• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • duntäcke

Ts, många i din sons ålder har utsatts för sådana övergrepp, och du tror inte ens att han klarar av att läsa det?
    Det är väll bara bra att han blir berörd, jag tror att det är det läraren ville när hen lät dom läsa boken. Sluta vara så överbeskyddande. 

• skoladan

Jag tycker också att dom matas med olämpliga böcker, eller rent av dåliga böcker. Det är precis som man vill på nåt vis smöra för ungdomarna och bara ge dom böcker om självsvält, våldtäkter, mobbing och annat. (precis som man tror att det är sånt ungdomar vill ha) Och ofta är böckerna inte ens särskilt väl skrivna utan på en låg nivå. Det finns massor av exempel på böcker som tar upp hemska ämnen men där man ändå inte frossar i detaljer. Det är flera böcker som min dotter har haft hemma till obligatorisk läsning, som jag tyckt varit rent undermåliga.

• Jellybeanbaby
    melisa skrev 2012-09-10 13:00:46 följande:
    Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(
    Vidrigt. Har du funderat på att ringa rektor? Jag tycker också det låter extremt att låta trettonåringar läsa en sån bok.

• sextiotalist
    hellokill3r skrev 2012-09-12 08:59:19 följande:

Det kanske inte är en orsak att blunda för samhället bara för att man mår dåligt över det som sker..
    Man behöver inte blunda, men informationen kan komma på olika sätt. jag var inte naiv när jag var i den åldern, redan då visste jag om våldtäkt, incest etc, misshandel, krig och annat. Men det betyder inte att jag behövde läsa om det.

Jag är likadan fortfarande, jag vet om att det existerar, jag känner till problematiken, men jag vill inte läsa en hel bok om det, vill inte se en hel film om det. 
  • hellokill3r
    sextiotalist skrev 2012-09-12 10:40:01 följande:
    Man behöver inte blunda, men informationen kan komma på olika sätt. jag var inte naiv när jag var i den åldern, redan då visste jag om våldtäkt, incest etc, misshandel, krig och annat. Men det betyder inte att jag behövde läsa om det.

Jag är likadan fortfarande, jag vet om att det existerar, jag känner till problematiken, men jag vill inte läsa en hel bok om det, vill inte se en hel film om det. 

Ingen gillar väl dessa hemska saker, men detta är som att säga "jaaa jag vet att det finns barn som svälter i afrika (tex) men jag vill inte behöva konfrontera det, eller handskas med det"
  • Lindsey Egot the only one

Skoladan

De matas inte med det från skolan, det förekommer på skolorna, på fritiden osv och då är det väl bra att de läser om det och kan diskutera att det är fel, hur offret känner sig osv......

• sextiotalist
    hellokill3r skrev 2012-09-12 10:49:43 följande:

Ingen gillar väl dessa hemska saker, men detta är som att säga "jaaa jag vet att det finns barn som svälter i afrika (tex) men jag vill inte behöva konfrontera det, eller handskas med det"

Jag väljer att handskas med det och konfronteras med det på mitt sätt, men avskyr att bli pådyvlad det. Vi tittar numera inte på dessa galaprogram på TV längre, men jag har inga problem med att skänka pengar till läkare utan gränser eller så.
  • augustisten
    sextiotalist skrev 2012-09-12 10:40:01 följande:

Jag kan hålla med dig men tror ändå att det kan vara nödvändigt. För alla kan/vill inte sätta sig in i problemen - alls. Och är det inte obligatoriskt är det ju troligt att det förutom de känsliga barnen är de som verkligen skulle behöva större förståelse som skulle välja bort det. De som faktiskt behöver läsa en hel bok eller se en hel film för att kunna ändra inställning - vilket i så fall de känsligaste skulle vinna mycket på i skolmiljön.
  • Samama

När jag var 13 läste jag massa såna böcker. Det är hemskt men också viktigt att få vetskap om hur en del människor fungerar. Man är inget barn när man är 13! Man kan hantera saker man läser!!!

• Plutteli

13 år, då lär han gå i sjuan?
    Nä, jag ser inte problemet faktiskt.
    När jag gick i åk. sju såg vi missisippi brinner och diskuterade rasism, när jag gick i åk 5 såg vi en filmserie (med dockor så inte riktiga skådespelare) som handlade om hur Sverige blev Sverige, de hade med slaveri, avrättningar, de som hade sex och sedan späkte sig själva m.m. för att få in en helhetsbild av hur det faktiskt såg ut förr i tiden.
    När jag gick i åk 8 såg vi på American history X och snackade rasism, vi var uppdelade i grupper under en hel vecka och hade olika teman varje dag, en annan dag snackade vi enbart om sex, relationer och vad det betyder när någon blir våldtagen och konsekvenser av det. En tredje dag snackade vi trafiksäkerhet och fick testa hur det känns att krocka osv.
    Allt blir vad man gör det till. Att bara läsa en sådan bok och sen lämna det därhän är ju ingen höjdare men det antar jag att det inte är tal om?

När jag pluggade pedagogik för barn åk 0-6 fick vi en uppgift att utforma uppgifter för barn baserade på boken Svinalängorna, en bok om missbruk, våld, sex och fattigdom. Åldern jag tilldelades för uppgiften vad barn i åldern 8 år...

Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan