• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • hellokill3r
    Kimona skrev 2012-09-12 07:56:58 följande:
    Nej det var ju en bok dom basera filmen på. Hon som i verkligheten var Lilja skrev den ju

Enligt google så är det ett filmmanus, ej baserat på någon bok. Den är förövrigt inte sann på det sättet att Lilja funnits i verkligheten utan är lite löst baserad på en flickas öde men hon har inte skrivit nån bok.
  • augustisten
    Husis skrev 2012-09-12 08:07:40 följande:
    Jag gör också kopplingen till vad jag tycker är lämpligt för mina egna tonåringar att läsa och däri ingår inte den sortens böcker. Det handlar inte bara om erfarenhet, utan vad jag tycker är lämpligt att man matas med mentalt vid en viss ålder.

Men om de mentalt redan matas med att elever kallar varandra hora och slyna, att elever skämtar och raljerar om våldtäkter och incest, matas med föreställningar om att offer får "skylla sig själva" och massor av oreflekterad sexism.

Är det inte bra att skolan tar tag i det då? Hur ska de annars göra det om de inte kan prata om just de sakerna på allvar och med substans? Det är ju inte så att trettonåringarna är vita obefläckade liljor precis. Det vore nog naivt att tro.
  • sextiotalist
    Husis skrev 2012-09-12 07:31:58 följande:
    Jag gör bara en liten reflektion:

Jag skulle inte vilja att mina högstadieelever läser böcker, som jag själv mår dåligt av att läsa. Böcker med ingående beskrivningar av våld, sex, etc, tycker jag ligger utanför vad som är lämpligt för 13-åringar. Att en del läser sådant hemma, eller tittar på sådana filmer eller på datorn, det är upp till deras föräldrar, även om jag tycker att det inte är lämpligt för den åldern.

Men att läsa en sådan bok, diskutera i klassen och ha som studiesyfte, det förstår jag inte riktigt.

Jämförelsevis brukar ju sådana filmer ha 15-årsgräns. 
    Jag säger detsamma, vi är väldigt liberala när det gäller åldersgränser och så. Men vi har samtidigt varit medvetna om vårt barns begränsningar.

Själv blev vi tvingade att läsa Dvärgen, en bok som jag inte fixade att läsa och min lärare i svenska var totalt oförstående inför detta. Jag är och har alltid varit mesig/känslig när det gäller våld och sådant, så det är många böcker och många filmer jag inte fixar att läsa.
  • sextiotalist
    Kimona skrev 2012-09-11 23:12:40 följande:
    Jag tycker det är bra att man får lära sig hur världen ser ut. Vi såg både Hipp Hipp Hora och Lila 4ever på högstadiet.
    Man kan lära barnen hur världen ser ut utan att köra upp det i ansiktet på dom. Nu är jag så mycket äldre, men jag vet hur jag var i den åldern, jag hade troligen mått otroligt dåligt, kräkts, drömt mardrömmar, för jag var och är väldigt känslig för sådant (eller mesig som tonåringen säger ;) ).

• Winterfell
    Husis skrev 2012-09-12 08:07:40 följande:
    Jag gör också kopplingen till vad jag tycker är lämpligt för mina egna tonåringar att läsa och däri ingår inte den sortens böcker. Det handlar inte bara om erfarenhet, utan vad jag tycker är lämpligt att man matas med mentalt vid en viss ålder.
    Ja, då tycker vi sannerligen helt olika. Jag kommer gladeligen låta mina barn gå igenom mitt bibliotek som de behagar och jag hoppas faktiskt att de kommer vara lika intresserade som jag var tidigt. Jag tror inte alls det är nyttigt att hålla unga borta från sånt här, och annat som jag gissar att vissa tycker är olämpligt.

Sen verkar många ha en rätt naiv syn på tonåringar. Det är inga småbarn. Det är mycket snack om hora, fitta, knulla, supa etc. Och är man såpass stor att man kan snacka sånt då tycker jag man kan ta del av baksidan också.

• sextiotalist
    Winterfell skrev 2012-09-12 08:50:00 följande:
    Ja, då tycker vi sannerligen helt olika. Jag kommer gladeligen låta mina barn gå igenom mitt bibliotek som de behagar och jag hoppas faktiskt att de kommer vara lika intresserade som jag var tidigt. Jag tror inte alls det är nyttigt att hålla unga borta från sånt här, och annat som jag gissar att vissa tycker är olämpligt.

Sen verkar många ha en rätt naiv syn på tonåringar. Det är inga småbarn. Det är mycket snack om hora, fitta, knulla, supa etc. Och är man såpass stor att man kan snacka sånt då tycker jag man kan ta del av baksidan också.

Jag kan hålla med dig i sak, dvs att för många är det inga nyheter. Det man glömmer, i sin iver att visa samhället som det är, är att det finns personer som inte fixar sådant, utan att drömma mardrömmar, utan att må illa av det. Jag tillhör den kategorin. Jag har alltså slutat att läsa böcker i skolan som vi blivit anvisade pga jag inte fixade det. Så jag tycker nog att man skall vara väldigt noga med att välja obligatoriska böcker och kanske ge fler alternativ inom en viss genre.
  • Alisa
    augustisten skrev 2012-09-12 08:27:25 följande:

Men om de mentalt redan matas med att elever kallar varandra hora och slyna, att elever skämtar och raljerar om våldtäkter och incest, matas med föreställningar om att offer får "skylla sig själva" och massor av oreflekterad sexism.

Är det inte bra att skolan tar tag i det då? Hur ska de annars göra det om de inte kan prata om just de sakerna på allvar och med substans? Det är ju inte så att trettonåringarna är vita obefläckade liljor precis. Det vore nog naivt att tro.
    Jag håller helt med. 
    Såg för övrigt en dokumentär för ett tag sedan där det uttrycktes av ungdomar att ofta fick våldtäktsoffer skylla sig själva.
    DÅ kan jag istället tycka att det är bra att man läser en riktigt obehaglig bok och diskuterar i skolan.
    Som winterfell skriver ovan, det är inga små barn. 
  • hellokill3r
    sextiotalist skrev 2012-09-12 08:56:42 följande:
    Jag kan hålla med dig i sak, dvs att för många är det inga nyheter. Det man glömmer, i sin iver att visa samhället som det är, är att det finns personer som inte fixar sådant, utan att drömma mardrömmar, utan att må illa av det. Jag tillhör den kategorin. Jag har alltså slutat att läsa böcker i skolan som vi blivit anvisade pga jag inte fixade det. Så jag tycker nog att man skall vara väldigt noga med att välja obligatoriska böcker och kanske ge fler alternativ inom en viss genre.

Det kanske inte är en orsak att blunda för samhället bara för att man mår dåligt över det som sker..
  • hellokill3r
    sextiotalist skrev 2012-09-12 08:56:42 följande:

Det kanske inte är en orsak att blunda för samhället bara för att man mår dåligt över det som sker..
Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan