker jag inte kan påverka.
    Min fyraåring sitter ibland med när vi tittar på nyheterna, och där förekommer ganska jobbiga bilder ibland. Man får förklara och diskutera.
  • Winterfell
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 16:42:37 följande:

Men nu pratar vi om tonåringar, och när man är tonåring så är det i allra högsta grad dags att ta del av världen utanför. 
    Och vad gäller 5-åringar och tortyr så kan jag säga att mina barn går i förskola och skola med barn som kommit hit från krigsdrabbade länder. De har förvisso inte fått se bilder av krigsoffer men man har ständigt en öppen dialog om krig och sånt på skolorna och mina barn känner till en hel del hemskheter. De kan definitivt hantera det, sålänge man själv vågar prata om det och besvara barnens frågor på ett ärligt sätt.  
  • Hypnotica

Jag tänkte fö köpa "Hejdå, Herr Muffin" till min systerson. En bok om döden som jag fått rekommenderad till mig.

• Winterfell
    Hypnotica skrev 2012-09-10 16:54:24 följande:
    Jag tänkte fö köpa "Hejdå, Herr Muffin" till min systerson. En bok om döden som jag fått rekommenderad till mig.
    Den är fantastisk!
Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan