• melisa

Sonen får läsa olämplig bok i skolan

Min son som är 13 år gammal läser i skolan en bok som handlar kortfattat om en tjej som säljs till en äldre man och blir våldtagen och misshandlad. Detta är då obligatorisk läsning. Och jag är så otroligt förbannad och upprörd över hur otroligt dåligt omdöme dessa lärare har!  vet dem ingenting om barn psyken?

Jag har själv läst denna bok för några år sedan och den har riktigt hemska "scener" där våldtäkterna och fysiska och psykiska misshandeln berättas med ingående detaljer. Hur kan man låta ett 13-årigt barn läsa och diskutera en sån bok? Han är ju inte känslomässigt mogen att hantera såna "scener"  och jag vet själv vilken ångest och magknip boken ger en...jag ska ha ett möte med läraren idag, få se vad h*n har att säga om detta

Nä jag tycker det är för j...ligt detta!
    Vad tycker ni andra? kan det vara okej att låta ens barn läsa böcker om våldtäkter och annat hemskt? eller är jag bara för överbeskyddande gällande mitt barns psyke? :(

• Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan
  • Regnig måndag
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-11 07:26:26 följande:
    Problemet är ju att många i den här tråden applicerar sitt eget vuxna tänkesätt på barnen. Min invändning mot det eventuella bokvalet (vet ju inte vilken bok vi pratar om ens så svårt att faktiskt tycka varken bu eller bä) är att 13-åringar faktiskt mognadsmässigt (hur de tänker kring relationer etc) inte kommit sådär hiskeligt långt. För att ta ett exempel kring något annat obehagligt som sådär 80% av 13-åringarna inte förstår är en film som "Flugornas Herre". Detta trots att mobbning, utanförskap etc är något de flesta av dem är väl bekanta med på ett eller annat sätt. Visa den för 15-åringar i en år 9, så får man ett helt annat djup, ett helt annat samtal. Jag tror inte att det sitter en massa förskrämda 13-åringar pga boken, men däremot tror jag på fullaste allvar inte att de tar till sig så där förbaskat mycket (inte det vi vill i alla fall) om boken inte är anpassad för åldern. Som sagt fortfarande lite svårt att säga när man inte vet vilken bok det handlar om. Svåra ämnen kan behandlas på olika sätt.
    Jag håller med men samtidigt ska man inte förakta det de tar till sig även om det inte är på "rätt" djup.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Furstinna

Jag tycker det låter väldigt vettigt. Man kan inte skydda barn från verkligheten. Titta på filmen dogtooth och se vad som hände med de barnen. Den är överdriven men den har budskap!

• Furstinna

Kan tillägga att vi 8an såg Clockwork orange.

• Conny 758
    Jag förstår mig inte på denna TS.
    Förbjuder hon även sin son att se
    tevenyheter, läsa dagstidningar,
    se våldsfilmer?

Skolplikten innebär att det som är
    obligatoriskt är något alla ska
    deltaga i.

Att försöka undandra sonen från
    detta ämne skulle inte bara inne-
    bära att han konfronterades med
    verkligheten, utan även riskerar
    att bli retad eller rentav mobbad.

TystCensur kan i vissa fall vara OK
    när den gäller för barn, men
    inte när den försöker strypa
    viktiga kunskaper.

Även om de är obehagliga. 
  • Jojile

Spontant känns 13 lite väl ungt. Men är det flickan och kråkan så tycker jag det är skitbra att den är obligatorisk. Mina söner kommer få läsa den när de blir äldre.

Men som sagt, 15-16 år känns mer "okej".

• elefantmamman

När jag gick i 7:an fick vi se Shindlers list. Den är inte heller rosor och änglakörer. Tror inte ett enda öga var torrt, t o m dom hårdaste killarna satt med tårar på kinderna.

Skillnaden där är att det handlar om något som redan har hänt och det var svårt att ta till sig att det finns liknande situationer även i nutid, just då var det forna Jugoslavien.

• Kaupa Jaur
    Queenie70 skrev 2012-09-10 21:54:52 följande:
    Tycker att det låter tidigt att göra en spdan bok obligatorisk. Några barn är kanske mogna nog men andra är det inte vid den åldern. Därför är det bättre att senarelägga en sådan bok i läroplanen. Då den sannolikt inte är åldersadekvat för många. I den åldern lekte jag med dockor fortfarande och skulle inte ha kunnat tillgodogöra mug ett sådant detaljerat innehåll. Jag tycker absolut att du ska säga ifrån.
    Tror jag förstår din tanke, men det finns inga böcker som är obligatoriska i läroplanen. Det är upp till läraren att avgöra när och om man ska ta in särskild litteratur.
  • augustisten

Det kan ju finnas anledning till att läraren valt boken också. Kanske har barn i gruppen uttryckt sig raljant om tex våldtäkter. Kanske har det förekommit diskussioner om aktuella händelser där barnen lagt skuld på offret (att en tjej tex får skylla sig själv pga hur hon var klädd). Kanske använder de "hora" som skällsord. Kanske har det vid diskussioner kommit fram att de har en konstig bild av barn som blir utnyttjade.

En bok och tillgörande diskussion kan ju vara viktig för att få styr på en gruppmentalitet och för att göra trettonåringars svart/vita tänk mer komplext. Och då är det kanske helt nödvändigt att det är obligatorisk läsning.

• Xmag

Tänk på vad han möter på nätet. Droger, porr, extremism, osanningar, kriminalitet, matlagning och allt detta utan att diskuteras i klassrummet med en vuxen. Boken låter som rena Godnattsagan i jämförelse med vad som finns därute...

• hellokill3r
    Xmag skrev 2012-09-11 10:11:47 följande:
    Tänk på vad han möter på nätet. Droger, porr, extremism, osanningar, kriminalitet, matlagning och allt detta utan att diskuteras i klassrummet med en vuxen. Boken låter som rena Godnattsagan i jämförelse med vad som finns därute...
Svar på tråden Sonen får läsa olämplig bok i skolan